شناسهٔ خبر: 23045036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ:

ناموسی ترین مسئله قانون اساسی، صیانت از شورای نگهبان است

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ تاکید کرد: افرادی که خود را درون نظام تعریف کردند و سرباز، شهروند و پاسدار مردم و اسلام می دانند باید همواره به این نکته توجه کنند که ناموسی ترین مسئله قانون اساسی، صیانت از شورای نگهبان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ حشمت ا... قنبری همدانی در همایش عوامل نظارتی همدان که صبح امروز در سالن ابن سینای این شهر برگزار شد اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 که قلب مردم آماده برپایی نظام اسلامی بود، در اولین قدم قانون اساسی تدوین شد.

 

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ با بیان این که قانون اساسی، میراث گران سنگی است گفت: قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران به لحاظ محتوا و مطالب غنی و قوی، تنها یک اثر حقوقی نیست بلکه یک ناموس و یک ارزش اعتقادی است.

 

قنبری همدانی همچنین اظهار داشت: طبق این قانون ، شورای نگهبان حافظ قانون بوده و از حقیقت دفاع می کند.

 

وی با اشاره به این که شورای نگهبان ، تمام هویت مردم است افزود: شورای نگهبان ، یک نهاد اداری و جزئی نیست ، بلکه مردم آن را در میثاق اساسی خودشان قرار دادند تا از دو حقیقت ، نگهبانی شود که همان ، سازش ناپذیری مردم با ذلت و فریاد خروشان و عزم جزم مردم با تبهکاری هاست.

 

قنبری همدانی گفت: افرادی که خود را درون نظام تعریف کردند و سرباز، شهروند و پاسدار مردم و اسلام می دانند باید همواره به این نکته توجه کنند که ناموسی ترین مسئله قانون اساسی، صیانت از شورای نگهبان است.

 

وی تاکید کرد: نگهداری از شورای نگهبان ، یک وظیفه دینی، آرمانی ، ملی و الهی است که آحاد مردم باید نسبت به آن شناخت دقیق یابند.

 

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ افزود: شورای نگهبان ، یک اداره و سازمان در راستای قوه مقننه و مجریه و قضائیه نیست، با توجه به این که این سه قوا در جای خود مبارک بوده و زحمت می کشند و تکلیف دارند ، اما در جامع مکان ها و قضایا با شورای نگهبان فرق دارند.

 

وی با بیان این که شورای نگهبان قانون اساسی ، یعنی حراست ، صیانت و نگهبانی از قانون اساسی است که بر پایه دین و برای صیانت از حقوق مردم و عزت انهاست گفت: مردم و امام با رای به قانون اساسی، اختیار خودشان را تکلیف کردند به شش فقیه و اسلام شناس بزرگ و شناخته شده و همچنین به شش حقوقدانی که در کنار آنها استقرار یابند تا حرکت عمومی کشور براساس قانون باشد و قانون در سایه دین ، تدوین شده باشد.

 

*مظلومیت شورای نگهبان ، استثنایی است.

قنبری همدانی اظهار داشت: با مشاهده کارکردهای شورای نگهبان ، اثر بخشی این کارکردها را می بینیم. به خصوص مظلومیت شورای نگهبان که استثنایی است.

 

وی افزود: بعد ازشهید دکتر بهشتی ، به یاد ندارم به این اندازه شورای نگهبان مظلوم باشد، چون سالک، زاهد، عادل و اسلام شناس است که قیامت خود را خرج دنیایش نمی کند.در حقیقت نظارت به قانونگذاری وظیفه شورای نگهبان است و نمی تواند اغماض کند.

 

قنبری همدانی شورای نگهبان را اراده ملت خواند و افزود:برخی می گویند اراده ملت با خواست ما مخالف است که باید گفت که شما باید خودتان را و ایرادات خود را اصلاح کنید.

 

وی همچنین با بیان این که شورای نگهبان در هیچ موضوعی متعصب نبوده گفت: با دین نمی شود بازی کرد و نظارت شرعی به قوانین داشتن با شورای نگهبان است.

