شناسهٔ خبر: 22934078 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس سازمان امور مالیاتی:

سال گذشته 14تا 30هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتیم

رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: در کشور ما 14 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیش‌بینی می‌شود که البته مربوط به سال گذشته است.

صاحب‌خبر -




به گزارش خبرگزاری فارس، سید کامل تقوی‌نژاد در حاشیه چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی در تهران با‌ اشاره به اینکه دو گونه مالیات در کشورهای اسلامی گرفته می‌شود، اظهار داشت: در کشور ما طبق احکام دینی مصوباتی که درخصوص مالیات به تصویب می‌رسد حکم واجب بوده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مالیات، واجب عینی تلقی می‌شود.
وی در مورد میزان تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: در سال 96 بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده بود که 85 درصد آن در هشت ماه محقق شده است. هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم رقم تحقق درآمدهای مالیاتی بیشتر می‌شود. همچنین در لایحه بودجه سال 97 بالغ بر105 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و 23 هزار میلیارد تومان آن عوارض و درآمدهای گمرکی پیش‌بینی شده است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: تنها پنج درصد از درآمدهای مالیاتی نسبت به امسال برای سال 97 رشد کرده است و واقع‌بینانه‌تر نسبت به سال‌های گذشته پیش‌بینی شده است.
تقوی‌نژاد در مورد کسب‌وکارهای مجازی نیز بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر 14 درصد اقتصاد جهانی در بخش‌های مجازی و دیجیتال است، همچنین بررسی‌ها در کشور ما نشان می‌دهد، این کسب و کارها دو تا سه درصد هستند و هماهنگی‌هایی با صاحبان مشاغل و دستگاه‌ها انجام دادیم، تا بتوان آن دسته از کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند، مالیات‌شان وصول شود.
به گفته وی، به این نتیجه رسیدیم که 2600 مورد (از مودیان) قبلاً پرونده مالیاتی نداشتند و چهار هزار و 300 میلیارد تومان مالیات تشخیص دادیم و 400 نفر از آنها تاکنون رسیدگی شده و از این تعداد 380 میلیارد تومان مالیات اخذ شده است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد انتقادات نسبت به افزایش مالیات واحدهای تولیدی گفت: مالیات براساس قانون اخذ می‌شود اینکه یک بنگاه ادعا دارد مالیات زیاد برایش تشخیص داده شده قابل بررسی است اما شاید فنی و کارشناسی نباشد.
تقوی‌نژاد ادامه داد: شاید یک بنگاه اسناد و مدارک زیان‌ده بودن ارائه کند و قطعاً در بررسی‌ها مشخص شود، مالیاتی پرداخت نخواهد کرد. همچنین صادرات و بخش کشاورزی مشمول مالیات نیستند، حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین هر بنگاه براساس میزان سودی که کرده است، مالیات پرداخت می‌کند.
وی در مورد رقم‌های متنوع راجع‌به فرار مالیاتی اعلام می‌شود، بیان کرد: فرار مالیاتی تابع اقتصاد زیرزمینی بوده و علت تفاوت ارز ارقام به ناشناخته بودن فعالیت‌های زیرزمینی بازمی‌گردد، اما براساس فرمول‌های مختلف و سهم ما از تولید ناخالص داخلی در کشور ما 14 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیش‌بینی می‌شود که البته مربوط به سال گذشته است. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: در همان سال نیز پنج هزار میلیارد تومان درآمد جدید وصول کردیم که ناشی از تکمیل سامانه‌ها بود که 300 هزار مؤدی جدید شناسایی شدند.
به گفته تقوی‌نژاد، بخشی از این فرارها مربوط به کارت‌های اجاره‌ای است که افراد کم درآمد و کم توان مالی استفاده کرده و کالا وارد می‌کنند. عمده کارت‌های بازرگانی در هفت استان است و افراد واقعی صاحبان کارت‌ها شناسایی شده‌اند که کالای آنها وارد کشور شده، دادگستری استان‌ها فعال شدند و سازمان‌های اطلاعات امنیتی کمک‌های زیادی کردند.
وی اضافه کرد: بنابراین 12 هزار میلیارد تومان اصل و جرایم مالیاتی ناشی از سواستفاده کارت‌های بازرگانی دریافت شده که اصل آن چهار هزار میلیارد تومان بوده و مابقی جرائم و دیرکرد است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات مسکن نیز گفت: خانه‌ای زیر 150 متر در تهران مشمول مالیات نیست و در رابطه با فروش، تابع نرخ‌های قانون طبق ماده 59 ضرایب منطقه‌ای اعمال می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما