شناسهٔ خبر: 22989798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

۱۰ درصد از بافت فرسوده کشور 
در اصفهان قرار دارد

گروه شهرستان‌ها: مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ۱۰ درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد و هر ۳ ماه یک‌بار بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ پس‌لرزه در این استان اتفاق می‌افتد.حجت‌الله غلامی در سمینار آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ویژه مدیران کل راه و شهرسازی و روسای عمران و بهسازی شهری استان اصفهان با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل اظهار داشت: انسان از بدو آفرینش تاکنون برای حفظ جان خود از بلایای طبیعی با پدافند غیرعامل روبه‌‌رو بوده و پس از آغاز شهرنشینی از شکل جدید پدافند غیرعامل استفاده کرده است. وی با اشاره به وضعیت‌ کشور در مواجه با بلایای طبیعی گفت: در جهان 43 نوع بلایای طبیعی و انسانی شناخته شده که 35 نوع از آن‌ها ایران را تهدید می‌کند، کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز جهان است و در این مورد کلانشهرها وضعیت خاصی دارند. مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه گسل‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل بلایای طبیعی به ویژه زلزله هستند، افزود: گسل بزرگ آرکی مالیا که از غرب کشور شروع، به شمال کشور رفته و از سمت شرق کشور خارج‌ می‌شود نقش مهمی در تخریب‌های ایران در بلایای طبیعی دارد و انشعابات آن در قسمت‌های مرکزی نیز مشکل‌ساز است. وی ادامه داد: حرکت صفحه‌های تکتاتیکی یکی دیگر از عوامل تخریب است، به ویژه صفحه عربستان که فشار زیادی را به صفحه ایران وارد می‌کند. باید توجه کرد کل کشور ایران به دلایل ذکر شده در معرض خطر است و این جلسه به عنوان نخستین سمینار پدافند غیرعامل نقش مهمی در مدیریت بحران خواهد داشت.غلامی بافت فرسوده را دیگر علت عمده تخریب شهرها در مواجهه با بلایای طبیعی دانست و گفت: حاشیه شهرها و بناهای تاریخی بخش عمده‌ای از بافت فرسوده را تشکیل می‌دهند، در کشور 140 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و 19 میلیون نفر در این مساحت زندگی می‌کنند که باید برای آن فکری کرد. وی با بیان اینکه 10 درصد از مساحت ذکر شده در استان اصفهان قرار دارد، تصریح کرد: 14 هزار هکتار از بافت شهری استان اصفهان را بافت فرسوده دربرگرفته، از این بین 53 شهری که دچار بافت فرسوده بودند با مطالعات صورت گرفته توانستند مصوبه کمیسیون ماده 5 را گرفته و در رابطه با مابقی شهرها نیز مطالعه در حال انجام است. مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به آمار زلزله نگاری در استان اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان کمترین موقعیت در زلزله را داشته اما با این حال آمارها نشان می‌دهد هر 3 ماه یک‌بار بین 110 تا 150 پس لرزه در استان به وقوع می‌پیوندد که رقمی قابل ملاحظه است.وی افزود: بافت‌های فرسوده با زلزله‌ای کمتر از 5 ریشتر دچار تخریب عمده می‌شوند، در قوانین و مقررات مبحث 21 به ساختمان‌هایی که در معرض خطر هستند برحسب امتیاز پرداخته شده است، در گروه ویژه ساختمان‌های نظامی و پالایشگاه‌ها و غیره و در گروه کم اهمیت ساختمان‌های 1 و 2 طبقه که بیشتر آن‌ها در مناطق بافت فرسوده قرار دارند، مستثنی هستند.

ریزش بخشی از دیوار قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز

بخشدار جزیره هرمز از ریزش بخشی از دیوار قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز خبر داد. ‌به گزارش ایسنا، ‌بخشدار جزیره هرمز در این خصوص گفت: بخشی از دیوار قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز در زمان حضور گردشگران ریزش کرد.رضا میر حسینی افزود: ابعاد این قلعه تاریخی، قرارگیری آن در کنار خیابان اصلی، محدودیت نیروهای انسانی یگان حفاظت و امکانات محدود، حفاظت بنا را با دشواری روبه‌رو کرده است.بخشدار جزیره هرمز بابیان اینکه برای مرمت این قلعه تاریخی 30 میلیارد ریال اعتبار لازم است، خاطرنشان کرد: این ریزش در قسمت جنوبی قلعه و در ارتفاع 5متری دیوار است و در محدوده مسکونی و خیابان پرتردد گردشگران قرار دارد. میرحسینی اضافه کرد: این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار حضور پرتغالی‌ها در سواحل و جزایر خلیج‌فارس است.به گزارش ایسنا، قلعه پرتغالی‌ها با قدمت 500 ساله به دستور آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» ساخته و به دست امام قلی خان از سرداران شاه‌عباس فتح شد.

