شناسهٔ خبر: 22951215 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرعامل موسسه خانه کتاب مطرح کرد

پژوهشگران مدیون فعالیت‌های انتشارات اساطیر هستند/نشر به قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی نیاز دارد

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در آئین تکریم از مدیر انتشارات اساطیر با بیان این مطلب که پژوهشگران به فعالیت‌های نشر اساطیر مدیون هستند به ویژگی‌های جربزه‌دار اشاره کرد.

صاحب‌خبر -
 
به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تجلیل از عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر نشر اساطیر و رونمایی از کتاب «کریمانه» عصر دوشنبه (20 آذر‌ماه) با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، کامران فانی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین کیائیان، مدیر انتشارات چشمه، جمشید کبانفر، نویسنده و پژوهشگر، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و نصراله حدادی، نویسنده و پژوهشگر در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار  شد.  
 
جلیسه درباره جریان آشنایی خود با انتشارات اساطیر گفت: 15 ساله بودم و در اصفهان زندگی می‌کردم که با انتشارات اساطیر آشنا شدم و فکر می‌کنم کتاب تاریخ طبری جزو اولین کتاب‌هایی بود که از این نشر خواندم و زمانی که به این کتابفروشی می‌رفتم آقای سپاهانی یکی از دوستان آقای جربزه‌دار در کتابفروشی حضور داشت. انتهای این کتابفروشی کتاب‌های اساطیر چیده شده بود انسان را مجذوب می‌کرد. نخستین‌بار سید فرید قاسمی، واسطه آشنایی بیشتر من با آقای جربزه‌دار شد. حقیقتا از مریدان آقای جربزه‌دار هستیم و از مصاحبت با ایشان لذت می‌برم.  
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب در ادامه افزود: کتابخانه فوق‌العاده دیدنی ایشان نتیجه فعالیت وی در حوزه ایراشناسی، اسلام‌شناسی و زبان و ادب فارسی است. حقیقتا هرچقدر درباره شخصیت جربزه‌دار صحبت کنیم کم است و جا دارد درباره سبک و سیاق انتشارات، همت، حمیت، جرأت و جسارت این ناشر را مورد تأکید قرار دهیم. بیش از 35 سال است که پژوهشگران مدیون فعالیت‌‌های انتشارات اساطیر‌ هستند و معتقدم، انتشارات اساطیر، عنوان بامسمایی برای فعالیت‌های این نشر است. بسیاری از کتاب‌هایی که در کشور منتشر شده به نوعی با فعالیت مدیر انتشارات اساطیر گره خورده است.    
 
جلیسه با اشاره به وضعیت نشر کتاب به گلایه‌های ناشران اشاره و تاکید کرد که ظاهرا نمی‌توان جز تاسف کار دیگری انجام داد. سپس گفت: چقدر ناراحت‌کننده است مسائل و مشکلات که چندان پیچیده نیست و به قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی نیاز دارد چراکه معتقدم بسیاری مخاطبان، اهالی کتاب هستند و کار فرهنگی با اهالی کتاب چندان سخت نیست. بسیاری از سر بی‌اطلاعی و نا‌آگاهی در جریان تخلف قرار گرفته‌اند بنابراین اگر معلمان و استادان دانشگاه و خبرنگاران که صاحب تریبون هستند مکرر به صدمات تخلف در حوزه نشر و فرهگ بپردازند شاید تا حدی زمینه فرهنگ سازی و پیشگیری از نابودی نشر فراهم شود.    
 
در ابتدای این برنامه سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوش‌آمد‌گویی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: این کتابخانه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران، همیشه برای برگزاری مراسم فرهنگی مانند تجلیل از شخصیت‌های بزرگ آمادگی داشته و چه بهتر که چنین آیین‌هایی با عنوان فرهنگ و کتاب در این مکان برگزار شود.  
 
گزارش ادامه دارد.

نظر شما