شناسهٔ خبر: 22989718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

ظریف به زودی به جمهوری آذربایجان می‌رود

تسنیم: وزیر خارجه کشورمان به زودی به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد. یکی از اهداف ظریف در این سفر بازدید از کارخانه مشترک خودروسازی آذربایجان و ایران، واقع در منطقه صنعتی نفت چاله (در شرق جمهوری آذربایجان) است. ساخت این کارخانه در راستای توافقنامه‌ منعقد شده بین کارخانه «ایران خودرو» و کارخانه «AzEuroCar LLC» است و انتظار می‌رود اواخر سال 2018 تولید خود را آغاز کند.

آخرین پیگیری‌های ایران درمورد چرایی 
شلیک پلیس آمریکا به شهروند ایرانی- آمریکایی
ایسنا: مدیرکل اداره ‌آمریکای وزارت امور خارجه، آخرین پیگیری‌های ایران در مورد علت و ابعاد کشته شدن «بیژن قیصر» شهروند ایرانی – آمریکایی که توسط پلیس آمریکا مورد هدف قرار گرفته است را تشریح کرد. محمد کشاورز زاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌ایران مراتب اعتراض خود را در این زمینه از طریق سفارت سوئیس در تهران به دولت آمریکا در قالب یک یادداشت رسمی‌اعلام کرده است و دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا نیز پیگیر این موضوع است، اظهار کرد: اما تاکنون نتیجه پیگیری‌ها در مورد این موضوع از سوی دولت آمریکا به ما اعلام نشده است. طبق اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها ، خودروی بیژن قیصر جوان 25 ساله ایرانی- آمریکایی و اهل شهر«مک‌لین» در شمال ویرجینیا، عصر روز  17 نوامبر 2017 در نزدیکی بزرگراه جورج واشنگتن در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینیا  مورد  حمله پلیس آمریکا قرار گرفت. او پس از گذشت 10 روز از حادثه شلیک گلوله پلیس به خودروی وی که به مجروح شدنش از ناحیه سر منجر شده بود، جان خود را از دست داد. در همان زمان خانواده وی با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند : بیژن قیصر هدف سه گلوله پلیس از ناحیه سر قرار گرفته بود و هنگام وقوع این حادثه مسلح نبوده است. همچنین دو شاهد ماجرا به واشنگتن پست گفتند که پلیس پس از نزدیک شدن به خودروی این قربانی از فاصله بسیار نزدیک شروع به شلیک گلوله  به وی کرد. مقامات آمریکا تاکنون توضیحی درباره این اقدام افسران پلیس آمریکا نداده‌اند. 

راهکارهای گسترش همکاری‌های 
اقتصادی و تجاری ایران و سنگاپور بررسی شد
ایرنا: راهکارهای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و سنگاپور در نشستی با حضور نمایندگان اقتصادی و تجاری دو کشور در سنگاپور بررسی شد. فدراسیون تجارت سنگاپور با دعوت از جواد انصاری سفیر ایران و شماری از مدیران شرکت‌های تجاری، سازمان سرمایه گذاری، وزارت صنعت و تجارت و بانک دی. بی. اس سنگاپور؛ نشستی را برای حضور فعالانه سرمایه گذاران سنگاپوری در ایران و گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور برگزار کرد.  در این نشست، نایب رییس فدراسیون تجارت سنگاپور دسترسی ایران و سنگاپور به آب‌های آزاد، کشتیرانی فعال بین سواحل دو کشور، صادرات نفت و گاز ایران و پالایشگاه مدرن سنگاپور و برخی زمینه‌های بازاریابی را از ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه مناسبات تجاری دو کشور عنوان کرد. شمشر زمان همچنین اعزام دوره ای هیأت‌های تجاری از سنگاپور به ایران را از جمله برنامه‌های موفقیت آمیز این فدراسیون برشمرد و اشتیاق رو به افزایش شرکت‌های سنگاپوری برای تجارت با ایران را واقعیتی انکارناپذیر قلمداد کرد. سفیر ایران در سنگاپور نیز ضمن سودمند خواندن سفر دوره ای هیات‌های تجاری سنگاپوری به ایران، اظهارداشت که این اقدام علاوه بر گسترش همکاری‌های اقتصادی به یک مشارکت سودمند همه جانبه منجر می‌شود که می‌تواند روابط اجتماعی و فرهنگی از جمله صنعت گردشگری را نیز ارتقاء دهد. هیاتی متشکل از 20 نفر از مدیران موسسه‌ها و شرکت‌های بزرگ تجاری و صنعتی سنگاپور در هفته جاری به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی با بخش خصوصی ایران به تهران سفر کرد.

