شناسهٔ خبر: 22962621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اختصاص سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان جهت کاهش هدررفت آب در خوزستان

خبرگزاری شبستان: استاندار خوزستان، از اختصاص سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی به اصلاح شبکه های آب رسانی جهت کاهش هدررفت آب در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شب گذشته (20 آذر) در جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجتماعات شهید هاشمی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه در فروردین سال جاری هیئات دولت مصوبه ای در پنج حوزه زیرساختی برای استان تصویب کرد، گفت: اولویت اول در این مصوبه، موضوع آب و فاضلاب خوزستان بود که در این راستا بناست مشکل آب شرب استان ظرف سه سال حل شود.

 

وی افزود: پروژه آبرسانی غدیر یکی از پروژه های بزرگ آبرسانی خوزستان است که عملیات اجرایی آن در سال 1385 آغاز شد و بیش از 25 شهر و یک هزار و 600 روستا را در برمی گیرد و تاکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

شریعتی، با بیان اینکه در جلسه هیات دولت در سال جاری مصوب شده برای فعال کردن این پروژ یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد، اضافه کرد: تاکنون 500 میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت شده است.

 

وی در خصوص پروژه آبرسانی شمال شرق استان، تصریح کرد: این پروژه آبرسانی به شهرهای ایذه و باغملک، رامهرمز، قلعه‌ تل، صیدون، 480 روستا و آبیاری 19 هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را برعهده دارد که از طریق فاینانس اجرا می‌ شود و ظرف چند روز آینده قرارداد اولیه با یک شرکت نروژی منعقد می شود. 

 

وی با اشاره به اینکه روند اداری پروژه های احداث تصفیه ‌خانه‌ آب در استان خوزستان در حال انجام است، عنوان کرد: همچنین پروژه آبرسانی جنوب شرق استان، آبرسانی به شهرهای بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر، هندیجان، بندر امام خمینی، چمران و بعثت را در بر می‌گیرد که فراخون مناقصه این پروژه نیز در حال انجام است. 

 

استاندار خوزستان، به مساله فاضلاب استان اشاره کرد و اذعان داشت: طی 100 روز اخیر 17 هزار متر شبکه فاضلاب در سطح خوزستان ایجاد شده و همچنین پروژه‌ های احداث پنج تصفیه‌ خانه فاضلاب در پنج شهر جدید استان و تصفیه ‌خانه غرب اهواز در حال رفتن به فاینانس است.

 

وی با بیان اینکه پروژه تصفیه ‌خانه شرق اهواز هم رو به اتمام است و پروژه‌ های احداث پنج تصفیه ‌خانه در پنج شهر آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر در حال انجام است، اظهار کرد: متوسط هدررفت آب کشور 25 درصد است در حالی که این میزبان در خوزستان 40 درصد می باشد.

 

شریعتی، با اشاره به اینکه برای کاهش پنج درصدی هدررفت آب استان در هر سال، متعهد شدیم سالانه 300 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به اصلاح شبکه های آب تخصیص یابد، ابراز کرد: امسال این میزان به 35 درصد کاهش یافته است.

 

وی به مساله گرد و غبار در استان اشاره کرد، ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات دولت در زمینه کاشت نهاد در 42 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار استان، سال گذشته 6 هزار و 200 هکتار از کانون های گرد و غبار نهالکاری شد و و امسال متعهد شدیم در 30 هزار هکتار نهال کاری کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای آبرسانی به این اراضی و آبیاری این نهال ها، موسسه جهاد نصر متعهد به حفر یک کانال انتقال آب به طول 47 کیلومتر و عرض 50 متر شد، ابراز کرد: دولت تثبیت 15 هزار هکتار از شن زارهای روان در سطح کشور را به شیوه مالچ ‌پاشی و نهالکاری به تصویب رساند که برای امسال 10 هزار هکتار از این رقم به تثبیت شن زارهای استان خوزستان اختصاص یافت. 

 

استاندار خوزستان، تاکید کرد: همچنین از قبل قرارداد تثبیت 2 هزار و 300 هکتار از شن ‌زارهای خوزستان با وزارت نفت منعقد شده بود که با احتساب آن 10 هزار هکتار، بناست مالچ‌ پاشی و نهال‌ کاری در 12 هزار و 300 هکتار از شن ‌زارهای خوزستان در سال جاری انجام شود.

 

وی در خصوص مساله برق استان، با اشاره به اینکه در این راستا تعداد زیادی از مقره‌های برق تعویض شده، خاطر نشان کرد: در زمینه فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری هم اقدامات خوبی انجام شده که امیدواریم تداوم یابد و آب مورد نیاز فاز دوم این طرح تخصیص داده شود. 

 

وی به اقدامات انجام شده در زمینه اقتصاد مقاومتی و اشتغال اشاره کرد و یاد آور شد: طرح اشتغال فراگیر که اعتبار آن به میزان یک هزار و 242 میلیارد تومان ابلاغ شده، در 34 ردیف شغلی در دست است، همچنین اعتبار سهم 480 میلیارد خوزستان از محل 1.5 میلیون دلار اعتبارات طرح مشاغل روستایی، ابلاغ شده و قراردادی با بانک ملی در زمینه اعطای تسهیلات تا سقف 500 میلیارد تومان به مشاغل خرد و متوسط و شرکت ‌های دانش ‌بنیان و اصناف تولیدی منعقد کرده ایم. 

 

نظر شما