شناسهٔ خبر: 22971558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

معاون ظریف:
وضعیت ایران
در دریای خزر خوب است
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت که وضع ایران در دریای خزر خوب است و برخی القائات در جامعه هزینه‌بر است. ابراهیم رحیم‌پور روز سه‌شنبه در حاشیه سمینار افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که در مورد سخنانش در گفت‌وگو با ایسنا درباره سهم ایران در دریای خزر، سوءبرداشت‌هایی شده است، گفت: گویا برخی مصاحبه را دقیق نخوانده‌اند یا این‌که مصاحبه را تکه‌تکه خواند‌ه‌اند. من گفتم ۵۰‌درصد یا ۲۰ درصد، یک ضابطه مشخص عرفی، قانونی یا بین‌المللی ندارد. رحیم‌پور با انتقاد از برخی سوءبرداشت‌ها و انتشار آن در فضای رسانه‌ اظهار کرد: وضع ایران در دریای خزر خوب است و این‌گونه القائات در جامعه هزینه‌بر است.

با اعلام برگزاری نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام در وین
اتحادیه اروپا: نشست کمیسیون مشترک فرصتی برای بررسی
اجرای برجام است
اتحادیه اروپا اعلام کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام 13 دسامبر (22 آذرماه) در وین برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای که روی وب‌سایت این اتحادیه قرار گرفته است، اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به سرپرستی هلگا اشمید به نمایندگی از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 13 دسامبر 2017 در وین برگزار خواهد شد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: نمایندگان گروه 3+3 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا) و ایران نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.
اتحادیه اروپا در اطلاعیه خود آورده است که این نشست فرصتی را برای بررسی اجرای برجام تا زمانی‌ که مسائل هسته‌ای و مرتبط با تحریم‌ها مورد اهمیت است، ایجاد خواهد کرد.

آنتونیو گوترش:
 ایران به ‌طور کامل
به توافق هسته‌ای پایبند بوده است
دبیرکل سازمان ملل با تأیید پایبندی ایران به برجام گفت: خودداری رئیس‌جمهوری آمریکا از تأییدکردن تعهد ایران به توافق هسته‌ای، آینده توافق را در ابهام قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت تأیید کرد که ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای ‌سال 2015 عمل کرده است. گوترش در گزارشی که قرار است روز هجدهم دسامبر در شورای امنیت به بحث گذاشته شود، همچنین تأکید کرد که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بهترین راه برای تضمین ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.
بنا بر گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی خاطرنشان کرد: متاسفانه، خودداری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تأیید کردن تعهد ایران به توافق هسته‌ای، آینده این توافق را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است. دبیرکل سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرد که اطمینان دارد تاکنون، آمریکا به ماندن در این توافق پایبند بوده است. این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا با تأیید نکردن توافق هسته‌ای توپ را به زمین کنگره انداخته و تصمیم‌گیری بر سر وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران را به عهده قانونگذاران قرار داده است. بازگرداندن تحریم‌ها می‌تواند آینده توافق هسته‌ای با ایران را تهدید کند، چراکه به‌عنوان نقض متن توافق تلقی خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس:
 از ایران خواستم نازنین زاغری را
به دلایل بشردوستانه آزاد کند
وزیر امور خارجه انگلیس پس از بازگشت از سفر خود به ایران با ارزشمند خواندن این سفر، گفت که از مقامات ایرانی خواسته به دلایل انساندوستانه زندانیان بریتانیایی را آزاد کنند.
به گزارش رویترز، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه درباره سفرش به ایران به پارلمان کشورش توضیحاتی ارایه داد. وی گفت که در دیدار با مقام‌های ایرانی بر خواست خود مبنی بر آزادی زندانیان بریتانیایی در ایران پافشاری کرده است. جانسون اظهار داشت: من در ایران با استناد به دلایل بشر‌دوستانه خواستار آزادی زندانیان بریتانیایی بازداشت‌شده شدم. این موضوع پیچیده‌ای است و افراد و نهادهای متفاوت جداگانه‌ای در ایران دخیل هستند. من نمی‌خواهم دراین‌باره امید کاذب ایجاد کنم. وی اما در ادامه گفت: این دیدار ارزش خود را داشت و هنوز زود است که درباره این موضوع اطمینان بدهیم. نازنین زاغری که از فروردین ۱۳۹۵ به اتهام تلاش علیه نظام در زندان به ‌سر می‌برد به پنج ‌سال حبس محکوم شده است. کمال فروغی، دیگر شهروند ایرانی‌-‌بریتانیایی، ۷۷ساله و مقیم انگلیس است که در اردیبهشت ‌سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام جاسوسی و در اختیار داشتن نوشیدنی‌های الکلی به هشت‌سال زندان محکوم شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما