شناسهٔ خبر: 23040618 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مگر اینکه زلزله بتواند نقاط کور را به چشم مدیران نشان دهد!

عزم جدیدی که در مقامات ارشد استان کرمان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بر طرف کردن مشکلات ارتباطی در استان کرمان به جریان افتاده است و بیشتر مقامات مسئول، سخن از تلاش برای حذف نقاط کور ارتباطی این استان بر زبان می آورند، در حالی مطرح می شود که این مشکل سال هاست گریبان شهروندان کرمانی را گرفته و کسی برای رفع آن کاری نکرده بود.

صاحب‌خبر -

زلزله های فراوان در برخی شهرستان های استان کرمان مثل شهرستان راور و شهر هجدک که از جمله نقاط حادثه خیز کشور نیز محسوب می شود با حاشیه های فراوانی  همراه شد و جدا از کم و کیف فرایندهای امداد و نجات کار به جایی رسید که استاندار کرمان در جلسه مدیریت بحران دو مقام دولتی را از جلسه اخراج کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دهم آذرماه، زلزله ای با قدرت 6.1 ریشتر، بخش هایی از شهرستان راور استان کرمان را به لرزه درآورد و پس از آن نیز پس لرزه های متعددی در این استان رخ داد که نگرانی های شدیدی را در میان مردم و مسئولان در رابطه با احتمال افزایش خسارات به وجود آورد؛ مجموعه رخدادهایی که بررسی های دقیق نشان داد، به دلیل برخی محدودیت های زیرساختی در فرایند امداد و نجات با مشکلاتی همراه شد.

از جمله حواشی پیش آمده در رابطه با زلزله دهم آذر و پس لرزه های آن، واکنش جدی علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در جلسه ستاد بحران بود که حکایت از نارضایتی او از وضعیت موجود داشت.

دغدغه و نگرانی علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان که باعث شد او مدیر کل ارتباطات و فناوری و نیز رئیس ارتباطات سیار مخابرات کرمان را از جلسه ستاد بحران اخراج کند، این بود که چرا در استان کرمان، 86 نقطه کور ارتباطی وجود دارد و در مواقع بحران نمی توان در این استان به خوبی بین نهادهای دولتی ارتباط برقرار کرد؟!

آن گونه که استاندار کرمان بیان می کند، مشکل پوشش شبکه های ارتباطی در استان کرمان، تنها محدود به شهرستان راور نیست و در این استان 86 نقطه کور ارتباطی وجود دارد که به رغم تلاش های چهار ساله برای حل این مشکل، هنوز اتفاق مثبتی در این مسیر نیفتاده است.

در رابطه با مشکل ارتباط در استان کرمان و محدودیت هایی که این مشکل در فرایند امداد رسانی به مناطق زلزله زده ایجاد کرد، خلیل همایی راد، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان نیز در جلسه ستاد بحران استان اظهار کرد: نخستین پیامک از ستاد مدیریت بحران، یک ساعت و 29 دقیقه بعد از زلزله ظهر به دست ما رسید، زیرا با مشکلات ارتباطاتی بعد زلزله مواجه بودیم.

وی گفت: قرار بود که تلفن‌های پنج شماره‌ای مدیران ستاد بحران، نه اشغال و نه قطع شود و در هر شرایطی پاسخگو باشند؛ اما در زلزله امروز این طور نبود. کندی ارتباطات، مهمترین مشکل بعد از زلزله امروز کرمان بود و حتی تلفن‌های پنج شماره‌ای مدیران مدیریت بحران هم پاسخگو نبودند.

مشکلات ارتباطی که از آن سخن رفت و سخنان مقامات ارشد استانی کرمان نیز آن را تأیید می کند، سبب شد تا استاندار کرمان، خود با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رایزنی کند و موافقت های اولیه را برای اصلاح این اشکالات از او بگیرد؛ رایزنی هایی که بر اساس آن آذری جهرمی برای رفع مشکل پوشش ارتباطی استان کرمان به اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل دستورهای ویژه ای مبنی بر حل مشکل داد و مقرر کرد تا خود نیز در اسرع وقت برای بازدید از روند خدمات رسانی ها به منطقه سفر کند.

عزم جدیدی که در مقامات ارشد استان کرمان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بر طرف کردن مشکلات ارتباطی در استان کرمان به جریان افتاده است و بیشتر مقامات مسئول، سخن از تلاش برای حذف نقاط کور ارتباطی این استان بر زبان می آورند، در حالی مطرح می شود که این مشکل سال هاست گریبان شهروندان کرمانی را گرفته و کسی برای رفع آن کاری نکرده بود.

بنا بر همین مهم می توان این گونه نتیجه گرفت که زلزله 6.1 ریشتری منطقه هجدک شهرستان روار با همه خسارت ها و خرابی هایی که برای این استان به بار آورد، یک حاصل مثبت نیز داشت و آن این بود که نقاط کور ارتباطی استان را به چشم مقامات مسئول آورد؛ اتفاقی امیدوار کننده که البته باید منتظر بود و دید در مرحله عملیاتی به چه شکلی پیش خواهد رفت و آیا مدیران ارشد استانداری کرمان با همکاری وزارت ارتباطات خواهند توانست، بخش گسترده ای از مساحت استان کرمان را از نبود پوشش ارتباطی کامل و یا پوشش ناپایدار خارج کنند یا خیر؟

نظر شما