شناسهٔ خبر: 22954415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده تهران در مجلس: جنبش دانشجویی کشور از فقدان هدف و راهبرد رنج می برد

قم - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، 16 آذر را نماد مبارزه با استیلای خارجی و استبداد داخلی دانست و گفت: جنبش دانشجویی ایران، از فقدان هدف و راهبرد رنج می برد و نیازمند تعریف راهبرد در جریان دانشجویی کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد مازنی عصر دوشنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه مفید قم، با تاکید بر ضرورت مطالعه عمیق وضعیت جنبش های دانشجویی افزود: برای احیای جنبش دانشجویی در کشور باید در قالب طرح های پژوهشی وضعیت جریان دانشجویی در ایران مورد مطالعه عمیق قرار گرفته، تهدیدها و فرصت ها و نیز قوت ها و ضعف های درون آن را استخراج و راهبردی لازم را در این زمینه ترسیم کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره نقاط ضعف درونی جریان دانشجویی و شرایط دانشگاهی کشور گفت: ضعف انگیزه و خود باوری در حوزه سیاسی و اجتماعی، گرایش به مدرک گرایی، عدم تعامل و گفت و گو بین گروه های مختلف دانشجویی، خودسانسوری، ضعف مطالعه کتاب های تخصصی و جنبی، فقدان نگاه به آینده و نیز ضعف ارتباط نظام مند با خارج از دانشگاه برای انتقال تجارب علمی و سیاسی از جمله نقاط ضعف درون جریان دانشجویی کشور است.
مازنی در ادامه، تجربه تاریخی جنبش دانشجویی را از جمله نقاط قوت درون حریان دانشجویی دانست و افزود: وجود الگوهای موفق در جریان های دانشجویی، وجود تنوع در گرایش ها و تشکل های دانشجویی، وجود اساتید جوان در کنار اساتید باتجریه و نیز وجود ایمان و اراده اصلاح در نسل جوان دانشجو از دیگر نقاط قوت درون جنبش دانشجویی است که باید برنامه ریزی لازم برای تقویت این نقاط قوت صورت گیرد.
وی با برشمردن تهدیدهای موجود در محیط خارج از فضای دانشجویی و دانشگاهی گفت: پایین بودن جذابیت محیط کسب و کار و نامساعد بودن شرایط کارآفرینی و سرمایه گذاری، نرخ بالای جمعیت جویای کار، ریسک بالای فعالیت های اجتماعی، در حال گذار بودن جامعه از سنت به مدرنیته، عدم هماهنگی نظام آموزشی با نیازهای واقعی، ضعف کار جمعی و تشکیلاتی و ضعف مشارکت پذیری و نیز دشمنی نظام سلطه با آرمان های انقلاب از جمله این تهدیدهاست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از جمله فرضت های خارج از محیط دانشجویی در کشور را می توان به جمعیت جوان تحصیل کرده، موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان، تجربه انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی و دینی قرن، نظام قوی نهادهای علمی خارج از دانشگاه به ویژه حوزه علمیه و نیز نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی نام برد.
وی با بیان این که باید زمینه برای گفت و گو میان دانشجویان گرایش های مختلف برای درک حقایق و تضارب آراء در دانشگاه ها فراهم شود افزود: کرسی های آزاد اندیشی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، مکان مناسبی برای تضارب آراء بدون خودسانسوری در درون نظام سیاسی کشور است که باید به برگزاری این کرسی ها توحه ویژه ای شود.
مازنی، جنبش دانشجویی را بزرگترین حامی روحانیت مبارز دانست و گفت: دانشگاه و جوانان دانشجو همواره در کنار و پشتیبان روحانیت مبارز و انقلابی و در راس آن ها امام(ره) بودند و با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری جریان های دانشگاهی در خارج و داخل کشور در تاسیس نظام و نهادهای نظام نقش موثری داشتند.
وی با بیان این که جوانان دانشجو در ابتدای انقلاب عامل شکل گیری و قوام بسیاری از نهادهای انقلابی بودند ادامه داد: با پیروی انقلاب اسلامی و شکل گیری سپاه پاسداران بسیاری از جوانان دانشجو به این نهاد انقلابی پیوستند که امروز این نهال مقدس در مقابله با ضد انقلاب و تروریسم نقشی بی بدیل دارد.
وی با یادآوری نقش و حضور دانشجویان در دواران دفاع مقدس ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی بخش قابل توجهی از فرماندهی جنگ به عهده دانشجویان بود و این حضور پر رنگ موجب شد تا دانشجویان در کنار طلاب نسبت به سایر قشرهای جامعه، 10 برابر بیشتر شهید تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کنند.
وی همچنین در واکنش به اقدام اخیر رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی گفت: اساسا ما موجودیت اسرائیل را قبول نداریم و هر اقدامی توسط آمریکا و اسرائیل در این زمینه بازی با آتش اشت و انتفاضه بزرگی در پی خواهد داشت.
رئیس جمهوری آمریکا پس از ماه ها کش و قوس بر سر اعلان تصمیم کاخ سفید در مورد به رسمیت شناختن پایتختی بیت المقدس برای رژیم صهیونیستی، بعد از ظهر روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه، دستورالعمل انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس را امضا کرد.
مازنی در ادامه، دولت دوازدهم و مجلس دهم را هماهنگ تر و منسجم تر در رفع موانع سرمایه گذاری در داخل کشور داسنت و افزود: دولت های یازدهم و دوازدهم در ایجاد فضای سرمایه گذاری داخلی و خارجی هماهنگ تر عمل کرده و مجلس برای مرتفع کردن موانع سرمایه گذاری در جهت وضع قوانین مربوطه آمادگی کامل دارد.
در روز 16 آذر 1332 در پی یورش نیروهای امنیتی و گارد رژیم ستمشاهی به دانشکده فنی دانشگاه تهران و درگیری میان آنان و دانشجویان، سه دانشجوی این دانشگاه به نام‌های آذر شریعت‌رضوی، مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی شهید و گروه دیگری مجروح و بازداشت شدند.
روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شده است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*

نظر شما