احیای 80 واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند 120میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون مشکلات 80 واحد صنعتی که قابلیت راه‌اندازی مجددا داشتند مورد بررسی قرار گرفت که هر واحد نیازمند 1.5 تا 2 میلیارد تومان اعتبار سرمایه در گردش است و در مجموع این تعداد واحد صنعتی نیازمند 120میلیارد تومان اعتبار هستند.به گزارش ایسنا، سهراب به نام در جمع خبرنگاران افزود: 80 مورد قرارداد سرمایه‌گذاری برای حضور در شهرک‌های صنعتی انعقاد شده است. شهرک صنعتی 2شهر یاسوج دارای 14 هکتار است که 30 طرح و واحد صنعتی در این شهرک مستقر است و عمده واحدهای مستقر مربوط به کانی‌های فلزی و غیرفلزی هستند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 16 واحد صنعتی در زمینه تولیدات محصولات غذایی در این شهرک مستقر هستند که 6 واحد در زمینه تولید محصولات غذایی و 6 واحد دیگر در زمینه شیمیایی در حال کار و فعالیت‌اند و یک مرکز معاینه فنی در این شهرک وجود دارد.بنام تصریح کرد: راه‌اندازی کلینیک‌های سیار با حضور مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان، بانک‌ها و مدیرکل امور مالیاتی برای بازدید از واحدهای تولیدی از برنامه‌های در دست اجراست که این برنامه با حضور استاندار و تیم اقتصادی استانداری نیز برگزار شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه‌اندازی مجدد چند طرح صنعتی عنوان کرد: در راستای حمایت‌های صورت گرفته در 8 ماهه سال جاری 22 واحد صنعتی با اشتغال‌زائی 200 نفر به چرخه تولید بازگشتند و یا به بهره‌برداری رسید. به‌نام با اشاره به پرداخت 12 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدها تاکید کرد: این تسهیلات از تیر تاکنون به این واحدها پرداخت شده است. وی از انعقاد 80 مورد قرارداد سرمایه‌گذاری خبر داد و بیان کرد: بالغ بر 290 تا 300 هکتار زمین صنعتی دارای زیرساخت در نواحی صنعتی وجود دارد که آماده سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این مناطق هستیم. 

خشکسالی، کیفیت آب فارس را 
تحت تاثیر قرار داده است

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس تاکید دارد که خشکسالی و افزایش مصرف در سال‌های اخیر اثرات نامطلوبی در ابعاد کمی و کیفی بر منابع آب داشته است.به گزارش ایسنا، محمدرضا سربی گفت: ایران از لحاظ اقلیمی با میانگین بارندگی 250 میلی‌متر در سال، از مناطق خشک و کم بارش جهان محسوب می‌شود. او اضافه کرد: علاوه بر این‌که بارندگی ایران کمتر از یک سوم متوسط جهانی است، تبخیر آب نیز در این اقلیم سه برابر متوسط جهانی ارزیابی می‌شود.این کارشناس منابع آب با بیان این‌که از مرزها حجم آب قابل ملاحظه‌ای وارد کشور نمی‌شود، گفت: بارش‌ها، اصلی‌ترین منبع تامین آب ایران است. سربی اضافه کرد: از آنجا که وسعت سرزمینی ایران 1.6 میلیون کیلومتر مربع و برآورد حجم بارش سالیانه حدود 400 میلیارد متر مکعب است، با احتساب جمعیت80 میلیون نفری، سهم سرانه آب هر ایرانی حدود 1500 متر مکعب خواهد بود، حال آن که متوسط سرانه جهانی 6500 مترمکعب است! مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع‌آب شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: رشد جمعیت و تغییر الگوی مصرف موجب رشد روزافزون فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی و هم‌چنین گسترش بی‌رویه کانون‌های جمعیتی شده است. او ادامه داد: این روند فزاینده که با محدودیت‌های کمی منابع آب همراه بوده موجب تولید آلایندهای مختلف و تهدید جدی کیفی منابع آب شده است. سربی گفت: در بخش کشاورزی عمده آلایندها شامل نهاده‌های شیمیایی از قبیل سموم و کودهای شیمیایی است؛ ورود این آلایندها به منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی خسارات و لطمات جدی به این منابع وارد کرده است. او ادامه داد: در بخش صنعت، به دلیل نبود تاسیسات پالایش و تصفیه، فاضلاب و پساب‌ها به راحتی و به‌طور مستقیم وارد منابع آب می‌شود و در مواردی هم بهره‌برداری ناقص از تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب مشکل زاست. سربی گفت: علاوه بر اینها، تخلیه فاضلاب‌های شهری و روستایی به منابع آب هم یکی دیگر از مشکلات مهم و خطرناک برای منابع‌آب تلقی می‌شود. 

برچسب‌ها:

نظر شما