شناسهٔ خبر: 22932952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

تداوم کمک‌رسانی مردم همدان به مردم زلزله‌زده کرمانشاه

R41405/P1377/S6,75/CT2

با وجود گذشت چند هفته از زلزله مهیب در استان کرمانشاه ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم همدان از طریق قرارگاه امام رضایی‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به مناطق زلزله‌زده ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، وقتی زلزله مهیب کرمانشاه اتفاق افتاد شاید از نخستین کسانی که اقدام به کمک‌رسانی کردند مردم همدان بودند. افرادی که به‌صورت خودجوش در قالب گروهای مردمی مانند "قرارگاه امام رضایی‌ها" آستین همت بالا زدند و هرآن چه توانستند و از دست شان برمی‌آمد انجام دادند.

افرادی مانند "محسن محرمی" یا "مصطفی عبدالعلی‌زاده"  مسئول و قائم‌مقام "قرارگاه امام رضایی‌ها" در استان همدان. افرادی که وقتی می‎خواهی سر صحبت را با آن ها بازکنی و ببینی چگونه با دستان خالی توانسته‌اند در اندازه وسع خود خدمت‎رسانی کنند، بدون اینکه درباره خود بگوید دیگری را به‌عنوان مسئول معرفی می‌کنند و عجیب آنکه برخلاف برخی افراد جویای نام، وقتی آقای قائم‌مقام را به این لفظ خطاب می‌کنم می‌گوید" من فقط و فقط یک نیروی بسیجی ساده هستم که چون "آقا محسن محرمی " امر کردند برخی کارها را انجام می‌دهم و یا وقتی به "محسن محرمی" یعنی مسئول قرارگاه امام رضایی‌ها در همدان می‌رسم می‌گوید" من فقط دوستان را هماهنگ کردم وگرنه اصل کار اجرایی و حضور در منطقه  را "آقا مصطفی" انجام داده است.

 آنچه پیش رو دارید روایت رزمندگان دوران دفاع مقدس" مصطفی عبدالعلی‌زاده" و " محسن محرمی"از  زلزله کرمانشاه و پیشگامی مردم همدان برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان این منطقه می باشد که با تسنیم انجام شده است.

تسنیم: درباره اقدامات نخستینی که برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه انجام دادید، توضیح دهید؟

عبدالعلی‌زاده: وقتی زلزله شد چند نفر از دوستان دورهم جمع شدیم و هسته اولیه گروه کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه را در همدان تشکیل دادیم. علاوه براین ما همان لحظات و ساعات نخستین برای هماهنگی، جلساتی تشکیل داده و اقدام به راه‌اندازی یک گروه تلگرامی نیز کردیم که کم‌کم تعداد نفرات آن افزایش یافت و سبب شد تا برخی کمک‌ها نیز از همین طریق جمع‌آوری شود.

از سوی دیگر چون در ساعات اولیه وقوع زلزله، یک سری اخبار درست و نادرست درباره وضعیت مردم پخش می‌شد، تصمیم گرفتیم برای اطلاع‌رسانی درست با دوستانی که در منطقه بودند تماس گرفته و اخبار درست را خودمان لحظه‌به‌لحظه منتشر کنیم. پس از انجام این کارها، عملاً وارد میدان خدمت‌رسانی شده و با تماس‌هایی که از طرف دوستان گرفته می‌شد اقدام به ارائه یک شماره‌حساب بانکی برای واریز کمک‌های نقدی مردم کردیم.

تسنیم: ازجمله اتفاقات جالبی که ما شاهد آن بودیم اعتماد فوق‌العاده مردم به گروه‌های مردمی برای انتقال کمک‌های نقدی و غیر نقدی بود دراین‌باره توضیح دهید؟

عبدالعلی‌زاده: راستش را بخواهید واقعیت این است که مردم علاقمند بودند که کمک‌های خود را به نیروهای غیردولتی و مردمی، مثل گروه ما بدهند. حتی برخی از این افراد دست ما را می‌گرفتند و می‌گفتند "اگر خودت این پول را برای کمک به زلزله‌زدگان هزینه می‌کنی و به دست آنها می‌رسانی ما این پول را به تو بدهیم."

