شناسهٔ خبر: 22971143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سردار سلیمانی: ایران آماده حمایت همه‌جانبه از مقاومت فلسطین است

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در تماس با فرماندهان نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقامت اسلامی فلسطین را اعلام کرد.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان های جهاد اسلامی) در غزه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را اعلام کرد.
فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین بر آمادگی دیگر گروه‌های جبهه مقاومت در منطقه برای دفاع از مسجد الاقصی تأکید کرد.
در این راستا معاون دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین ‌از اظهارات فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره فلسطین استقبال کرد. «ابواحمد فواد» اعلام کرد: سردار سلیمانی دارای تجربه است و ما از آنچه مطرح کرده، استقبال می‌کنیم. وی در ادامه تصریح کرد مقاومت تنها نیست بلکه یک محور با توانایی‌های بزرگ است. ابواحمد فواد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه انتفاضه، وجود رهبری واحد در تمامی گروه‌هاست.
از سویی گروه‌های مختلف فلسطینی از سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره قدس استقبال و اعلام کردند او در این مبارزه تنها نیست. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دوشنبه در سخنان خود تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه قدس را محکوم و خطاب به فلسطینیان گفت: اگر با دیکته‎ها مخالفت و بر قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین تاکید کردید، هیچ کس نخواهد توانست آن را از شما بگیرد. اظهارات نصرالله با استقبال گروه‌های مختلف فلسطینی روبرو شد.
«عباس زکی» عضو کمیته مرکزی فتح در سخنانی پس از سخنرانی نصرالله گفت: فتح دیگر خواستار هیچ رابطه‌ای با آمریکا نیست. وی خطاب به نصرالله گفت: تو را تنها نخواهیم گذاشت. عباس زکی تصریح کرد: از نظر ما اسرائیل و آمریکا دو روی یک سکه هستند و ترامپ دیگر نمی تواند نقش میانجی برای هیچ روند سیاسی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها داشته باشد.
اسماعیل رضوان از اعضای ارشد حماس نیز به سید حسن نصرالله درود فرستاد و خواستار یک راهبرد عربی-اسلامی برای دفاع از قدس و رفتن به سمت مقابله فراگیر با اسرائیل شد تا پاسخی عملی به تصمیم ترامپ باشد.
«محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی نیز در تأیید سخنان دبیرکل حزب‌الله گفت: همانطور که سیدنصرالله گفت: تصمیم ترامپ فرصتی برای پایان اسرائیل است. گردان‌های ابوعلی مصطفی شاخه نظامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز از سخنان سید حسن نصرالله قدردانی کرد.این گردان‌ها در بیانیه خود بر ضروت یکی شدن همه گروه‌های مقاومت در شکل یک ائتلاف و برای مقابله با پروژه صهیونیستی-آمریکایی تأکید کرد.
در این حال رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که تصمیم دونالد ترامپ در مورد قدس، تنها اوضاع خاورمیانه را بی‌ثبات کرده، در حالی‌که وضعیت قدس باید در جریان مذاکرات فلسطین و اسرائیل مشخص شود. ولادیمیر پوتین در پایان مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا، تاکید کرد که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد اعلام قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، نه تنها کمکی به حل و فصل اوضاع در خاورمیانه نکرده است، بلکه باعث بی ثباتی وضعیت این منطقه شده و در عین حال این اقدام ممکن است دورنمای روند مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل را هم در معرض خطر قرار دهد.
رئیس‌جمهور ترکیه هم واشنگتن را در ریخته شدن خون فلسطینیان شریک دانست. رجب طیب اردوغان گفت که آمریکا با تصمیم خود در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در ریختن خون فلسطینیان شریک است.
وی طی سخنانی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گفت: روز جهانی حقوق بشر در حالی فرا سیده که حقوق بشر به‌ویژه در قدس، نادیده گرفته می‌شود. در این حال رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن باطل دانستن تصمیم ترامپ گفت: قدس پایتخت ابدی فلسطین است.
نخست وزیر ترکیه نیز از کشورهای اسلامی خواست در برابر تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در خصوص قدس اشغالی، متحد شوند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم خطاب به پارلمان عربی گفت که شهر قدس، پایتخت ابدی دولت فلسطین است و این شهر در برابر هرگونه تلاش برای از بین بردن هویت یا جعل تاریخ آن، مقاوم خواهد ماند. از طرفی نمایندگان چند کشور عربی در سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت و مجمع عمومی این سازمان ارسال کردند که خواستار لغو تصمیم ترامپ درباره قدس شده است.‌در چنین شرایطی روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی درباره سفر آتی معاون رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، بر نقش برجسته او در موضوع شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت این رژیم تاکید کرد.
«جروزالم پست» در گزارشی با عنوان («مایک پنس» معمار به رسمیت شناختن بیت‌المقدس درصدد برنامه‌ریزی برای یک سفر پیروزمندانه است)، به نقش او در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و سفر آتی او به منطقه پرداخت. در این حال یک نظرسنجی جدید توسط مؤسسه پیو نشان داد نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منفورترین سیاستمدار خاورمیانه
است.
خبر دیگر اینکه بلژیک به همراه برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اسرائیل خواستند برای تخریب‌ها و مصادره زیر ساخت‌ها مانند مدارس سیار و باتری‌های خورشیدی در کرانه باختری که با حمایت مالی اروپا ساخته‌ شده‌اند، غرامت بپردازد.
در رویدادی دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک تانک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع حماس در نوار غزه خبر داد. شاخه نظامی جنبش فتح هم با صدور بیانیه‌ای مسئولیت شلیک موشک به شهرک‌‌های «سدیروت و کیسوویم» در فلسطین اشغالی را بر عهده گرفت.

نظر شما