شناسهٔ خبر: 22950508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امروز در تاریخ

صاحب‌خبر -
اختلاف نظر بر سر نامگذاری بهبهان
۱۲ دسامبر سال ۵۲۵ میلادی در نشستی که در کاخ پادشاهی ایران در شهر تیسفون بر گزار شد تنی چند از مقامهای کشوری و لشکری که تحت نفوذ افکار مزدک قرار داشتند با پیشنهاد بزرگ وزیر قباد یکم شاه وقت ایران از دودمان ساسانیان به گذاردن نام قباد برشهر تازه ساز میان شوش و استخر(شیراز) مخالفت کردند و گفتند که نباید نام یک شاه در طول حیات او بر یک شهر گذارده شود که تاریخ از این عمل ، قضاوت تملق گویی خواهد کرد .پیشنهاد شد که نام شهر را «ارگان» بگذارند . شهر ارگان بعدا ویران و متروک شد و نفوس آن ترجیح دادند که به جای نقل مکان به شهر کوچک «بهان»در همان نزدیکی ، شهری به فاصله ای نه چندان دور در جنوب ارگان برای خود بسازند که پس از تکمیل بنای این شهر، نام آن را «به بهان» به معنای بهتر از « بهان » گذاردند .

شکست نظامی در نبرد نینوا
۱۲ دسامبر ۶۲۷ میلادی ارتش امپراتوری ایران در منطقه نینوا (موصل ـ شمال عراق امروز) از ارتش امپراتوری روم شرقی شکست خورد و این شکست نه تنها آغاز پایان حکومت ساسانیان بر ایران بلکه نظم جهانی وقت و شروع یک دوران تاریخی نوین بود. نهم دسامبر، خسرو پرویز شاه وقت ایران میدان نبرد را ترک گفته و عازم بازگشت به تیسفون شده بود!. تا زمان این بازگشت ناگهانی و بدون دلیل او، اثری از ضعف در نیروهای ایران دیده نشده بود و احتمال شکست نمی رفت!.ژنرال ارمنی ـ ایــرانی؛ رهازاد یکان‌های نظامی ایران را در این جنگ فرماندهی می کرد. ۱۲ دسامبر با کشته شدن این ژنرال در یک زد و خورد تَن به تَن ، نیروهای ایران دست به ترک صحنه جنگ و عقب نشینی زدند.

آماده باش در اصفهان برای بازسازی شماخی
۱۲ دسامبر ۱۶۶۷دولت ایران (دوران حکومت صفویان) پس از دریافت خبر وقوع زلزله در شهر شماخی قفقاز (واقع در منطقه اران) و اطلاع از وسعت ویرانی و تلفات ناشی از آن، برای بازسازی شهر نوعی حالت آماده باش اعلام و چند مقام را با پول کافی همراه ده ها معمار و صدها کارگر از اصفهان روانه قفقاز کرد و مرکز شهرستان را موقتا به باکو که در ۱۲۰ کیلومتری شرق شماخی واقع شده است منتقل ساخت.
www.iranianshistoryonthisday.com

code

نظر شما