شناسهٔ خبر: 22960451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حاجی دلیگانی در سوال از زنگنه:

هدف از برندینگ سوخت سلطه شرکت‌های واسطه‌ای خلق‌الساعه کاغذی بر جایگاه‌های سوخت کل کشور است

نماینده شاهین شهر با تاکید بر اینکه اجرای برندینگ موجب تفاوت قیمت سوخت در شهرها و روستاها می‌شود، گفت: چرا وزیر نفت با وجود تعهد خود جهت توقف این طرح، تصمیم به اجرای آن دارد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه‌شنبه (21 آذر ماه) و در جریان طرح سوال خود از بیژن زنگنه وزیر نفت با موضوع چرایی تصمیم وزارت نفت جهت اجرای طرح برندینگ برخلاف اختیارات قانونی گفت: اخیرا دستورالعملی از طرف وزیر نفت صادر شده که خارج از اختیارات قانونی است. 

وی ادامه داد: برمنبای این دستور بنا است شرکت‌های واسطه‌ای برای سوخت‌رسانی از شرکت‌ فراورده نفتی و پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت تشکل شود که موجب نابسامانی در نقاط مختلف کشور خواهد شد. 

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه این طرح موجب تشدید فساد و هزینه‌های دولت خواهد شد، گفت: علت آن این است که مدیران شرکت‌های واسطه‌ای از مدیران بازنشسته نفتی بوده و بسیاری از مناطق مرزی و محروم کشور فاقد مراکز پخش هستند. 

وی خطاب به زنگنه تصریح کرد: چرا علی‌رغم تعهدی که برای توقف اجرای برندینگ سوخت دادید می‌خواهید آن را اجرا کنید. 

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: با شرایط موجود که جایگاه‌ها مجاز به اراده خدمات رفاهی هستند چه مانعی وجود دارد که می خواهید عرضه سوخت را به شرکت‌های واسطه‌ای واگذار کنید. 

وی خطاب به زنگنه ادامه داد: چرا اصرار دارید جایگاه‌ها را به شرکت‌های خلق‌الساعه واگذار کنید. 

حاجی دلیگانی با درخواست از زنگنه جهت ادای توضیح درباره رانت‌های احتمالی در این میان گفت: اگر از این رانت‌ها اطلاع ندارید بفرمایید تا من مستندات خود را بیان کنم. 

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که تکلیف حقوق جایگاه‌داران خرد که پس از اجرای برندینگ تعطیل شده یا زیر یوق شرکت‌های واسطه می‌روند یا خیر چیست؟ خاطرنشان کرد: ارتباط طرح برندینگ با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی کجاست؟ آیا به مخاطرات اقتصادی و امنیتی این طرح اندیشیده‌اید؟ 

وی بیان داشت: اگر در مقطعی شرکت‌های واسطه‌ای توزیع سوخت را بویژه در مناطق دوردست تعطیل کردند تکلیف چیست؟ 

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه اجرای برندینگ در عرضه سوخت موجب به هم ریختگی و تفاوت در بهای سوخت در شهرها و روستاها خواهد شد چیست؟ گفت: در خارج از کشور شرکت‌های بزرگ در عرصه برندینگ سوخت،‌سوخت با کیفیت و بهای متفاوت عرضه می‌کنند در حالی که در کشور ما بنا است یک نوع کالا با یک قیمت در زنجیره فروش نهایی عرضه شود. 

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌های برندینگ سوخت در ایران صرفا می‌خواهند از پشت فنس در انبار شرکت‌ نفت سوخت را تحویل گرفته و به جایگاه‌ها ارائه دهند؛ آیا این دلالی مطابق اقتصاد مقاومتی است. 

وی در بخش دیگری از طرح سوال خود با اشاره به اینکه سالانه 3 هزار و 650 میلیارد تومان بار مالی اضافه برای دولت ایجاد می‌شود، اظهارداشت: اجرای طرح برندینگ خلاف خصوصی‌سازی است و گرفتن امورات از دست مردم است.

حاجی‌دلیگانی هدف از اجرای طرح برندینگ را سلطه و سیطره چند شرکت واسطه‌ای خلق‌الساعه کاغذی بر جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور خواند و اظهارداشت: این شرکت‌ها کاغذی هستند چرا که تاریخ تأسیس همه آنها پس از آغاز اجرای طرح برندینگ است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح برندینگ یا جایگاه داران باید کار را رها کنند و بروند و یا باید زیر سیطره این شرکت‌های خلق‌الساعه بروند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بروید در حوزه‌های انتخابیه‌تان از جایگاه داران سوال کنید و ببینید کدام‌یک از اجرای طرح برندینگ سوخت راضی هستند.

وی با درخواست از زنگنه جهت اعلام نام شرکت‌های واسطه در طرح برندینگ، نام سهامداران آنها و روشن کردن ارتباط باشگاه اندیشه ورزان نفت با این شرکت‌های واسطه‌‌ای خطاب به زنگنه عنوان داشت: شما همین مهر امسال از باشگاه اندیشه‌ورزان نفت استعفا دادید.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه برای توجیه طرح اجرای برندینگ سوخت نشست‌های متعدد توجیحی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شده است از نمایندگان مجلس خواست جلوی اجرای این طرح را بگیرند در غیر اینصورت در آینده باید در حوزه‌های انتخابیه خود منتظر مراجعات مکرر جایگاه‌داران سوخت در اعتراض به اجرای این طرح باشند.

انتهای پیام/

نظر شما