شناسهٔ خبر: 23045950 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته خبری در «استان‌ها چه خبر» / ۲۵ آذر

کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا/ محرومیت در سرزمین چهارفصل/ مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی

خبرگزاری میزان- افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا، محرومیت در سرزمین چهارفصل، مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی و ... را در بسته خبری در «استان‌ها چه خبر» بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا، محرومیت در سرزمین چهارفصل، مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی و ... را در بسته خبری در «استان ها چه خبر» بخوانید.

احیای بافت تاریخی سمنان در دستور کار است

تسنیم: رئیس شورای شهر سمنان گفت که طرح احیای بافت تاریخی سمنان در دستور کار قرار گرفته و در یک برنامه با زمان‌بندی ۴ ساله در سمنان اجرایی می‌شود. انتخاب شهردار یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای شورای شهر است و این مهم می‌تواند آینده یک شهر را با انتخابی درست یا غلط در مسیر ویرانی یا آبادانی قرار دهد. رسیدگی به مشکلات شهری و زیباسازی و فضاسازی شهر در راستای توسعه و آبادانی از مهم‌ترین وظایف شهردار است، با انتخاب شهردار جدید طرح احیای بافت تاریخی در برنامه‌ای 4 ساله در سمنان اجرایی می‌شود. برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای توسعه این شهرستان در بازه زمانی 4 ساله داریم که در آینده نزدیک اجرایی می‌شوند.

افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا/ محرومیت در سرزمین چهارفصل/ مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی


افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا

طبق سنت‌های قدیمی کشور و روال هرسال، شب 30 آذر که درازترین شب سال است را به عنوان شب یلدا نام‌گذاری کرده‌اند تا همه در این شب دورهم جمع شوند و لحظات خوبی را بگذرانند تا این شب نیز به اتمام برسد. درگذشته‌ای نه چندان دور در این شب‌ها خانواده‌ها در خانه بزرگ اقوام یا خانه پدری گرد هم می‌آمدند و با کم ترین امکانات و بدون تشریفات، دور کرسی جمع می‌شدند و زمان را در زیر نور کم چراغ‌نفتی به شادی سپری می‌کردند. در حاشیه نمایشگاه فروش زمستانه ارومیه با دیدن قیمت روی اجناس به‌راحتی می‌توان گفت که فقط کسانی که درآمد بالایی دارند می‌توانند خرید کنند و کسانی که از درآمد کافی برخوردار نیستند فقط به نگاه کردن خوراکی‌هایی که قیمتشان از جنسشان بیشتر به چشم می‌خورد بسنده می‌کنند. یکی از غرفه داران فروش خشکبار این نمایشگاه می گوید که به سبب این‌که مردم خرید نمی‌کنند توان خرید ما نیز به‌شدت کاهش پیداکرده است و چند روز قبل به‌ناچار 4 کارگر خود را به سبب این‌که توان پرداخت حقوق آن‌ها را نداشتیم اخراج کردیم. درآمدها کم شده است و مردم قدرت خرید ندارند و سعی می‌کنند تا ارزان‌ترین جنس را بخرند و فقط قشر مرفه جامعه به‌راحتی می‌تواند انتخاب کند و بدون پرسیدن قیمت خرید کند. با این اوضاع بازار خیلی از پدران در شب یلدا شرمنده خانواده خود خواهند شد گرچه خانواده آن‌ها شاید سعی کنند با کمترین‌ها بهترین لحظات را بگذرانند اما این کار نیز در جلوگیری از تحقیر شدن پدر خانواده کمکی نمی‌کند. اما خوراکی‌هایی رنگارنگ که در پشت ویترین‌ها خودنمایی کرده و میوه‌هایی که در میوه‌فروشی‌ها چشم‌ها را به سمت خود روانه می‌کنند و بچه‌هایی که با حسرت از کنار آن‌ها می‌گذرند و می‌دانند که سفره شب یلدای آن‌ها رنگارنگ و پر نیست و شاید یک بشقاب تخمه سیاه‌رنگ باشد و یا حتی آن رنگ سیاه هم وجود نداشته باشد.

مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی

مهر: تالاب کجی نمکزار در شرقی‌ترین نقطه کشور ظرفیتی ملی و جهانی است که خشک‌سالی‌ این روزها نفس آن را گرفته اما یک جشنواره ملی روزنه امیدی برای حفظ این تالاب باز کرده است. حدود ۶ سال قبل، زمانی که خشک‌سالی آب را از قلب «تالاب کجی نمکزار» نهبندان بی‌مهابا می‌مکید، ایده‌ای هنری سرنوشت یکی از زیباترین تالاب‌های کشور را تغییر داد و نگاه بسیاری از مسئولان را به ۷۵ کیلومتری نهبندان جلب کرد، موقعیتی جغرافیایی که در وسعت آن تالاب نمکی نهبندان، اکوسیستمی کم‌نظیر ایجاد کرده است. هرچند هجمه خشک‌سالی هرسال بیشتر از قبل تالاب را می‌خشکاند اما محکم شدن پایه‌های برگزاری یک جشنواره هنری ملی روزنه امیدی برای حفظ این تالاب باز کرده است و تا امروز توانسته به پیکر بی‌رمقش جان تازه‌ای ببخشد. این سال‌ها به موسم آبگیری تالاب که می‌رسیم هنرمندان مجسمه‌ساز در جای‌جای کشور خود را به تالاب کجی نمکزار نهبندان می‌رسانند تا از ترکیب طبیعی گل خوش‌دست تالاب، تندیس‌هایی از جنس طبیعت خلق کنند یا گوشه‌ای از طبیعت را بر اندام تالاب بسازند و در دامان سفیدش هنرنمایی کنند. سابقه تالاب به‌عنوان وسعتی بکر برای اجرای ایده‌های هنری مجسمه‌سازان خیلی طولانی نیست. وقتی یکی از هنرمندان استان، گل تالاب را برای مجسمه‌سازی خوش دوام و قوام دید، طرحش را با مسئولان به اشتراک گذاشت. سال ۸۹ بود که «بلقیس افضلیان» ایده برگزاری جشنواره مجسمه‌سازی با استفاده از گل چسبنده تالاب را مطرح کرد و بررسی‌ها برای اجرایی شدن این ایده شروع شد. او که کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، می‌گوید نتیجه بررسی‌ها پاسخی مثبت به اجرای ایده داد و سال ۹۰ اولین ورک شاپ برای مجسمه‌سازی در تالاب کجی نمکزار نهبندان تشکیل شد. سال ۹۱، جشنواره استانی مجسمه‌سازی، باعث مطرح‌شدن نام تالاب و جذب هنرمندان مجسمه‌ساز و عکاس استان به منطقه شد. در سال ۹۳ جشنواره به‌صورت منطقه‌ای برگزار و هنرمندانی از کرمان، خراسان رضوی و شمالی و سیستان و بلوچستان به «کجی نمکزار نهبندان» آمدند و رقابت‌ها جدی‌تر شد.

افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا/ محرومیت در سرزمین چهارفصل/ مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی


