شناسهٔ خبر: 22987878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

حزب علی عبدالله صالح 3 تکه شد

صاحب‌خبر -

 چند روزی از هلاکت «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور سابق یمن و رئیس‌حزب کنگره ملی این کشور در جریان فتنه صنعا نگذشته که خبر رسیده، حزب وی نیز تقریبا متلاشی و 3 تکه شده است.
کشته شدن «علی عبدالله صالح» مهره امارات و عربستان در یمن آن هم پس از راه انداختن فتنه در صنعا باعث ایجاد شکافی جدی در حزب کنگره مردمی یمن شده است. به گزارش تسنیم، روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن طی مقاله‌ای نوشته: دکتر «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات یمن بود. او توانست بین حوثی‌ها و علی عبدالله صالح ائتلاف ایجاد کند. طی چند روز گذشته بن حبتور با قدرت به عرصه تحولات یمن بازگشته است. او در بحران اخیر بین انصارالله و حزب کنگره ملی (علی عبدالله صالح) موضع بی‌طرفی مثبت در پیش گرفت.
این روزنامه در ادامه با نگاهی به پیشنیه سیاسی دکتر عبدالعزیز بن حبتور تاکید کرده: «او حدود دو سال قبل از حزب کنگره ملی نامزد نخست‌وزیری یمن شد و بدین سمت منصوب گشت. همزمان با آن انصارالله «صالح الصماد» را به عنوان رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن انتخاب کرد. هنگامی که خبرهایی از توافق احتمالی علی عبدالله صالح با ائتلاف عربی به رهبری عربستان به گوش رسید، دکتر بن جبتور با آن مخالفت کرد چراکه این ائتلاف از سه سال قبل (فروردین 94) یمن را مورد حملات خود قرار داده بود.»
روزنامه رای الیوم سپس با ‌اشاره به تحولات یک ماه اخیر یمن خبر داده که: «گزارش‌های خبری از یمن حاکی است پس از کشته شدن علی عبدالله صالح حزب کنگره ملی به سه شاخه تقسیم شده است. یک شاخه آن گروهی است که به ائتلاف سعودی اماراتی پیوسته و تحت فرماندهی آنها علیه حوثی‌ها می‌جنگد. شاخه دوم گروهی هستند که با حوثی‌ها ائتلاف کرده و در کنار نیروهای انصارالله علیه متجاوزان سعودی می‌جنگند. شاخه سوم جریانی هستند که موضع بی‌طرفی اتخاد کرده‌اند.»
این روزنامه در نهایت با ‌اشاره به مقاله‌ای که دکتر بن حبتور پس از کشته شدن علی عبدالله صالح برای روزنامه رای الیوم ارسال کرده است، چنین نوشته: «او دراین مقاله اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را اهانتی به مسلمانان و اعراب دانست. دکتر بن حبتور در مقاله‌اش به شدت از عربستان انتقاد کرد و رهبران این کشور را به همدستی با رژیم صهیونیستی متهم ساخت و گفت ریاض درحال عادی سازی روابط با تل‌آویو است.»
بمباران زندان صنعا
خبر دیگر اینکه، شبکه المسیره دیروز گزارش داد، در حمله ائتلاف سعودی به یک زندان متعلق به پلیس در صنعا دستکم 39 کشته و 90 زخمی بر جای گذاشت. یکی از مقامات زندان در این باره اعلام کرده جنگنده‌های ائتلاف روز چهارشنبه 7 حمله هوایی در منطقه اطراف این زندان در شرق صنعا انجام دادند. بر اساس گزارش رسانه‌ها در لحظه حمله 180 زندانی در این زندان حضور داشته و تعدادی از قربانیان نیز زندانیان هستند. تاکنون جسد 35 نفر از قربانیان این حمله هوایی از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند اما درباره وضعیت بقیه افراد اطلاع دقیقی در دست نیست. مقامات ائتلاف عربستان تاکنون به خبر مربوط به این حمله هوایی واکنش نشان نداده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما