شناسهٔ خبر: 22939176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

جمهوری آذربایجان، مقصد ۸۰ درصد صادرات اردبیل

صاحب‌خبر -

فهیمه ملک محمدی: امروز دولت و بخش خصوصی به این اجماع رسیده‌اند که توجه جدی به صادرات غیرنفتی، پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات، از اصلی‌ترین راه‌های فعال‌تر کردن اقتصاد کشور است.

همچنین در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از جهت‌گیری‌های اصلی، توسعه صادرات غیرنفتی است که در همین زمینه کارگروه برون‌گرایی اقتصاد با عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تدوین کنند. در این میان استان اردبیل در سال جاری توانسته در بخش‌های گوناگون دستاوردهای مطلوبی حاصل کند. این استان دروازه کشورهای آسیای میانه به‌شمار می‌رود و از موقعیت و شرایط استثنایی برای فعالیت‌‌های اقتصادی با کشور جمهوری آذربایجان برخوردار است، به همین دلیل بیشترین صادرات استان به‌ویژه در بخش کشاورزی به جمهوری آذربایجان انجام می‌شود. به گفته کارشناسان، گشایش دفاتر تجاری ایران در روسیه و جمهوری آذربایجان یکی از دستاوردهای این استان به شمار می‌رود. با تلاش شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در راستای تحقق عملی اهداف توسعه تجاری کشور و ورود به بازارهای بین‌المللی، دفاتر تجاری ایران در باکو و مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در مسکو در دولت یازدهم گشایش یافت. آنچه مسلم است استفاده از قابلیت‌های موجود در استان اردبیل به‌ویژه در بخش کشاورزی و باغی برای مسئولان بسیار با اهمیت است، به همین منظور باید علاوه بر صادرات سیب‌زمینی به صادرات محصولات جدید با ارزش‌افزوده نیز پرداخته شود تا بتوانیم بسترهای لازم برای توسعه صادرات استان را فراهم کنیم. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه در ۷ ماه امسال صادرات غیرنفتی استان بیش از ۱۷ درصد رشد داشته، گفت: از عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان می‌توان از مصنوعات پلاستیک، سیب‌زمینی، پروپیلن، بیسکویت و سایر کالاهای صنعتی نام برد.

مقاصد صادراتی اردبیل
حامد عاملی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه ۸۰درصد صادرات اردبیل به کشور جمهوری آذربایجان انجام می‌شود و بعد از آن ترکمنستان، افغانستان و گرجستان از مهم‌ترین کشورهای مقصد صادراتی استان هستند، افزود: همان‌طور که می‌دانیم استان اردبیل از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولید و کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه صادرات غیر‌نفتی استان باشد. باوجود اینکه اصلی‌ترین محصول کشاورزی اردبیل سیب‌زمینی است، در سال‌های گذشته کشت محصولاتی مانند زعفران و پسته نیز در این استان نتیجه‌بخش بوده است.
وی ادامه داد: همچنین تولیدات باغی استان می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری میوه با جهت‌گیری صادراتی مانند ساخت واحدهایی برای جداسازی و دسته‌بندی، بسته‌بندی، سردخانه، تولید کنسانتره و آبمیوه و... را در استان ایجاد کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: یکی از مواردی که سبب ایجاد ارزش افزوده می‌شود سرمایه‌گذاری درحوزه فرآوری محصولات باغی و میوه‌های تولیدی استان است که به‌طور‌حتم خروجی‌های بسیار موفقی در رشد اقتصادی و اشتغالزایی استان دارد و می‌تواند ما را در تحقق اهداف موردنظر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یاری کند.

ایجاد صنایع تبدیلی
عاملی تاکید کرد: توسعه صنایع بسته‌بندی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان از مهم‌ترین عوامل پیشرفت استان به‌شمار می‌رود که باید در دستور کار قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: در بخش معدن استان اردبیل با دارا بودن معادن گوناگون در گروه معادن مصالح ساختمانی از وضعیت مناسبی در سطح کشور برخوردار است و در زمینه معادن فلزی نیز با اتمام عملیات اکتشافی، چشم‌انداز خوبی را در حوزه عناصر طلا، نقره و مس می‌توان برای این استان متصور بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: با فعال‌سازی بازارچه‌های مشترک مرزی، توسعه فعالیت‌های تجاری مرزنشینان، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به‌ویژه راه‌های ارتباطی استان و ایجاد شبکه ریلی راه‌آهن وتوسعه فرودگاه‌های استان می‌توان افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی را شاهد بود. عاملی بیان کرد: همچنین توسعه توافق‌ها و تفاهمنامه‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و اعمال تعرفه‌های ترجیحی در جهت توسعه تجارت خارجی و کاهش هزینه‌های مبادله‌ای می‌تواند نقش مهمی را درتوسعه اقتصاد وصادرات غیرنفتی استان ایفا کند.

تلاش برای توسعه تجارت چمدانی
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه رفع برخی موانع حضور هیات‌های تجاری و اقتصادی بزرگ در استان اردبیل را تسریع بخشید، گفت: خوشبختانه در ۴ سال گذشته شاهد حضور هیات‌های تجاری گوناگون در استان اردبیل بودیم. بسترهای مناسبی برای حضور هیات‌های خارجی در اردبیل وجود دارد، این استان در بحث کشاورزی، معدن و... غنی است و توانسته نگاه سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کند. بهروز پورسلیمان در گفت‌وگو با صمت بااشاره به گشایش دفاتر تجاری ایران در کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان افزود: با تلاش شورای مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان در راستای تحقق اهداف توسعه تجاری کشور و ورود به بازارهای بین‌المللی، دفاتر تجاری ایران در باکو و مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در مسکو در دولت یازدهم گشایش یافت. اجرای این طرح‌ها از دستاوردهای مهم استان به‌شمار می‌رود.
وی با اشاره به اقدام‌های اولویت‌دار شورای مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان به‌منظور گسترش روابط تجاری دوکشور ادامه داد: از جمله این اقدام‌ها می‌توان از پیگیری موضوع ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایران در جمهوری آذربایجان، تلاش در راستای رفع موانع غیر‌تعرفه‌ای فراروی تاجران و فعالان اقتصادی درزمینه هزینه‌های تحمیلی حمل‌ونقل محموله‌های صادراتی، تلاش برای توسعه تجارت چمدانی و فعالیت دوباره بازارچه‌های مرزی دوطرف، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، صدور ویزای یکساله برای فعالان اقتصادی و... نام برد. نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: تاجران استان در بازار جمهوری آذربایجان حضور قطعی و همیشگی داشتند اما ضروری است بازار آذربایجان و مبادلات تجاری بیشتر ارتقا پیدا کند. خوشبختانه مسئولان و دولت سعی کرده‌اند ضمن اینکه جایگاه‌های فعلی را تقویت می‌کنند نیم‌نگاهی به بازارهای قفقاز، آسیای میانه و شرق اروپا نیز داشته باشند تا با خروج از صادرات تک‌محصولی به سمت صادرات متنوع حرکت کنیم. وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از صادرات کشور به جمهوری آذربایجان از طریق استان اردبیل انجام می‌شود و ما به‌عنوان شهروندان و مدیران این استان اصلی‌ترین نقش را در روابط ایران و آذربایجان ایفا می‌کنیم. از نگاه کارشناسان، باید تلاش کنیم تا پایان سال جاری تمامی فعالیت‌ها به تولید و توسعه صادرات و ایجاد اشتغال معطوف شود، به همین منظور حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در دستور کار مسئولان این استان قرار گرفته تا مانند سال‌های گذشته بتوانند با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی از آنها حمایت کنند.

نظر شما