تسنیم: در طول مدتی که مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی بودید با گروه‌های دیگر نیز ارتباط داشتید؟

عبدالعلی‌زاده: وقتی کارها تا اندازه‌ای دارای چارچوب و ساختار شد متوجه شدیم به‌جز ما یک گروه از پزشکان و پرستاران بیمارستان تأمین اجتماعی و یک گروه 80 نفره دانشجویی نیز جلوتر از نهادهایی مانند هلال‌احمر، چادرهای جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در سطح شهر دایر کرده‌اند. بنابراین با آن ها ارتباط برقرار کرده و درنتیجه تمامی کمک‌های مردمی را برای انتقال به مناطق زلزله‌زده به حسینیه امام (ره) و یا سپاه استان منتقل کردیم. البته ناگفته نماند ما در این مدت با افراد و دوستانی که در منطقه زلزله‌زده مستقر بودند ارتباط داشته و متناسب با اعلام نیاز آن ها اقلام مورد نیاز جمع‌آوری می‌شد.

تسنیم: پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی خودتان برای توزیع کمک‌ها عازم منطقه شدید یا این کار را به دیگر نهادهای مربوط محول کردید؟

عبدالعلی‌زاده: پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی، با هماهنگی سپاه همدان مجوزهای لازم برای تردد در منطقه را اخذ کرده و در قالب یک گروه سه‌نفره برای توزیع کمک‌های مردمی راهی کرمانشاه شدیم. آنجا به لطف هماهنگی‌هایی که سپاه استان با تیپ 32 انصارالحسین(ع) انجام داده بود توانستیم به مناطق شهری و روستاها نیز سرکشی کرده و علاوه بر توزیع کمک‌های مردمی  ارزیابی مقطعی نیز از منطقه انجام دهیم.

تک‌تک ما با دقت و وسواس بسیاری تلاش داشتیم تا کمک‌ها به‌درستی و به‌ اندازه در بین مردم توزیع شود موضوعی که متأسفانه مورد توجه ستاد مدیریت بحران قرار نگرفته بود. عدم مدیریت درست در منطقه سبب شده بود تا کمک‌های مردمی مانند نان در کنار خیابان‌ها و معابر دپو شوند چرا که متولی و مکان خاصی برای اخذ این کمک‌ها و سپس تقسیم درست آنها در بین افراد وجود نداشت.

تسنیم: بیشتر توضیح دهید؟

عبدالعلی‌زاده: راستش به نظرم عملکرد ستاد بحران واقعاً قابل دفاع نیست چراکه این مدیریت بحران‌زده سبب شد در برخی جاها مردم برای دریافت کمک‌های مردمی به سمت کامیون‌های حمل بار هجوم بیاورند و بعضاً اقدام به برداشتن کالاهایی کنند که اصلاً متناسب با نیاز آن ها نبود. البته در روستاها اتفاقاتی رخ داد که برای ما بسیار جالب و درس‌آموز بود و آن برخورد روستاییان هنگام دریافت کمک‌های مردمی است. شاید باورتان نشود آنها با اینکه می‌توانستند از ما هر وسیله‌ای را که می‌خواهند درخواست و دریافت کنند اما خیلی راحت وقتی به چیزی نیاز نداشتند آن وسیله را پس داده و یا می‌گفتند به فلان روستا بروید که به این وسایل بیشتر احتیاج دارند.

تسنیم: ازوضعیت منطقه وشرایطی که مردم با آن روبه‌رو هستند بگویید ؟

عبدالعلی‌زاده: واقعاً وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده خوب نیست. در برخی مناطق به‌ویژه بیشتر روستاها بسیاری از خانه‌ها خراب‌شده بودند و باقی خانه‌ها نیز وضعیت مناسبی نداشتند. حتی خانه‌هایی که از بیرون ظاهر بهتری داشتند از داخل دیوارهایشان شکاف‌های عمیق برداشته و تیرآهن‌های آنها نیز خم‌ شده بود. ما ساختمان چند طبقه‌ای را دیدیم که مانند برج پیزا کج شده بودند. مردم از ترس زلزله وارد منازلی که نسبتاً سالم بودند هم نمی‌شدند. البته حق همه داشتند چون همین خانه‌ها چند روز بعد به دلیل پس‌لرزه‌های متعدد تبدیل به ویرانه شدند.