باید علیه ایران متحد شویم
ایلنا: وزیر جنگ اسرائیل با انتشار مقاله‌ای از عربستان سعودی خواست تا تلاش‌های طرفین علیه ایران متحد شود. «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل با انتشار مقاله‌ای در سایت «دیفنس نیوز» اسرائیل خطاب به عربستان سعوی، از این کشور خواست تا در برابر ایران با تل‌آویو متحد شود. در این مقاله آمده است: «شاهد دلایل بسیاری از وجود تفکر مبتنی بر میانه‌روی در منطقه هستیم و در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عربستان سعودی بهترین مثال برای این تفکر است». لیبرمن در ادامه مدعی شد: «تفکرات افراطی در منطقه وجود دارد و در راس آن ایران و حزب‌الله قرار دارند. بسیاری از رهبران منطقه درک می‌کنند که آینده مشترک ما با عملگرایی محقق می‌شود نه با افراط‌گرایی. ما نیروهای عملگرا در منطقه هستیم که می‌توانیم امنیت و ثبات منطقه را محقق کنیم».

کنگره درحال بررسی است
خبرآنلاین: وزیرخارجه آمریکا با تکرار ادعای خود مبنی بر وجود ضعف در برجام می‌گوید: درحال حاضر در توافق هسته‌ای هستیم و کنگره درحال بررسی است که آیا ما باید چیزی انجام دهیم. رکس تیلرسون روز سه شنبه در جمع کارکنان وزارت خارجه، گزارشی از عملکرد یکسال صدارت بر وزارتخانه را تشریح کرد. وی درباره مبارزه با تروریسم و داعش گفت: تلاش برای شکست داعش یک مسیر طولانی است و سال‌ها طول می‌کشد تا ایالات متحده بتواند پیروزی بر داعش را اعلام کند. وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه هم اظهار کرد: ایالات متحده با روسیه کار می‌کند تا شرایط سوریه برای دستیابی به فرایند صلح فراهم شود. در این فرایند صلح، آمریکا می‌بیند که رژیم اسد در مدت طولانی، بخشی از رهبری سوریه نخواهد بود. تیلرسون درباره برجام هم گفت: برجام دارای نقاط ضعفی است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید با متحدانمان درباره چگونگی اجرای کامل آن نشست برگزار کنیم. وی بار دیگر ایران را متهم به ثبات‌زدایی در منطقه کرد و ادامه داد: درحال حاضر ما در این توافق هستیم و کنگره در حال بررسی این توافق‌نامه است که آیا چیزی وجود دارد که آن‌ها از ما بخواهند انجام دهیم. وزیر خارجه آمریکا که تاکنون سابقه‌ای در کار دیپلماسی نداشته در این اظهارات خود بر گفته محمدجواد ظریف پس از نشست سطح وزیران کمیسیون مشترک برجام در نیویورک که مقامات آمریکایی نشان دادند اطلاعی از وضعیت جهانی ندارند، مهر تایید زد و گفت: دیپلماسی کار ساده‌ای نیست. تیلرسون افزود: زمانی که کارم را در وزارت خارجه آغاز کردم چیزی از این کار و این که آن‌ها چگونه کارشان را انجام می‌دهند، نمی‌دانستم.
 

نظر شما