شناسهٔ خبر: 23024556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سران حاشیه ای خزر در قزاقستان تشکیل جلسه می دهند

خبرگزاری شبستان: پس از اجلاس دو روزه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر قرار است توافق اولیه رژیم حقوقی خزر بلاخره در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ در قزاقستان به امضا برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از راشیا سودینا ایران ، روسیه ، ترکمنستان ، قزاقستان و جمهوری کوجک آذربایجان بلاخره بر سر رژیم حقوقی دریای خزر به توافق رسیده اند. گفته می شود مراحل نخست امضای این توافق را وزرای خارجه کشورهای فوق در مسکو نهایی کرده و طی یک اجلاس دو روزه آن را بررسی کرده اند.

خروج از یخبندان رژیم حقوقی خزر یکی از نقاط روشن اجلاس مسکو به شمار می رود زیرا اکنون می توان امیدوار پس از سال ۱۹۹۰ و فروپاشی اتحاد شوروی نشانه های از عزم کشورهای ساحلی خزر برای تعیین حدود خود در این دریا جدی است. 

قرار است نیمه نخست سال ۲۰۱۸ روسای جمهوری کشورهای حاشیه خزر گردهم آیند تا رژیم حقوقی خزر را به امضا برسانند. در این رژیم به نکات کلی در خصوص مسائل مربوط به اقتصاد، آبهای داخلی، آبهای سرزمینی و ساحل در کنار مسائل امیتی اشاراتی شده است اما برای بررسی کلیات آن کشورهای ساحل جنوبی خزر که شمال آذربایجان ، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران هستند باید مانند کشورهای شمالی شامل روسیه ، آذربایجان و قزاقستان توافقات مخصوص به خود را صورت دهند.

 

نظر شما