محرومیت در سرزمین چهارفصل

بندر چابهار با وجود اهمیت راهبردی ملی و فراملی پایین‌ترین شاخص‌های زندگی را در کشور دارد و طرح‌های محرومیت زدایی در آن سال‌هاست که در بند بی‌پولی گرفتار است. وجود ۳۲۰ کیلومتر مرز آبی، ‌ ۱۱ ‌بندر ماهگیری و جایگاه تخلیه صید، ‌ ۲ بندر منحصر به‌ فرد خارج از نقطه بحران با بریدگی‌های طبیعی و با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر، وجود بیش از ۲۰۰جاذبه گردشگری و زمین های کشاورزی مستعد میوه‌های گرمسیری و همچنین موقعیت مناسب برای پرورش میگو تنها بخشی از ویژگی های منحصر به فرد بندر چابهار به عنوان قلب سواحل مکران و محور توسعه شرق است. همچنین چابھار به لحاظ شرایط جغرافیایی و ژئوپلتیکی و قرار گرفتن در مبدا ورودی دریای عمان و اقیانوس ھند یکی از ۱۰ بندر مھم جھان است که قابلیت تبدیل شدن به بندری بزرگ را دارد چراکه چابهار مطمئن‌ترین مسیر برای ترانزیت به مقصد ۲۴ کشور دنیا از جمله پاکستان، افغانستان و کشورھای آسیای میانه و نقطه اتصال کشورهای حوزه اقیانوس هند با ۲ میلیارد نفر جمعیت با کشورهای آسیای میانه و مشترک المنافع با ۴۰۰میلیون نفر جمعیت است که این ویژگی‌ها باعث شده که به تنها بندر اقیانوسی ایران لقب «دروازه ملل» داده شده تا چابهار محور توسعه روابط ایران با بسیاری از کشورها شود. دهه‌ها انتظار سهم مردم «دروازه ملل» از زندگی مطلوب هرچند در یک روی سکه چابهار ویژگی‌های منحصر به فردی دارد اما در روی دیگر سهم مردم چابهار پایین‌ترین شاخص‌های توسعه‌ای نظیر پایین ترین سرانه فضای آموزشی، درمانی، ورزشی و همچنین دسترسی به آب بهداشتی و بالاترین نرخ حاشیه نشینی در کشور است. محرومیت در بندر چابهار به حدی است که به گفته نماینده‌اش در مجلس «باسرعتی که طرح‌های محرومیت زدایی در چابهار دارند مردم این بندر فوق راهبردی باید دهه‌ها برای رسیدن به شاخص‌های مطلوب کشوری منتظر بمانند.»

افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا/ محرومیت در سرزمین چهارفصل/ مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی


کشف 32 قطعه پرنده باقرقره در گنبدکاووس

ایرنا: براساس گزارش مردمی، یکی از ساکنان روستای مرزی کرند، این تعداد پرنده را در انبار خانه خود مخفی کرده بود. بازرسی از منزل این شکارچی متخلف با هماهنگی مقام قضایی روز گذشته انجام شد. این شکارچی متخلف با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد و پرندگان توقیف شده نیز با حکم مرجع قضایی توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس به طبیعت باز گردانده می شوند. کوکر یا باقرقره پرنده‌ای است دانه ‌خوار که در نگاه اول به کبک و بلدرچین شبیه است و در پرواز نیز به کبوتر می ‌ماند اما از نظر پرنده شناسی دارای خانواده‌ای مستقل با نام کوکریان (Pteroclididae) است. این گونه ها پروازی سریع داشته و اغلب به صورت گروه های بزرگ زندگی می کنند.

شیراز آماده انتقال تجارب میزبانی پایتختی جوانان جهان اسلام به قدس

شهر بیت المقدس در سال 2018 پایتخت جوانان جهان اسلام خواهد بود و ما تمام تجربیات خود را در اختیار دبیرخانه جهانی قرار می دهیم تا جوانان مظلوم فلسطین بتوانند شایستگی های خود را بیشتر نشان دهند. عنوان پایتختی شیراز برای همیشه باقی خواهد ماند و آیین اختتامیه این افتخار بزرگ در سال 2017 برگزار می شود. آیین اختتامیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام، بیست و هشتم آذر96 با حضور سفیر الشاد اسکندرف، رئیس مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی، وزیر ورزش و جوانان و شماری از مقام های کشوری و استانی در شیراز برگزار خواهد شد. ‌بر اساس اعلام پروتکل سازمان کنفرانس اسلامی تمام برنامه ها که در تعهد شهر شیراز بود به خوبی اجرا شد و از آ نجا که شیراز عضو دائمی مجمع جوانان جهان اسلام است از این رو هر زمان که بخواهیم می توانیم برنامه های مختلفی را با هماهنگی مجمع برگزار کنیم. براساس آمار مجمع جوانان جهان اسلام پس از آیین افتتاحیه در شیراز بیش از 110 هزار نفر از کشور های مختلف جهان اسلام از طریق تارنمای مجمع با شهر شیراز آشنا شدند که مورد تقدیر سازمان کنفرانس اسلامی قرار گرفت و این بهترین دستاورد برای شهر شیراز است که پس از انقلاب توانسته کسب کند.

