شناسهٔ خبر: 22935903 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

شیمی‌درمانی به تنهایی روش درمان سرطان نیست

صاحب‌خبر - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: شیمی‌درمانی به‌عنوان یک روش کمکی در درمان سرطان‌ها محسوب می‌شود و به تنهایی نمی‌تواند سرطان را درمان کند. به گزارش روابط عمومی انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، دکتر احمد مافی در آستانه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکلوژی ایران که از ۲۲ تا ۲۴ آذر ۹۶ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد، افزود: مهم‌ترین اهداف کنگره، بررسی جدیدترین روش‌های درمان سرطان‌ها خواهد بود. وی در ادامه با عنوان این مطلب که سرطان‌ها به دو دسته سرطان‌های خون و لنفاوی و سایر سرطان‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: ۱۰ درصد سرطان‌ها مربوط به سرطان‌های خون و لنفاوی است و ۹۰ درصد نیز سایر سرطان‌ها را شامل می‌شود.مافی با بیان اینکه شیمی‌درمانی یک روش مکمل برای درمان سرطان‌ها تلقی می‌شود و به تنهایی نمی‌تواند در روند درمان سرطان موثر باشد، گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها با جراحی و ۳۵ تا ۴۰ درصد نیز با رادیوتراپی، درمان می‌شوند. وی تاکید کرد: شیمی‌درمانی می‌تواند طول عمر بیماران مبتلا به سرطان را افزایش دهد. مافی با عنوان این مطلب که اگر درمان سرطان‌ها با کار تیمی انجام شود تا حد زیادی از روش شیمی‌درمانی جلوگیری خواهد شد، اظهارداشت: اصل کلی در روند درمان سرطان‌ها وجود ندارد و بستگی به نوع سرطان، برای آن درمان آغاز می‌شود.

شایع‌ترین سرطان‌های زنان و مردان ایرانی
دکتر مهدی عقیلی دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکلوژی ایران و دومین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور گزارش می‌شود که در این بین، سرطان‌های پستان و معده، شایع ترین سرطان‌ها در خانم‌ها و آقایان است. به گزارش روابط عمومی انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، وی با عنوان این مطلب که شیوع و بروز سرطان‌ها در کشور وابسته به عادات زندگی است، گفت: با توجه به اینکه به سمت صنعتی شدن پیش می‌رویم، شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورمان مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص روده است. وی همچنین از افزایش موارد ابتلا به سرطان پروستات در کشور به دلیل افزایش سن جمعیت خبر داد و افزود: سرطان پروستات در سنین پیری بیشتر شایع است. این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد سرطان‌ها درمان می‌شود، اگر علت فوت بیمار، عارضه دیگری نباشد. وی در ارتباط با ادعای درمان سرطان‌ها با طب سنتی، گفت: طب سنتی چنین ادعایی ندارد، اما می‌تواند به کاهش عوارض و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

۵۰ درصد موارد ابتلا به سرطان منجر به فوت بیمار می‌شود
دکتر محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران نیز افزود: چالش‌های درمان سرطان در ایران مشابه کشورهای پیشرفته و آسیای شرقی است. وی با عنوان این مطلب که ۵۰ درصد موارد ابتلا به سرطان منجر به فوت می‌شود، گفت: متاسفانه سرطان در ایران و دنیا رو به افزایش است، به‌طوری‌که در دو دهه اخیر منحنی افزایش موارد ابتلا به سرطان در ایران و اروپا، خیلی شدت پیدا کرده است. وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور داریم، تاکید کرد: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور بعد از بیماری‌های قلبی عروقی است. به گفته قوام نصیری، بهترین راه مقابله با سرطان پیشگیری، تشخیص زودرس و غربالگری است.

شایع‌ترین نشانه سرطان پروستات در مردان
دکتر بهرام مفید متخصص رادیوتراپی و پرتو‌درمانی در آستانه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران درباره سرطان پروستات اظهار کرد: سرطان پروستات جزو سرطان‌های شایع در دنیا است که سالانه جان بسیاری از مردان را در سراسر جهان می‌گیرد. وی با اشاره به ضرورت غربالگری برای پیشگیری از این سرطان گفت: این سرطان با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و به راحتی با یک آزمایش خون قابل تشخیص است. متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه سرطان پروستات جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است، افزود: نوع تغذیه، استعمال سیگار و ژنتیک در بروز این سرطان بسیار تاثیرگذار است. مفید خاطرنشان کرد: مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس و تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتما به پزشک جهت معاینه و انجام PSA مراجعه کنند. ضمن اینکه شایع‌ترین علامت ابتلا به این نوع سرطان مشاهده خون در ادرار است. وی یادآور شد: سرطان پروستات رشد آهسته‌ای دارد و تشخیص زودرس آن سبب شده تا میزان بهبودی هرچه سریع‌تر حاصل شود اما با گذشت بیماری و متاستاژ شدن آن درمان آن مشکل می‌شود ولی می‌توان با هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی طول عمر بیمار را افزایش داد.

نظر شما