شناسهٔ خبر: 23015543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

علیرضا تابش در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد:

براى پيوند گفتمان روز سينماى ايران با دنيا نياز به گفتگو و تحقيق داريم

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است نباید صرفا به گفت‌و‌گو در بستر شبكه هاى اجتماعى كفايت كرد. وی می‌گوید: قرار است امسال سلسله نشست‌هایی با عنوان گفت‌وگوهاى سينمايى و معرفی کتاب‌های سینمایی در بنیاد فارابی برگزار شود و در این گفت‌وگوها به ابعاد فرهنگی، اجتماعى و اقتصادى سینما پرداخته می‌شود.

صاحب‌خبر -
 
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نقش بنیاد سینمایی فارابی در حمایت از آثار تئوریک سینمایی در فقدان تعداد کافی ناشران خصوصی عنوان کرد: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی یکی از باسابقه‌ترین انتشارات در تولید ادبیات سینمای حرفه‌ای است که طى بيش از سه دهه کتاب‌های مهمی به بازار نشر عرضه کرده است. عمده کتاب‌های انتشارات فارابی در دانشكده هاى هنر و دانشگاه صداوسیما در موضوعات‌ مختلف تدریس می‌شود. این آثار هم تالیفی هستند هم از زبان‌های دیگر ترجمه شده اند.

تابش درباره دیگر فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: دو فعالیت مهم فرهنگی که سال‌هاست از سوی فارابی انجام می‌شود انتشار دو مجله است. فصلنامه سینمایی فارابی كه در سال چهار نوبت منتشر می‌شود که در این فصلنامه مباحث فکری مهم سینمای ایران و جهان دنبال می‌شود. مجله دیگر بنیاد فارابی، ماهنامه «فیلم‌نگار» است که به حوزه تخصصی فیلم‌نامه می‌پردازد. این ماهنامه از معدود مجلاتی است که به طور ویژه به حوزه فیلم نامه می‌پردازد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اهداف این بنیاد در برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب و گفت‌وگوهای سینمایی را برشمرد و گفت:  قرار است امسال سلسله نشست‌هایی با عنوان گفت‌وگوهاى سينمايى و معرفی کتاب‌های سینمایی در بنیاد فارابی برگزار شود. در این گفت‌وگوها به موضوعات فرهنگی و سینمایی پرداخته می‌شود. در سينماى حرفه اى، بنیاد سینمایی فارابی مرجعیت فرهنگی دارد و باید گفت‌وگوهای بین سینماگران، مولفین و محققین در قالب نشست ها مطرح و منعکس شود.براى پيوند گفتمان روز سينماى ايران با دنيا نياز به گفتگو و تحقيق داريم، باید اين پیوند را ايجاد كرد و زمینه ارتقای آن را در بستر ارزشهاى فرهنگ كشورمان فراهم کرد. در این زمینه دو محور اصلی را برای این گفت‌وگوها در نظر گرفته‌ایم؛ یکی اینکه مهمانان و مدعوین حول محور کتاب هاى سينمايى گفت‌وگو کنند و دیگری اینکه متخصصان سینما درباره مسائل روز سینمای ایران و جهان به تبادل‌نظر بپردازند. سینمای ما نیاز به جلسات گفت و شنود، نقدوبررسی و گفت‌وگو دارد. گفت‌وگوى فعالان سينما در بستر شبكه هاى مجازى کفایت نمی‌کند و باید اين مباحث جدى رودررو باشد. برای نیل به ارتقاى فرهنگ در سينما و توسعه ادبیات سينمايى سلسله گفت‌وگوهایی را طراحى کرده‌ایم. سینمای ما در منطقه و جهان حرف بسیاری برای گفتن دارد اما این سینما در درون خودش نیازمند گفت‌وگوی بیشتری است.

علیرضا تابش درباره نحوه پخش و معرفی هر چه بیشتر کتاب‌های منتشرشده در انتشارات فارابی عنوان کرد: کتاب‌های تخصصی در حوزه سینما مخاطبان خاص خودش را دارد. برای در دسترس قراردادن هر چه بیشتر این کتاب‌ها چند فعالیت به طور همزمان انجام می‌شود؛ یکی اینکه ما هرساله در نمایشگاه بين المللى کتاب تهران و نمایشگاه مطبوعات به طور فعال حضور داریم و تمام این کتاب‌ها و نشريات تخصصى در نمایشگاه ها عرضه می‌شود. دوم اینکه با چند پخش‌کننده دیگر نیز آغاز به همکاری کرده‌ایم تا کتاب‌ها بهتر از قبل توزیع شوند. فعالیت سوم در این زمینه عرضه این آثار در فضای اینترنتی و دنیای مجازی است تا دسترسی به کتاب‌ها آسان‌تر شود. چهارمين فعاليت، براى استفاده آسان دانشجويان نيز بهترین کاری که انجام داده‌ایم، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های سینمایی با تخفيف ويژه در دانشگاه‌های هنر، الزهرا، سوره، دانشگاه هنرهای زیبا تهران و دانشگاه  آزاد اسلامی است. این نمایشگاه‌ها با استقبال دانشجویان و اساتید روبه‌رو شده و این نمایشگاه ها یک نوع عرضه بی‌واسطه محصول به متقاضیان آن است.

نظر شما