شناسهٔ خبر: 22939716 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خودکشی در ایران نسبت به کشورهای اروپائی و غرب پائین است

دکتر سیدکاظم ملکوتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پس از بررسی وضعیت بیماری های روانی در شهرستان مهاباد، اظهار کرد: بر اساس آمار حتی

صاحب‌خبر - دکتر سیدکاظم ملکوتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پس از بررسی وضعیت بیماری های روانی در شهرستان مهاباد، اظهار کرد: بر اساس آمار حتی این مقدار در ایران در مقایسه با کشورهایی مثل هند و چین نیز پائین تر است.
وی افزود: 60 درصد اقدام به خاتمه حیات علت روانی دارد و با شناخت عوامل و دلایل خودکشی می توان حداقل 50 درصد تعداد اقدام به خودکشی را کاهش داد.
ملکوتی اظهار کرد: افسردگی در استان های غربی ایران شایع است و از جمله علل اصلی این موضوع وقوع جنگ در سال های گذشته بوده است.
وی افزود: در کنار افسردگی رفتارهای خشن نیز در استان های غربی بیش از سایر استان ها است.
وی یادآور شد: افسردگی، رفتارهای خشن، رفتارهای تکانه ای و رفتارهای خاتمه دهنده حیات یک پدیده اجتماعی- بهداشتی است که قابل پیشگیری است.
ملکوتی با بیان اینکه سنین 15 تا 24 سال، افراد مجرد، دارای تحصیلات پائین، معتاد، سیگاری، الکلی و افرادی که مشکلات روان پریشی دارند بیشترین رفتارهای اقدام به خاتمه حیات را دارند، اضافه کرد: با ملاحظه و تشخیص افسردگی و ارجاع آن به پزشک می توان از مقدار رفتارهای منجر به خاتمه حیات جلوگیری کرد.
وی از اجرای سه برنامه ملی برای کاهش بیماری های روانی، خاتمه حیات و افسردگی در ایران خبر داد و افزود: ثبت درست اطلاعات اقدام به خاتمه حیات، ارجاع به پزشکان بهداشت و روان و پی گیری تلفنی مشکلات بیماران، برنامه ملی کاهش این نوع بیماری ها را شامل می شود.
وی افزود: در ایران در کشف اقدام به خاتمه حیات موفق بودیم و قبل از موفقیت در خاتمه زندگی، عملیات نجات فرد به خوبی انجام شده است ولی بر این اساس باید نجات یافتگان از خدمات روان پزشکان استفاده کنند چرا که بر اساس تحقیقات انجام شده خطر پذیری و احتمال موفقیت در خودکشی کسانی که تجربه آن را داشتند 23 برابر بیشتر از دیگران است.
وی با بیان اینکه شناسایی موارد اقدام به خاتمه حیات و مداخله در آن می تواند بسیاری از این رفتارها را کاهش دهد، گفت: در طرح ملی جلوگیری از رفتارهای منجر به خاتمه حیات پس از کشف مورد توسط بهورز، به پزشک عمومی معرفی می شوند و سپس به روان پزشک ارجاع داده می شود.
وی یادآور شد: اما به رغم کمبود امکانات تنها 60 درصد مردم از خدمات موجود بهداشتی استفاده می کنند.
ملکوتی نقش رسانه ها، علما، مشاوران آموزش و پرورش و دست اندرکاران دانشگاه ها را در نشاط بخشی جامعه، کاهش افسردگی، امیدبخشی، کاهش رفتارهای اقدام به خاتمه زندگی بسیار موثر دانست و تاکید کرد: آموزش مهارت زندگی به جوانان بسیاری از مشکلات را از بین می برد یا کاهش می دهد.
مشاور علمی اجرای طرح پیشگیری و کاهش رفتارهای منجر به خاتمه حیات در چهار استان غربی ایران گفت: حداقل 10 هزار تخت روان پزشکی در کشور وجود دارد اما به رغم این آمار هفت تا هشت شهرستان آذربایجان غربی بدون تخت روان پزشکی و روان پزشک هستند.
وی افزود: در جنوب آذربایجان غربی شهرستان هایی مثل تکاب و شاهین دژ روان پزشک هم ندارند بر این اساس پیشنهاد می شود بیماران این نوع شهرستان ها به مهاباد و ارومیه هدایت شوند تا همدیگر را پوشش دهند.
مسئول گروه سلامت اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 94 تخت روان پزشکی در مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان روان پزشکی استان در ارومیه وجود دارد.
حسن کریمی اظهار کرد: هفت میلیارد ریال برای توسعه و ایجاد تخت های روان پزشکی در آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد نیز به ایرنا گفت: 10 تخت روان پزشکی نیز در مهاباد ایجاد می شود که فضای آن مشخص شده است.
سامرند مرزنگ اظهار کرد: برای ایجاد این تخت ها 2 میلیارد ریال تخصیص یافته که البته برای ساختن ساختمان آن در کنار بیمارستان مهاباد اعتبار جداگانه تخصیص می یابد.
شهرستان مهاباد با حدود237 هزار نفر جمعیت و تنها یک بیمارستان بدون تخت روان پزشکی در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد

نظر شما