شناسهٔ خبر: 22998975 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

افشاگری موگرینی درباره توافق هسته‌ای:

موگرینی به کدام بخش از متن برجام اشاره کرد؟! موگرینی: قرار دادن توافق هسته‌ای به عنوان زیربنایی برای مسائل منطقه‌ای با درخواست تیم ایرانی انجام شده است+ فیلم و سَنَد

در روزهای گذشته فدریکا موگرینی خود به شکل رسمی وارد صحنه شده و با بیانات این‌چنینی نشان داده است که در نهایت منویات ترامپ و زیاده‌خواهی‌های او درباره ایران برای اروپا «اعتبار» خواهد داشت. همچنین از آن‌جایی که متن توافق هسته‌ای هم کاملاً به نفع طرف آمریکایی نگارش شده می‌تواند در رسیدن به این مهم بیش از پیش به اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی و آمریکا یاری برساند. دلیل ارجاع موگرینی به متن توافق هسته‌ای برای اثبات ادعای خود را نیز می‌توان در همین مسئله دانست.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل-رجانیوز: مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه درسخنرانی خود به پشت پرده نگارش بخشی از توافق هسته‌ای اشاره کرد و دست به افشاگری زد.
 
به گزارش رجانیوز فدریکا موگرینی در اظهارات خود گفت: امروز رازی را درباره درخواست ایران در برجام افشا می‌کنم. در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است. این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است  دولت ایران برجام را برای مناقشات داخلی می‌خواست. 
 
 


موگرینی.mp4 | دانلود فیلم 

 
 
چندی از این اظهارات نگذشته بود که عباس عراقچی معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه به آن واکنش نشان داد و گفت: « در برجام یک جمله‌ای وجود دارد و آن اینکه اجرای کامل برجام می‌تواند در تامین صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی مشارکت کند. اولا اجرای کامل هنوز رخ نداده و بعد از 10سال است. وقتی که همه تحریم‌ها به‌صورت کامل لغو شد و دو طرف در طول 10 سال توانستند به همه تعهدات خود پایبند بوده و توانستند نشان بدهند که برجام یک تجربه موفق مذاکراتی بوده است، آن موقع می‌توان ادعا کرد که برجام در صلح جهانی مشارکتی را انجام داده به نظرم این قبیل اظهارات تا حدی هم لفاظی است، قبلا آقای ترامپ در خصوص این مساله مانورهایی داده بود. متن برجام کاملا مشخص است وهیچ ارتباطی به مسائل منطقه‌ای و جهانی ندارد و اینکه از یک جمله‌ای که معنی و مفهومش کاملا مشخص است کسی بخواهد تلقی‌های دیگری بکند حتما پذیرفتنی نیست.» 
 
موگرینی به کدام بخش از برجام اشاره کرده است؟
 
به نظر می‌رسد که مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا به این بخش از مقدمه برجام اشاره کرده که در آن آمده است: 
 
They anticipate that full implementation of this JCPOA will positively contribute to regional and international   peace and security
 
آﻧها اﻧﺘﻈﺎر دارﻧﺪ ﮐﻪ اﺟﺮای ﮐﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﺑﺮﺟﺎم در ﺟهت ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻪ ﺻﻠﺢ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﻤﮏ ﻧﻤﺎﯾﺪ
 
 
تاکنون مقامات آمریکایی بارها با اشاره به همین بخش از برجام مدعی شده‌اند که ایران بخاطر حمایت از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان -که به مقابله با تجاوز‌گری رژیم‌ صهیونیستی می‌پردازد- و یا گسترش فعالیت‌های دفاعی و موشکی خود روح برجام را نقض کرده است. اما سوال اصلی این‌جا است که چرا فدریکا موگرینی در این زمان به طرح مسائل این‌چنینی می‌پردازد؟
 
در جواب این مسئله باید به هم‌افزایی بیش از پیش اتحادیه اروپا با آمریکا در زمینه افزایش فشار بر روی ایران در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای اشاره کرد. تا پیش از اظهارات موگرینی آن‌چه که بیشتر به چشم می‌آمد بیانیه‌ها و صحبت‌های مقامات سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلستان علیه برنامه دفاعی موشکی ایران بود که همصدا با دونالد ترامپ افزایش فشار بر روی ایران را دنبال می‌کردند. اما در روزهای گذشته فدریکا موگرینی خود به شکل رسمی  وارد صحنه شده و با بیانات این‌چنینی نشان داده است که در نهایت منویات ترامپ و زیاده‌خواهی‌های او درباره ایران   برای اروپا «اعتبار» خواهد داشت. همچنین از آن‌جایی که متن توافق هسته‌ای هم کاملاً به نفع طرف آمریکایی نگارش شده می‌تواند در رسیدن به این مهم بیش از پیش به اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی و آمریکا یاری برساند. دلیل ارجاع موگرینی به متن توافق هسته‌ای برای اثبات ادعای خود را نیز می‌توان در همین مسئله دانست.
 

نظر شما