شناسهٔ خبر: 23021669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرمانده سرایا الخراسانی عراق: الشحد الشعبی یک نیروی نظامی باقی خواهد ماند

بغداد - ایرنا - سید علی الیاسری فرمانده سرایا الخراسانی از نیروهای الحشد الشعبی عراق گفت: الحشد یک نیروی نظامی و بدور از سیاست و تعلقات آن باقی خواهند ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، الیاسری عصر جمعه در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت شهید حمید تقوی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل دانشگاه بغداد در پایتخت عراق گفت: پس از پایان اشغال عراق از سوی داعش، سلاح در انحصار دولت خواهد بود.
سرایا الخراسانی چندمین نیروی الحشد الشعبی است که طی چند روز گذشته بر انحصار سلاح در دست دولت تاکید می کند.
الحشد الشعبی طبق مصوبه پارلمان عراق از نیروهای نظامی رسمی زیر نظر فرماندهی کل قوای این کشور است.
با پایان نظامی داعش بر سر کارکرد آتی نیروهای الحشد الشعبی و گزینه های مختلفی از حفظ وضعیت موجود تا انحلال آن در میان محافل سیاسی عراق مطرح بوده است.
در روزهای گذشته به ترتیب مقتدا صدر رهبر جریان صدر که سرایا السلام ازنیروهای الحشد الشعبی زیر نظر اوست، از نیروهای این گروه نظامی خواست سلاح خود را تحویل دولت دهند.
پس از او هادی العامری دبیرکل سازمان بدر نیز از نیروهای نظامی تابع این سازمان خواست به عنوان نیروی نظامی به الحشد الشعبی بپیوندند و ارتباط خود را با این سازمان سیاسی قطع کنند.
قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق از دیگر نیروهای الحشد الشعبی نیز روز گذشته از آغاز کمپین تقویت صلح و ثبات داخلی در دوران پساداعش خبر داد و خواستار اصلاح چهره نظامی جامعه عراق در دوران پساداعش و انحصار هر نوع سلاح در دست دولت شد.
شیخ مهدی الکربلایی نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالی عراق و امام جمعه کربلا این هفته در خطبه های دوم نماز جمعه (که نظر رسمی مرجعیت عالی عراق شناخته می شود) با قدردانی از جانفشانی ها و فداکاری های نیروهای نظامی و امنیتی و بویژه بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) در نبرد جانانه با داعش خواستار ادغام نیروی الحشد در نیروهای امنیتی عراق شد.
علی الیاسری در ادامه سخنان خود در مراسم بزرگداشت شهید تقوی از نقش حیاتی آیت الله سیستانی و فتوای ایشان در بسیج مردم عراق علیه داعش تجلیل و از ایشان بعنوان مرد صلح و فخر اسلام یاد کرد.
الیاسری گفت: فتوای آیت الله سیستانی مردم عراق را متحد کرد و نه تنها شیعه بلکه اهل سنت و سایر اقلیت های دینی عراق را نیز نجات داد.
فرمانده سرایا الخراسانی پیروزی عراق بر داعش را مرهون فتوای آیت الله سیستانی، مجاهدت فرزندان عراق، یاری قهرمانان ایرانی و حزب الله لبنان دانست و از همه کسانی که در این پیروزی بزرگ سهمی داشته اند تجلیل کرد.
وی گفت: سرایا الخراسانی به عنوان یک نیروی مقاومت، امروز با گرامیداشت شهدای خود بویژه شهید حمید تقوی، بر برگزاری انتخابات سراسری (پارلمان و شوراهای استانی) در موعد مقرر و با مشارکت گسترده مردم پافشاری می کند.
مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت شهید حمید تقوی عصر جمعه با حضور شخصیت ها، فرماندهان و رزمندگان مقاومت اسلامی عراق، اقشار مختلف مردم، خانواده های شهدای جنگ با داعش در دانشگاه بغداد برگزار شد.
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق و هیات های همراه نیز در این مراسم شرکت داشتند.
خاورم**380**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما