شناسهٔ خبر: 22965240 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

شبکه ارتباطی 5G چه قابلیت هایی دارد؟ / نگاهی دقیق به نسل پنجم ارتباطات

تهران (پانا) - کاربرد شبکه ارتباطی 5G تنها به فناوری های موبایل خلاصه نمی‌شود؛ این شبکه نوپا را باید آغازگر عصر جدیدی از ارتباطات دانست که صنایع مختلف و زندگی روزمره ما را متحول می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش کلیک،اولین شبکه استاندارد یا فناوری  شبکه تلفن های بی سیم با نام 1G بود که در سال 1981 معرفی شد. پس از آن، استاندارد 2G در سال 1992 جایگزین 1G شد که رمزنگاری دیجیتالی، پیامک و خدمات داده را به ارمغان آورد.

تقریبا 6 سال بعد نسل 3G اعلام شد اما تا سال 2001 به صورت رسمی تجاری سازی نشده بود. این سرویس به خدمات سریع تری مانند دسترسی اینترنت همراه، تماس های ویدیویی و تلوزیون تلفن همراه جهش پیدا کرد. پس از این سرویس نسبتا سریع شاهد نسل 4G بودیم که در سال 2008 راه اندازی شد که با دسترسی به پهنای باند بسیار بالا همراه بود.  

اگر به این تاریخچه شبکه های ارتباطی نگاه دقیق تری بیاندازیم متوجه می شویم که تقریبا بین هر نسل تلفن همراه 10 سال فاصله افتاده است. پس از 4G قرار است شاهد نسل قدرتمند ارتباطات یعنی 5G باشیم که صد در صد این سرویس فرکانس های خیلی وسیع تری نسبت شبکه های قبلی خواهید داشت.

هنوز هیچ استانداردی برای نسل پنجم ارتباطات (5G) تعریف نشده اما انجمن جهانی موبایل (GSMA) هشت معیار برای واجد شرایط بودن اپراتور نسل پنجم را به شرح زیر بیان می کند:

اتصال یک تا گیگابایت برثانیه به نقاط انتهایی در این زمینه

تاخیر زمانی کم
پهنای باند 1000× در واحد سطح
10 تا 100 برابر تعداد دستگاه های متصل
دسترسی 99.999 درصدی
پوشش 100 درصدی
90 درصد کاهش مصرف انرژی شبکه
تا 10 سال عمر باتری برای دستگاه هایی با قدرت پایین

اکنون می خواهیم بدانیم این نسل قدرتمند 5G چه کاربردهایی دارد.

نسل پنجم شبکه ارتباطات صنایع را شگفت زده خواهد کرد

 همانطور که گفته شد 3G و 4G دستگاهایی با نرخ داده بالا را تحت پوشش قرار می دهند. اما  هدف شبکه ارتباطی 5G ارتباطات ماشین به ماشین است و گفته می شود در انقلاب صنعتی آینده نقش مهمی را ایفا می کند. صنایع می توانند از اتصلات سیمی به بی سیم منتقل شوند؛ در نتیجه شاهد کاهش هزینه نصب و انعطاف پذیری فرآیندهای تولید خواهیم بود.

امروزه ماشین آلات مورد استفاده در کارخانه ها از شبکه های سیمی است که انعطاف پذیری زیادی ندارند و برای تغییر فرآیند، به زمان، پول زیادی صرف می شود.

5G نقش اکسیژن را برای ماشین های خودران بازی می کند!

از دیگر کاربردهای شبکه ارتباطی 5G می توان به رانندگی مستقل اشاره کرد. امروزه صنایع بزرگ خودرو اهداف گسترده ای در جهت تولید اتومبیل های خودران دارند. این ماشین ها برای برقراری ارتباط به داده نیاز دارند و سرعت LTE (یک استاندارد برای ارتباطات بی‌سیم با سرعت بالا برای دستگاه‌های تلفن همراه و پایانه‌های داده بر اساس تکنولوژی‌های GSM / EDGE و UMTS / HSPA) به اندازه کافی سریع نیست و نمی تواند به خوبی پاسخگو باشد؛ در نتیجه شبکه 5G بهترین گزینه است و مانند اکسیژن برای این خودروهای هوشمند عمل می کند.   

گفتنی است؛ سنسورهای به کار رفته در این اتومبیل‌ها به خوبی باعث انتقال و دریافت اطلاعات با حداکثر سرعت گیگابیت در ثانیه و با استفاده از مودم ‌های 5G هستند. این شبکه همچنین می‌تواند اطلاعات مهمی مانند گزارش آب ‌و ‌هوا و شرایط جاده را به‌ سرعت به اتومبیل ارسال کند.

واقعیت مجازی از این شبکه ارتباطی چه بهره ای می برد؟

از جمله مزایای مهم شبکه 5G می توان به تاخیر کم شبکه ای (تاخیر شبکه) اشاره کرد. این ویژگی در بازی های واقعیت مجازی بسیار پرکاربرد است؛ زیرا این تاخیر می تواند بر روند و نتیجه بازی تاثیر بسزایی بگذارد و سرعت بالای این شبکه باعث انتقال سریع داده ها به مصرف کنندگان می شود.

کنترل بهداشت و سلامت از راه دور

بخش بهداشت و درمان از جمله گروهایی است که از خدمات شبکه 5G بیشترین بهره را می برد. در آینده با کمک این شبکه ارتباطی پزشکان می توانند از راه دور بیماران را درمان کنند که این خود کمک بزرگی به کاهش هزینه مراقبت های بهداشتی می کند.

دستگاه های پزشکی به اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT) تبدیل می شوند و با استفاده از سنسورهای خود اطلاعات را دریافت و ارسال می کنند.

از فواید دیگر این شبکه ارتباطی در زمینه پزشکی این است که دستگاه های پزشکی که پزشک از طریق آن به اطلاعات بیماران دسترسی دارد، به تجزیه و تحلیل بیماری ها و پیش بینی و تشخیص زودهنگام آنها می پردازد.

شایان ذکر است؛ چندی پیش شرکت اینتل در یک مسابقه، اولین مودم جدید خود را به نام XMM 8060 که مبتنی بر تکنولوژی 5G است، معرفی کرد. اگرچه ماه‌ها قبل شرکت کوالکام مودم X50 خود را معرفی کرده بود، اما گفته می شود اینتل یک مشتری بزرگ از اپل را ربوده است.

از سوی دیگر مودم‌های کوالکام در اکثر گوشی‌های هوشمند با تراشه‌های قوی استفاده می‌شود و همکاری این شرکت همچنان با مایکروسافت برای رایانه‌های مبتنی بر ویندوز ARM10 پابرجا است.

بر اساس آنچه گفته شد، می توان نتیجه گرفت که شبکه ارتباطی 5G تحول شگرفی را نه تنها در دنیای تلفن همراه، که در صنایع مختلف پدید می آورد. با این حال باید همچنان صبر کنیم تا شاهد نسل جدید شبکه های ارتباطی در زندگی روزمره باشیم.

نظر شما