شناسهٔ خبر: 22955476 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در دانشگاه باقر العلوم(ع)؛

سناریو‌های بازگشت پذیری‌ انقلاب اسلامی نقد شد

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) به نقد سناریو‌های بازگشت‌پذیری‌ انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین بهروزی‌لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، روز دوشنبه در کرسی ترویجی علمی که در آمفی تئاتر دانشگاه باقر العلوم برگزار شد، به نقد مقاله‌ای با موضوع سناریو‌های بازگشتپذیری‌ انقلاب اسلامی که با ارائه مسعود معینی‌پور پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین بهروزی‌لک بیان داشت: علیرغم نقشههای شوم و رذیلانهای که دشمنان برای نابودی کشورهای اسلامی دارند، بر اساس وعده الهی دین پیامبر خاتم(ص) پایدار و باقی خواهد ماند.

این استاد دانشگاه با قرائت آیه «... إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ...»، اظهار داشت: هر چند که وعدههای الهی قطعی و حتمی است، ولی حضرت باریتعالی کم و کیف وعدههای خود را مشروط بر اعمال وارادههای انسانی قرار داده است.  

وی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است، تصریح: بیتردید استفاده نادرست و عدم بهرهگیری از این نعمت، میتواند به پایداری انقلاب اسلامی ایران لطمه بزند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) ابراز داشت: بخش زیادی از این مقاله علمی به توضیح و نقد نظریه ترمیدور(Thermidor) اختصاص یافته است، به همین علت برای دقیقتر شدن عنوان این مقاله علمی بهتر بود از عباراتی همچون؛ ظرفیت سنجی نظریه کرین برینتون(Crane Brinton) در انقلاب اسلامی ایران و ارائه نظریه بدیع، استفاده میشد.

وی با بیان این که نقش رهبر معظم انقلاب در این مقاله به روشنی تبیین نشده است، عنوان کرد: آیا هدف مقاله این است که فرمایشات رهبر انقلاب استماع شده و نظریهای از آن استخراج شود یا آن که از نظریه شهید صدر، و دیگر اندیشمندان الگو بگیریم و با رفتارهای رهبر معظم انقلاب مقایسه تطبیقی انجام دهیم؟!

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در این مقاله هیچ مطلبی ذکر نشده است تا نظر و موضع رهبر معظم انقلاب را در رابطه با این مسأله بیان کند که آیا بازگشتپذیری علت چهارگانه دارد یا خیر؟

وی افزود: اگر بنا است ما خودمان مسألهای را از رهبری استماع کنیم، آن را شرح داده و نظریهای درباره آن تولید کنیم، اقتضائش این نیست که آن مطلب را با مسایل و چارچوبهای دیگر ترکیب کنیم.

این پژوهشگر با بیان این که ارسطو علل اربعه را در بحث هستی شناسی واتولوژیک مطرح میکند، گفت: مفاهیم اعتباری و انتزاعی وجود مادی ندارند به همین علت نمیتوان برای آنها علت مادی در نظر گرفت. بنابراین ما برای مسایل اجتماعی که از مفاهیم انتزاعی به شمار میآید، نمیتوانیم یک علت مادی همچون علل اربعه، اتخاذ کنیم.

وی در ادامه این نشست با نقد بر بکارگیری واژه «آماج» در کنار واژه «بسترهای نفوذ»، اظهار داشت: واژه آماج به معنای اهداف است و ما نباید این واژه را که یک مبحث غیرمادی است، در ذیل علل مادی ذکر کنیم./878/پ۲۰۲/ی

نظر شما