شناسهٔ خبر: 22936638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رییس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه انگلستان مطرح کرد

تلاش برای رفع موانع بانکی

در روزی که توجه افکار عمومی ایرانیان و رسانه‌ها معطوف به ارائه بودجه سال 97 به مجلس بود، دومین روز سفر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در تهران به ادامه دیدارهای سیاسی و اقتصادی وی با مقامات بلندپایه کشورمان اختصاص پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

 جانسون: علاقه‌مند به مشارکت شرکت‌های انگلیسی در ایران هستیم

گروه ایران  

در روزی که توجه افکار عمومی ایرانیان و رسانه‌ها معطوف به ارائه بودجه سال 97 به مجلس بود، دومین روز سفر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در تهران به ادامه دیدارهای سیاسی و اقتصادی وی با مقامات بلندپایه کشورمان اختصاص پیدا کرد. دیدارهای مهمی که ابتدا در پاستور و نهاد ریاست‌جمهوری با روحانی رییس‌جمهوری انجام شد و در ادامه نیز در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران برنامه‌ریزی و اجرا شد.

موضوع توسعه روابط اقتصادی و گسترش فعالیت‌های بانکی ازجمله مطالبات مهمی بود که در جریان دیدار روحانی با جانسون روی ابعاد و زوایای گوناگون آن تاکید شد، ضمن اینکه وزیر خارجه انگلیس از علاقه‌مندی شرکت‌های انگلیسی برای مشارکت فعال‌تر در بازارهای اقتصادی ایران خبر داد و اعلام کرد که در صورت زمینه‌سازی مناسب، اقتصاد ایران می‌تواند از حضور کارتل‌های بزرگ اقتصادی انگلیس و سرمایه‌گذاری آنها سود ببرد. جانسون خطاب به رییس‌جمهوری کشورمان اعلام کرد که موانع بانکی به‌تدریج در حال از میان رفتن است و به‌زودی سطح روابط بانکی به شرایط مطلوب‌تر خواهد رسید.

در کنار موضوعات اقتصادی، بحث برجام و سنگ‌اندازی‌هایی که طرف امریکایی در روند اجرای این سند بین‌المللی انجام می‌دهد نیز از دیگر مسائلی بود که در دیدار دو جانبه روحانی و جانسون بر آن تاکید شد.

اما مهم‌ترین خبر مربوط به دیدارهای روز گذشته وزیر خارجه انگلیس با مقامات کشورمان مربوط به محتوای جلسه‌یی است که میان جانسون و صالحی در محل سازمان انرژی اتمی ایران انجام گرفت. جلسه‌یی که بنا بر اظهارات کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی در جریان آن پیام ایران توسط جانسون به امریکا ارسال شده است و براساس آن ایران اعلام کرده «نمی‌شود برجام را بدون بهره‌مندی ایران از منافع آن ادامه داد» و امریکا باید هر چه سریع‌تر تکلیف خود را با این سند تاثیرگذار بین‌المللی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحدد را به‌عنوان ضمانت اجرایی بر تارک خود دارد، روشن کند. پیامی که براساس گفته‌های کمالوندی، جانسون آن را به طرف‌های امریکایی انتقال خواهد داد.

 روحانی: مردم باید از منافع برجام بهره‌مند شوند

رییس‌جمهور در دیدار بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان، با اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تامین و تضمین منافع مشترک، گفت: مناسبات دو کشور باوجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاری‌های  ، تلاش بیشتری انجام شود.

به گزارش پاد، حسن روحانی رییس‌جمهور دیروز و در این دیدار با بیان اینکه همکاری ایران و 1+5 در اقدامی بزرگ منجر به توافق ارزشمند و بین‌المللی برجام شد، اظهار کرد: باید تصمیم و اراده مبنی بر استفاده از فضای پس از برجام برای توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌ها را در مقام عمل نشان داده و شاهد آثار آن باشیم.

روحانی با اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلستان در راستای اجرای برجام، خاطرنشان کرد: اجرا و حفظ برجام حایز اهمیت بوده و معتقدیم که همه و به‌ویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران به‌دنبال برقراری صلح و ثبات پایدار، پایان یافتن جنگ و خونریزی و ریشه‌کن شدن تروریسم در منطقه است، گفت: گفت‌وگوی لندن با تهران می‌تواند به همکاری برای ثبات بیشتر در منطقه منجر شود.

روحانی افزود: امروز به خوبی روشن است که ایران با نقش‌آفرینی سازنده خود دو کشور منطقه را از نابودی و تروریسم نجات داده است و هیچ کس نمی‌تواند تردیدی در اقدامات مثبت ایران در منطقه داشته باشد.  رییس‌جمهور بیان کرد: شرایط منطقه به‌گونه‌یی است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رییس‌جمهور امریکا در انتقال سفارتخانه این کشور به قدس شریف، تصمیمی نادرست و بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز به واسطه برجام فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و انگلستان فراهم شده است، گفت: مصمم به گسترش همه‌جانبه مناسبات تهران-لندن در بخش‌های مختلف هستیم.

