شناسهٔ خبر: 22985108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خیرین 63 مدرسه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه می‌سازند

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه از تعهد خیرین کشور برای ساخت 63 مدرسه در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / مرزبان نظری در نشست خبری  با بیان اینکه هیچ مدرسه ای در زلزله به طور کامل تخریب نشده، گفت: تمامی مدارسی که در زلزله خسارت دیده اند جزو مدارس در لیست تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی بوده‎‌اند.

نظری با بیان اینکه استان کرمانشاه 3800 فضای آموزشی دارد، گفت:حدود یک سوم مدارس استان کرمانشاه نیاز به مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی دارند که در کشور نیز وضعیت مشابه همین است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه با بیان اینکه از روز بعد از زلزله 12 تیم فنی نوسازی مدارس برای برآورد خسارت‌های احتمالی عازم مناطق زلزله زده شدند، اظهار کرد: در جریان زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه 78 مدرسه با 415 کلاس درس در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خسارت دیدند.

نظری با بیان اینکه مناطق زلزله‌زده استان 757 مدرسه داشتند، گفت: یازده درصد مدارس مناطق زلزله‌زده استان تخریب شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق زلزله زده استان به ویژه در مناطق شهری و روستایی شهرستان سرپل‌ذهاب خیلی از دانش آموزان و خانواده‌های آنها هنوز هم تمایلی به حضور در فضای سرپوشیده مدارس ندارند، گفت: مدارسی که تیم های فنی نوسازی مدارس آنها را سالم تشخیص داده‌اند هیچ مشکلی ندارند و دانش‌آموزان می توانند با خیال راحت در این مدارس حاضر شوند.

وی یادآوری کرد: بیش از اینکه برای تامین فضای آموزشی مشکل داشته باشیم، برای برپایی کلاس های درس در مدارس مشکل داریم، کما اینکه در برخی از مواردی که عکس های آن هم در فضای مجازی منتشر شده‌ و دانش‌آموزان در فضای آزاد سر کلاس درس هستند، در چند متری عکس‌ها فضاهای آموزشی سالمی وجود دارد که دانش آموزان حاضر به حضور در این فضاها نیستند.

نظری تاکید کرد: حتی 78 مدرسه ای هم که آسیب دیده، خسارت آنها به هیچ عنوان به اندازه آوار شدن نیست، تا جایی که اگر زلزله در روز اتفاق می افتاد و دانش‌آموزان سر کلاس درس بودند هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی‌آمد.

استقرار 152 کانکس کلاسی در مناطق زلزله‌زده

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه با اشاره به تحویل 152 کلاس درس پیش ساخته(کانکس) در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، عنوان کرد:  تاکنون 101 کانکس در شهرستان سرپلذهاب، 32 کانکس در شهرستان ثلاث باباجانی و 19 کانکس در شهرستان دالاهو مستقر شده‌ است.

نظری اضافه کرد: در حال حاضر تحویل 65 کانکس دیگر را در دست اجرا داریم.

مدیر کل نوسازی مدارس کرمانشاه با بیان اینکه هنوز نیاز به استقرار کانکس در مناطق زلزله زده داریم، اضافه کرد: بیشترین کمبود کانکس برای برپایی کلاس درس را در شهرستان سرپلذهاب داریم.

نظری با بیان اینکه به حدود 110 کانکس دیگر برای برپایی کلاس های درس در شهرستان سرپلذهاب  نیاز داریم، گفت: همچنین به 15 کانکس در شهرستان ثلاث باباجانی و هشت کانکس در گهواره نیاز داریم که کانکس های مورد نیاز بخش گهواره امروز تحویل خواهند شد.

وی اضافه کرد: در شهرستان های دالاهو، گیلانغرب و قصرشیرین کمبود کانکس برای برپایی کلاس درس نداریم.

وی اضافه کرد: به دستور استاندار برای حل مشکل کانکس در مناطق زلزله زده 150 کانکس به صورت امانی از دیگر ارگان‌ها برای برپایی موقت کلاس های درس در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است.