مهاجرت پرندگان از سیبری به سیب و سوران

ایسنا: هر ساله از اوایل مهرماه پرندگان مناطق سردسیر از قبیل سیبری، مهمان آبگیرها، بندهای آبی و سدهای شهرستان سیب و سوران هستند. با توجه به خشکسالی و به درازا کشیدن فصل گرمای شهرستان در سال جاری، این کوچ در آذرماه صورت گرفته است. این دسته‌ پرندگان از گونه‌های اگرت، حواصیل، خوتکا، چنگر، سرسبز، پلیکان، فلامینگو و غاز هستند.

علاقه گردشگران به سفره آردی قائناتی‌ها

در نمایشگاه ملی تخصصی صنایع‌دستی، 10 غرفه برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی شاخص شهرستان قاینات نظر گرفته شد که از این تعداد هفت غرفه به صورت کار زنده ارائه شد. پلاس‌بافی، جاجیم‌بافی، رنگرزی سنتی، پخل‌بافی سنتی، آهنگری سنتی، سفره آردی و رشته‌های دیگر از جمله صنایع دستی شاخص و فاخری است که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. سفره آردی یکی از دست‌بافته‌های نفیس و فاخری است که در روستای مهنج قائنات زنده شده است؛ سفره آردی دست بافته کاملا گیاهی و طبیعی است که بسیار مورد توجه و حمایت بازدیدکنندگان قرار گرفته است. طی چند سال اخیر با توجهی که در حوزه صنایع‌دستی شده، می تواند جایگزین خوبی در روستاهایی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، باشد تا بدین وسیله از حاشیه‌نشینی جلوگیری و ماندگاری روستاییان را در روستاها بیشتر کند.

هدر رفت هفت ساله آب پیش چشم مسئولان

راه دانا: روستای بُهرغ بالا از توابع بخش تخت در بندرعباس با جمعیتی بالغ بر ۶۰ خانوار می باشد و نیمی از اهالی این روستا بی بضاعت و کم درآمد که تنها درآمد آنها یارانه است. اهالی روستای بُهرغ بالا با امکانات ضعیف همچون فرسودگی لوله های آب و عدم انشعاب برق، بهداشت کافی، عدم توسعه شبکه برق، عدم تکمیل تنها مسجد روستا و ... زندگی می کنند. در حالی که مسئولان همواره از بحران بی آبی هشدار و مردم را به امر اصلاح مصرف آب دعوت می کنند، با گذشت 7 سال از ترکیدگی لوله آب آشامیدنی در روستای بُهرغ بالا بخش تخت بندرعباس شاهد اتلاف فراوان آب هستیم. شکستگی لوله های آب خبر تازه ای نیست اما گویای آن که در زیر پوست پایتخت اقتصادی کشور چه می‌گذرد و در مواقع بحران آب منجر به چه اتفاقات پیچیده‌ای شده که در حال حاضر مشکل خشکسالی و بحران آب در هرمزگان یک مشکل اساسی که دغدغه همه مردم محسوب می شود. نائب رئیس شورای روستای بُهرغ بالا بخش تخت بندرعباس می گوید که نزدیک به 7 سال لوله آب آشامیدنی در روستای بُهرغ بالا بخش تخت ترکیده و سبب اتلاف فراوان آب شده است. مسئولان بعد از گذشت 7 سال توجهی به ترمیم لوله آب آشامیدنی ندارند؛ با توجه به هزینه بالای تهیه هر مترمکعب آب، رسیدگی به این امر توجه جدی مسئولان را می طلبد.

افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم ارومیه در آستانه شب یلدا/ محرومیت در سرزمین چهارفصل/ مرهم هنرمندان بر یک فاجعه زیست‌محیطی


انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

نظر شما