وزیر امور خارجه انگلستان با تاکید بر اینکه برجام توافق مثبتی است که باید ادامه پیدا کرده و مردم ایران بتوانند از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند، اظهار کرد: فرصت‌های تجاری و اقتصادی بسیار خوبی در ایران وجود دارد و علاقه داریم شرکت‌های انگلیسی نیز بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران مشارکت کنند.  جانسون با بیان اینکه ایران اقدامات مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم و توسعه صلح و ثبات در منطقه انجام داده است، گفت: انگلستان تصمیم رییس‌جمهور امریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس را اقدامی مناسب قلمداد نمی‌کند.

 

 موانع بانکی به‌تدریج در حال رفع شدن است

وزیر امور خارجه انگلستان در دیدار با معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ضمن یادآوری مباحث مطروحه در ملاقات قبلی در لندن، درخصوص موضوعاتی نظیر برجام، تحولات منطقه‌یی و روابط دوجانبه تبادل‌نظر کرد.

جانسون ضمن اعلام حمایت کشورش از این توافق، حفظ آن را با اهمیت خواند و به تلاشش در حمایت از برجام در سفر به امریکا و در ملاقات با نمایندگان کنگره امریکا اشاره و تاکید کرد: فضای غالب در امریکا نیز همچنان معطوف به حفظ برجام است. سیاست‌های رییس‌جمهور امریکا نیز در مقابل این توافق چندان زمینه‌یی برای اجرایی شدن ندارد.  علی‌اکبر صالحی نیز با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر پایبندی به تعهدات ازجمله در برجام، بر اهمیت مشاهده فواید عینی تداوم این روند تاکید کرد.  در این راستا معاون رییس‌جمهور به تشریح موانع همکاری ازجمله در حوزه بانکی میان دو کشور پرداخته و رفع آنها را برای حفظ برجام ضروری توصیف کرد.  طرف انگلیسی اظهار داشت: موانع بانکی به‌تدریج در حال رفع شدن است.  درخصوص تحولات منطقه‌یی نیز طرفین به بررسی آخرین وضعیت در موضوعات منطقه‌یی ازجمله عراق، سوریه، یمن و همچنین روابط ایران و عربستان پرداختند.  طرف انگلیسی بر اهمیت و نقش ایران در حل مشکلات و بحران‌های منطقه تاکید کرد.

 صالحی از طریق وزیر خارجه انگلیس

به امریکا پیام فرستاد

اما مهم‌ترین روایت از دیدارهای روز گذشته جانسون با مقامات کشورمان را بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ارائه کرد.

کمالوندی گفت: وزیر خارجه انگلیس در دیدار دیروز با صالحی این پیام را دریافت کرد که نمی‌شود برجام را بدون بهره‌مندی ایران از منافع آن ادامه داد و این پیام به امریکا منتقل می‌شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از صدا و سیما، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تبیین اهمیت مذاکرات وزیر خارجه انگلیس با رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: دیدار امروز این ارزیابی را به ما می‌دهد که انگلیسی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نقش ایران در منطقه، بارز است و بدون ایران مسائل منطقه قابل حل و فصل نیست.

کمالوندی با تاکید بر انتقال این پیام به امریکایی‌ها که ادامه برجام بدون بهره‌مندی ایران از مزایای آن شدنی نیست، تصریح کرد: به‌ویژه موضوع اصلی در این خصوص تعاملات بانکی است زیرا در حوزه‌های دیگر مشکلی نداریم و در این حوزه باید تلاش کنند و شاید قدم نخستش این باشد که از رویه‌یی که بانک‌های بزرگ را از همکاری با ما می‌ترسانند باید دست بردارند.  معاون سازمان انرژی اتمی درباره علت دیدار وزیر خارجه انگلیس با رییس این سازمان با وجود تناسب نداشتن مقام این دو شخصیت گفت: سابقه این دیدارها به حضور آقای صالحی در انجمن جهانی هسته‌یی بازمی‌گردد که مقرش در لندن است و در حاشیه آن سفر دیدارهایی نیز در محل اقامتش داشت.

وی افزود: آقای صالحی چند ماه قبل نیز در سفری دیگر به لندن با آقای جانسون دیدار داشت، گرچه او وزیر خارجه است اما گفت‌وگوهای هسته‌یی به‌ویژه درخصوص برجام مدنظر وزارت خارجه انگلیس و شخص آقای جانسون است ضمن اینکه موضوعات هسته‌یی مربوط به ما نیز به نحوی از طریق وزارت خارجه پوشش داده می‌شود و سازمان مستقل دیگری ندارد بلکه مشاوری تحت نظر وزیر امور خارجه این مسائل را پیگیری می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: امروز نیز درباره این مسائل صحبت شد و بحث عمده درخصوص برجام بود و او به دیدارهایی که در امریکا و با شخصیت‌های مختلف داشته، اشاره کرد و برداشت ما از صحبت‌های آقای جانسون این است که اگر آقای ترامپ همچنان در پی آن باشد که برجام را کنار بگذارد قطعا با کار بسیار دشواری مواجه است.

 

 

نظر شما