نظری با اشاره به در دست ساخت بودن دو فضای آموزشی 15 و 30 کلاسه در شهرستان سرپل ذهاب گفت: این دو فضای آموزشی ظرف یک ماه آینده تحویل آموزش و پرورش خواهند شد که با تحویل آنها مشکل کلاس های درس تا حد زیادی مرتفع می شود.

این مسئول گفت: با اضافه شدن فضاهای آموزشی در دست ساخت و یا تعمیر آن دسته از مدارسی که خسارت جزئی دیده‌اند، ظرف یک ماه تا 40 روز آینده دیگری نیازی به تعداد زیادی از کانکس ها نخواهد بود.

مدیر کل نوسازی مدارس کرمانشاه با بیان اینکه در شهرستان سرپلذهاب تنها 12 مدرسه دو شیفته شده‌اند، از مسئولین مدارس خواست از ظرفیت شیفت‌های دوم مدارسی که در زلزله آسیب ندیده اند برای برپایی کلاس های درس استفاده کنند.


تعهد خیرین کشور برای ساخت 63 مدرسه در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

نظری در ادامه با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز در موضوع بازسازی مدارس زلزله‌زده گل کاشتند، گفت:خیرین کشور تاکنون ساخت 63 مدرسه با 274 کلاس درس با هزینه 40 میلیارد تومان در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را تعهد کرده‌اند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی شش مدرسه تخریب شده در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه توسط خیرین، بیان کرد: این مدارس شامل یک مدرسه در ریجاب، یک مدرسه در سرپلذهاب، یک مدرسه روستایی در سرپلذهاب و دو مدرسه در شهرستان ثلاث باباجانی است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه اضافه کرد: عملیات بازسازی دیگر مدارس تخریب شده احتمالا از هفته آینده آغاز خواهد شد و تلاش می شود تا این مدارس تا مهر ماه سال آینده در اختیار دانش آموزان قرار گیرد، ضمن اینکه مدارس روستایی ظرف شش ماه آینده تحویل خواهند شد.

نظری بیان کرد: برای فراهم کردن زمینه مشارکت خیرین مدرسه ساز در بازسازی مدارس مناطق زلزله زده از ابتدای وقوع زلزله تاکنون 80 مورد بازدید خیرین را در مدارس مناطق زلزله‌زده داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد برکت برای پیگیری بازسازی مدارس مناطق زلزله زده هستیم، گفت: در صورت انعقاد این تفاهم‌نامه حداقل200 کلاس درس در مناطق زلزله زده ساخته خواهد شد.

نظری با اشاره به ورود اتاق بازرگانی‌های کشور در موضوع بازسازی مدارس زلزله زده استان، گفت: در حال انعقاد تفاهم‌نامه ساخت 50 مدرسه با 130 کلاس درس توسط این خیرین هستیم که تا هفته آینده کار ساخت این مدارس نهایی خواهد شد.

وی همچنین از در مرحله ابلاغ بودن ساخت سه مدرسه در مناطق زلزله زده استان توسط دفتر مقام معظم رهبری خبر داد.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه با دعوت از خیرین برای مشارکت در امر مدرسه سازی گفت: متقاضیان به مشارکت در بازسازی مدارس مناطق زلزله زده می توانند کمکهای نقدی خود را به هر مبلغی به حساب شبا بانک ملی به شماره IR340170000000220266254009   به نام مدرسه سازی واریز کنند.

وی اشاره‌ای هم به آمار دانش آموزان و فرهنگیان فوت شده در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه داشت و گفت: در شهرستان سرپل‌ذهاب 78 دانش آموز و دو نفر فرهنگی در زلزله جان خود را از دست داده‎‌اند.

نظری افزود: همچنین در شهرستان دالاهو پنج دانش آموز، ثلاث باباجانی سه نفر دانش‌آموز و در گهواره دو دانش آموز جان خود را در زلزله از دست دادند./ ایسنا

نظر شما