شناسهٔ خبر: 22946399 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لاوروف: اوضاع شبه جزیره کره با خطر ورود به مرحله حساس روبرو است

R1036247/P36446/S8,87,89,97/CT10

وزیر دفاع روسیه نسبت به تشدید اوضاع در شبه جزیره کره هشدار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه هشدار داد: اوضاع در شبه جزیره کره با خطر حرکت به سوی یک "مرحله داغ" روبرو است.

وزیر خارجه روسیه پس از نشست سه جانبه با وزرای خارجه هند و چین این اظهارات را بیان کرده است. وی تصریح کرد: هر سه کشور خواستار تشدید بیشتر تنش در شبه جزیره کره نیستند.

آغاز مانور موشکی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی

در حالی که تنش ها در شبه جزیره کره بر سر برنامه های تسلیحاتی کره شمالی به شدت رو به افزایش است، نیروهای مسلح ژاپن اعلام کرده است که آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از امروز دوشنبه مانور 2 روزه رهگیری موشک را آغاز می کنند.

این در حالی است که آمریکا و کره جنوبی هفته گذشته مانور تمام عیار هوایی را با شرکت بیش از 230 فروند جنگنده برگزار کردند.

کره شمالی تاکنون 2 فروند موشک بالستیک بر فراز آسمان ژاپن شلیک کرده و همچنان برنامه تسلیحات هسته ای را دنبال می کند. شلیک موشک بالستیک اخیر کره شمالی که ظاهرا قادر است کل خاک آمریکا را هدف قرار دهد، موجب تشدید نگرانی ها شده است.

این در شرایطی است که والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه در سخنانی از این رزمایش انتقاد کرد و گفت: رزمایش مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با هدف مقابله با کره شمالی تنها می تواند منجر به افزایش بی ثباتی در منطقه شود.

وی در دیدار با وزیر دفاع ژاپن افزود: انجام تمرینات نظامی در اطراف کره شمالی تنها موجب افزایش حساسیت ها و بی ثباتی در منطقه می شود.

لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به تحولات اخیر منطقه تاکید کرد: شرایط در شبه جزیره کره وارد یک چرخه شرورانه برای نشان دادن قدرت و تقابل شده است و چشم انداز امیدوارکننده‌ای وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: همه طرف ها مربوط باید قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی را به طور کامل و دقیق اجرا کنند و برای صلح و ثبات منطقه تلاش نمایند.

این ششمین رزمایش مشترک آمریکا کره جنوبی و ژاپن برای رهگیری موشک ها خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا سامانه دفاع موشکی تاد نیز در این رزمایش شرکت خواهد کرد یا نه. استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی با مخالفت چین روبرو شده است. این سامانه رادارهای بسیار قوی دارد که قادر است تا عمق خاک چین نفوذ کند.

وزارت دفاع چین نیز امروز دوشنبه اعلام کرده است که مانور ضد موشکی مشترک با روسیه را در پکن آغاز کرده است. این مانور مشترک ضد موشکی می تواند معنای زیادی برای دو کشوری داشته باشد که با تهدید ناشی از موشک های آمریکا روبرو هستند.

انتهای پیام/

نظر شما