شناسهٔ خبر: 22985615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرماندار خوسف:

تولید "پنبه مله" شهرستان خوسف احیا می‌شود

R41348/P1486/S6,56/CT11 / R41348/P1486/S6,56/CT11

فرماندار شهرستان خوسف با بیان اینکه کارهای اولیه تحقیقاتی پژوهشی روی پنبه مله خوسف در دهکده گیاهان دارویی انجام می‌شود گفت: شهرستان خوسف ظرفیت خوبی در تولید پنبه مله دارد که تلاش می‌شود تولید این پنبه در شهرستان احیا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد شفیعی عصر امروز در جلسه برنامه‌ریزی احیای پنبه مله شهرستان خوسف اظهار داشت: در راستای احیای پنبه مله مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم کشت‌های جایگزین تاکید کرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله ضرورت این امر بیش از پیش احساس می‌شود.

فرماندار خوسف از همکاری شرکت‌های سهامی زراعی در زمینه کشت پنبه مله خبر داد و گفت: باید برنامه‌ریزی کاشت پنبه مله در مزارع نمونه شهرستان انجام شود.

شفیعی با بیان اینکه شهرستان خوسف ظرفیت‌های بسیار خوبی در بحث تولید پنبه مله دارد و از قدیم الایام هم بحث کشت و هم تبدیل پنبه تولیدی به صنایع دستی انجام می‌شده است، افزود: موسسه خیریه حضرت رسول (ص) در بحث صنایع دستی اقدامات بسیار خوبی انجام داده که توزیع 130 دستگاه توبافی توسط این مؤسسه در سالجاری و پیش بینی برای تهیه مواد اولیه و خرید و بازاریابی صنایع دستی بسیار ارزشمند است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: در بحث بازاریابی نیز در راه‌اندازی سایت شهرستان اعلام آمادگی کرده‌اند که با این اقدام نه تنها در بحث تولید بلکه چرخه تولید آن نیز تکمیل می‌شود.

شفیعی گفت: با توجه به اینکه زمان برداشت گل نرگس و پنبه مله به صورت همزمان انجام می‌شود می‌توان از این ظرفیت در بحث گردشگری به صورت احسن استفاده کرد.

وی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی مابین میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی شهرستان شد و بیان کرد: این تفاهم می‌تواند با همکاری دو دستگاه به معرفی پنبه مله کمک شایانی کند.

فرماندار خوسف افزود: بیش از چند سال است به علت اینکه ارزش افزوده این پنبه مقرون به صرفه نیست میزان کاشت این پنبه کاهش یافته است.

شفیعی از کارهای اولیه تحقیقاتی و پژوهشی بر روی پنبه مله خوسف در دهکده گیاهان دارویی خبر داد و گفت: با این تحقیقات زمینه ایجاد ارزش افزوده برای این پنبه فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه از پنبه مله برای ساخت پارچه مله از نوع قهوه‎ای ‎رنگ استفاده می‌شود که در خوسف کشت می‎شود و اختصاص به این شهرستان دارد، افزود: در بین افراد محلی و بومی از آن به عنوان پنبه‎ای خوش‌یمن یاد می‎شود که بیشتر در بافت سجاده، جانماز و چادر از آن استفاده می‎شود.

انتهای پیام/

نظر شما