شناسهٔ خبر: 23046332 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

افزایش 300 درصدی بودجه مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری!

صاحب‌خبر -


بودجه مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری طی چهار سال اخیر بیش از 300 درصد افزایش یافته است.
به گزارش مشرق، مرکز بررسی‌های راهبردی که یکی از زیر مجموعه‌های نهاد ریاست جمهوری است، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به شدت بودجه‌خوار شده است.
در آخرین لایحه‌ای که دولت دهم تهیه کرد و به تصویب مجلس رسید، یعنی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، سه میلیارد تومان بودجه برای مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بود.
با این حال، وقتی در اواسط سال ۱۳۹۲ حسام‌الدین آشنا از سوی حسن روحانی به عنوان رئیس ‌مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست‌جمهوری منصوب شد، کسی تصور نداشت که این مرکز به یکی از بودجه‌ خوارترین دستگاه‌های دولتی تبدیل خواهد شد.
چنانچه دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری 12/4 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است که نسبت به آخرین بودجه دولت قبل، ۳۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد!
به عبارت دیگر مخارج مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری در دوره حسام‌الدین آشنا نسبت به دولت قبل بیش از چهار برابر بیشتر شده است.
به این ترتیب می‌توان مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری به ریاست حسام‌الدین آشنا را یکی از رکوردداران دستگاه‌های دولتی در ریخت‌وپاش بودجه‌ای از این لحاظ قلمداد کرد.
دولت در حالی برای نهاد‌های خودش مانند همین مرکز و یا معاونت امور زنان و خانواده دست و دل بازی می‌کند که قرار است سال آینده فشارهایی از طریق گرانی برخی حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌ها بر مردم وارد سازد.
گفتنی است، چندی پیش هم درخصوص بریز و بپاش دولت در این مرکز اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه طبق لایحه بودجه سال آینده برای تهیه ۲۵ گزارش درباره سیاست‌ها و راهبردهای مرتبط با فرآیند جهانی شدن مجموعا 3/5 میلیارد تومان بودجه خواهد گرفت که سهم هر یک از این گزارش‌ها ۱۴۱ میلیون تومان برآورد شده است.
ضمن اینکه هزینه برگزاری هر همایش توسط مؤسسه تحت ریاست آشنا 113 میلیون تومان برآورد شده است!
البته این بریز و بپاش‌ها تنها به این مرکز اختصاص نداشته و حتی برای دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در حوزه سیاست‌گذاری عمومی کشور، مقرر شده سال آینده ۱۵۰ پروژه در زمینه خدمات مشاوره، مطالعه و ارزیابی انجام شود که دولت برای هر یک از پروژه‌های مشاوره، مطالعه و ارزیابی مدنظر دفتر معاون اول رئیس‌جمهور به طور میانگین 66/6 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته است!
لازم به ذکر است در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم که معصومه ابتکار ریاست آن را برعهده‌دارد، بودجه‌ای که برای برگزاری ۶۰ نشست و نمایشگاه این معاونت و مراسم روز ملی خانواده در نظر گرفته شده 1/2 میلیارد تومان است، یعنی هزینه هر یک از مراسم مذکور ۲۰ میلیون تومان بوده و برای برگزاری مراسم روز زن نیز به طور مجزا ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار درج شده است.

نظر شما