شناسهٔ خبر: 23049508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آمادگی کره شمالی برای آزمایش موشکی جدید

گمانه‌ زنی هایی درباره آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ همزمان با سالگرد درگذشت پدر رهبر کره شمالی مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی «سان» گزارش داد مرکز مطالعات استراتژیک بین الملل در «واشنگتن» از احتمال آزمایش موشکی جدید کره شمالی همزمان با سالگرد درگذشت رهبر سابق این کشور یعنی امشب، خبر داد.

کارشناسان آمریکایی پیش بینی کرده اند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ممکن است همزمان با سالگرد درگذشت پدرش «کیم جونگ ایل»، یک آزمایش موشکی جدیدی برای نمایش قدرت خود انجام دهد.

کارشناسان درباره تاریخ دقیق این آزمایش تردید دارند؛ با این حال گفته می شود آزمایش جدید همزمان با سالگرد درگذشت پدر کیم جونگ اون یا عید کریسمس انجام می گیرد.

کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی و پدر کیم جونگ اون در تاریخ 17 دسامبر سال 2011 درگذشت.

کره شمالی روز 29 نوامبر (8 آذر) از پرتاب آزمایشی موفقیت‌ آمیز یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید به نام «هواسونگ 15» خبر داد.

موشک بالستیک قاره پیمای یادشده در مدار مقرر به مدت 53 دقیقه در مسیر 950 کیلومتر پرواز کرده و با بالاترین ارتفاع 4475 کیلیومتر با موفقیت به اهداف تعیین شده در حوزه دریایی شرق شبه جزیره کره اصابت کرد.

گفته می شود که موشک بالستیک قاره پیمای جدید قادر است تمام سرزمین آمریکا را هدف گرفته و با توجه به حمل کلاهک هسته‎ای بزرگ، در مقایسه با موشک بالستیک پرتاب شده در ژوئیه سال جاری، امتیازات بیشتری داراست.

این در حالی است که آمریکا اخیرا بار دیگر گزینه مذاکره را روی میز آورده است. 

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در نشست ویژه وزیران خارجه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در مورد کره شمالی گفت که این کشورِ دارای تسلیحات هسته‌ای ابتدا باید نشان دهد که استحقاق مذاکره را دارد.  

تیلرسون افزود: «فشارها بر کره شمالی باید ادامه یابد و ادامه خواهد یافت تا زمانی که این کشور عاری از سلاح هسته‌ ای شود. آن وقت ما راه ارتباطی خود را باز می‌ گذاریم.» 

سخنان وزیر خارجه آمریکا نوعی عقب‌ نشینی از مواضع پیشین او مبنی بر گفت‌ و گوی بدون پیش‌ شرط با کره شمالی محسوب می شود. وزیر خارجه آمریکا سه روز قبل از این سخنان گفته بود که واشنگتن آماده است هر زمان که کره شمالی می‌ خواهد با این کشور وارد مذاکره شود. 

این اظهارات اما واکنش برخی مقام‌ های کاخ سفید را به دنبال داشت به طوری که این مقام‌ ها که نامی از آنها برده نشد، گفته اند تا وقتی که پیونگ‌ یانگ رفتار خود را اصلاح نکند، مذاکره‌ ای در کار نخواهد بود. 

همین امر گمانه‌زنی‌ ها را درباره شدت اختلافات احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا با تیلرسون افزایش داد به طوری که مجله «نیوزویک» در گزارش روز جمعه خود نوشت که موضع تیلرسون در رابطه با کره شمالی می‌ تواند برای او دردسرساز شود. 

نظر شما