شناسهٔ خبر: 22936150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

راه‌آهن ایران و جنگل‌های ارسباران ثبت جهانی می‌شود

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت جهانی راه آهن ایران و جنگل‌های ارسباران درآینده نزدیک خبرداد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار جام‌جم، علی‌اصغر مونسان دیروز درجمع خبرنگاران با اشاره به پرونده راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث‌‌جهانی یونسکو گفت: پرونده مهمی که در حال انجام است موضوع راه‌آهن است، معاونت میراث‌فرهنگی سازمان نیز به صورت جدی در حال تکمیل پرونده برای ثبت جهانی راه‌آهن ایران است.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: ارزیابی جنگل‌های ارسباران نیز یکی دیگر از اقدامات مهم معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و اگر این پرونده به ثبت جهانی برسد، دومین اثر طبیعی ثبت جهانی ایران بعد از بیابان لوت خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: همچنین آخر هفته جاری جشن شهر جهانی سیرجان در کرمان برگزار می‌شود. با این دو ثبت ما از چین پیشی گرفتیم و در رتبه اول در حوزه ثبت شهرهای جهانی قرار گرفتیم.

برنامه‌ریزی برای مرمت 700 بنای تاریخی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: معاونت میراث‌فرهنگی سازمان برای مرمت 700 بنای تاریخی برنامه‌ریزی کرده است، با توجه به محدودیت منابع و حجم زیاد آن دسته از آثار تاریخی که به مرمت نیاز دارند، ناچار به اولویت‌بندی هستیم که دیگر دستگاه‌ها نیز باید به ما در این خصوص کمک کنند.

مونسان در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه صنایع‌دستی گفت: صنایع‌‌دستی یکی از بخش‌های مهمی است که می‌تواند با حداقل سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد کند، در این بخش به ازای هر 50 میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد در حالی‌که این میزان در صنعت حدود 500 میلیون تا یک میلیارد تومان است.

او با بیان این‌که توزیع عادلانه ثروت یکی دیگر از مزایای توجه به حوزه صنایع‌دستی است، افزود: از ابتدای سال حدود 37هزار شغل در این حوزه ساماندهی و ایجاد شده است. برنامه‌ای نیز به دولت ارائه شد که اگر مبانی و اعتبارات آن مشخص شود 70هزار شغل در این حوزه ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: امیدواریم با تکیه بر صنایع‌دستی شاهد جهش خوبی در اقتصاد روستاها در سال آینده باشیم و نشان دهیم که صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند نقش مهمی در ایجاد شغل و توزیع عادلانه ثروت ایفا کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به رویداد «تبریز 2018» نیز گفت: با توجه به حجم بالای سفر در نوروز، این رویداد در فروردین 97 با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

طرح‌های جدید جذب گردشگر

مونسان ادامه داد: حدود 621 پروژه در حوزه گردشگری وجود دارد که پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد داشتند و با تکمیل این پروژه‌ها حدود 39هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور افزوده می‌شود.

او افزود: طرح توانمندسازی و بالا بردن شاخص‌های کیفیت بخش گردشگری نیز در حال تدوین است. همچنین طرح ویژه‌ای برای تشویق جذب گردشگر تهیه شده تا از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور به‌عنوان بازاریاب استفاده کنیم، بسته‌ای نیز تهیه شده که به ازای معرفی هر پنج گردشگر خارجی بلیت رفت و برگشت به کشور اعطا شود که قابل واگذاری به اعضای خانواده نیز هست. امیدواریم این برنامه به معرفی و تبلیغات ظرفیت‌های ایران کمک کند.

نظر شما