 

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ با اشاره به این که اثر بخشی بزرگ شورای نگهبان هیچ وقت واکاوی نشد گفت: همه شورای نگهبان فقط خلاصه شد در حوزه انتخابات. که باید گفت این موضوع ، مهم و اساسی است و شورای نگهبان در این زمینه ، وظیفه نظارتی دارد که یک جایگاه خاص با هویت بزرگ مردمی و اعتبار بزرگ اسلامی است.

 

وی افزود:یک مورد ماجراجویی در شورای نگهبان نمی توان یافت چرا که عصاره فضایل اعتقادی مردم است.

 

قنبری همدانی همچنین با بیان این که برخی حرف ها در زمان انتخابات علیه این شورا زده شد تاکید کرد: تمام این حرف ها برای این بود که می خواستند شورای نگهبان ، افراد مزاحم و مخرب را به نظام تحویل دهد. اما مردم با شعار"نه شرقی ، نه غربی، جمهوری اسلامی" فریاد زدند و انقبلا کردند تا حکومت دین برپا شود. لذا اکنون نیز می خواهند عالی ترین نظام اجرایی کشور را انتخاب کنند. لذا به شورای نگهبان اختیار دادند که نگذارد افراد ناصالح عبور کنند که این امر باعث ناراحتی برخی را فراهم کرد.

 

وی افزود: ناراحتی اینها این بود که چرا تایید نمی کنید. که باید به این افراد گفت که به چه علتی  صلاحیت انجام کار را دارند که با بازی با افکار عمومی مردم ، صحت عمل یک مجموعه اسلام شناس و حقوقدان را زیر سوال می برند که این اصلا به صلاح و مصلحت کشور نیست.

 

وی تاکید : حتی تهدید کردند که مملکت به هم می ریزد اگر این افراد تایید نشود. اما شورای نگهبان پای همه چیز ایستاد و دیدیم که کشور به هم نریخت و علت آن هم باور افکار عمومی به درستی تصمیم شورای نگهبان بود.

 

قنبری همدانی در ادامه به ساخت و انتشار برخی مطالب در فضای مجازی علیه کسی که هیچ نقطه تاریکی در زندگی اش ندارد اشاره کرد و گفت: افرادی که این گونه مطالب را منتشر می کنند ، دشمن و بی عقل هستند و جامعه ای که اعتبار مهتران و بزرگترها را حفظ نکند رنگ سعادتمندی را نخواهد دید.لذا نباید به این گونه مسائل دامن زد و حرف دشمن را منتقل و منتشر کرد ، بلکه باید آن را در نطفه خفه کرد.

 

*شورای نگهبان تبسم لبخند ولی امر مسلمین است.

وی همچنین با بیان این که شورای نگهبان حیثیت و آبروی نظام و تبسم لبخند ولی امر مسلمین است گفت: شما ناظرین شورای نگهبان هم همانند دبیر شورای نگهبان که حرف ها و بی مهری ها را می بیند و می شنود اما از اصول و مبانی حتی یک میلیمتر هم انحراف نمی کند عمل کنید.

 

قنبری همدانی در ادامه اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی ، اثر بخشی آن را در جهان اسلام شاهد هستیم که در ماجرای سوریه و عراق و نبرد با تکفیری ها ، این انقلاب اسلامی بود که اعلام پیروزی کرد و دشمن نتوانست انکار کند و کاخ سفید قدرت انکار را نداشت.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی رویش داشت و فردی چون قاسم سلیمانی که دنیا مبهوت این شخصیت است را تربیت کرد.

 

قنبری همدانی با بیان این که امروز ولی امر مسلمین ، به عنوان یک حقیقت که تمام استکبار را به چالش کشیده مورد اتفاق همه است، گفت: شورای نگهبان قانون اساسی ، سردار سلیمانی های بزرگ در مراحل قانونگذاری در زمینه دفاع از اسلام هستند و این عین حقیقت است و حتی حاضر به اثبات این مسئله نیز هستم.

انتهای پیام/

نظر شما