زمین‌های آنجا طوری است که وقتی باران می‌بارد آب به داخل زمین نمی‌رود و در سطح جاری می‌شود به همین دلیل بارندگی اخیر سبب شد سرمای شدیدی بر منطقه حاکم شود به‌گونه‌ای که حتی افرادی مانند ما که در منطقه سردسیر زندگی می‌کنیم هم نتوانیم آن شرایط را تحمل‌کنیم.

تسنیم: تا امروز چه مقدار کمک‌های نقدی و غیر نقدی جمع‌آوری کرده‌اید؟

عبدالعلی‌زاده: ما تا امروز بیش از 34 میلیون تومان کمک‌های نقدی جمع‌آوری کرده که 20 میلیون تومان آن را تا امروز هزینه کرده‌ایم و بنا داریم مابقی را در بخش ایجاد مسکن‌های دائمی در مناطق زلزله‌زده هزینه کنیم. البته مقداری هم کمک‌های غیر نقدی و نقدی توسط همان اعضای گروه‌های تلگرامی و برخی خیران جمع‌آوری‌شده است.

تسنیم: با توجه به اینکه گروه‌های مختلفی در همدان برای کمک به مردم زلزله‌زده کرمانشاه تشکیل‌شده آیا برنامه‌ای برای هم‌افزایی با این گروه‌ها و پرهیز از موازی کاری دارید؟

عبدالعلی‌زاده: ما برای پرهیز از موازی‌کاری و انجام یک کار منسجم و درست‌وحسابی ، برنامه‌های خود را بر اساس تقسیم‌بندی‌ای که توسط گروه‌های مردمی، سپاه و بسیج در سه مرحله اسکان اضطراری، اسکان موقت و اسکان دائم شکل‌گرفته  تنظیم کرده و اجرا می‌کنیم.

در حال حاضر اسکان اضطراری به‌صورت صددرصدی انجام‌شده و اسکان موقت نیز پیشرفت تقریباً 90 درصدی داشته است. بنابراین الآن وظیفه ما تمرکز بر ایجاد مسکن‌های دائمی است که برای تحقق چنین برنامه‌ای نیاز به کمک‌های نقدی از سوی مردم ‌داریم.

ما تصمیم داریم با همین کمک‌هایی که مردم به ما می‌دهند ولو شده سه خانه اما درست، فنی و با معماری مناسب برای مردم بسازیم. مسکن‌هایی که در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل مقاوم باشند.

تسنیم: آیا برنامه‌ای برای سازمان‌دهی نیروهای داوطلب و اعزام آن ها دارید؟

محرمی: می‌دانید "قرارگاه امام رضایی‌ها" در اصل از 4 سال پیش با محوریت شهرداری تهران برای خدمت به زائران اربعین حسینی در عراق شکل‌گرفته و از 6 ماه پیش نیز فعالیت خود را در همدان آغاز کرد. قرارگاهی که هم‌اینک با به‌کارگیری تمامی نیروهای فعال خود در استان‌ها، واگذاری کارها به افراد خبره‌ای مانند آقای مسکنی که از تجربیات بسیار ارزنده‌ای در این عرصه برخوردار هستند و با انجام کارهای منسجم و برنامه‌ریزی‌شده در منطقه زلزله‌زده، توانسته اقداماتی را در راستای کمک به زلزله‌زدگان انجام دهد.

تسنیم: پس یعنی یک ساختار تشکیلاتی قرار است کارها را پیگیری کند؟

محرمی: بله "قرارگاه امام رضایی‌ها" یک سامانه کشوری برای ثبت‌نام از متقاضیان دارد که افراد علاقه‌مند به خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده می‌توانند با مراجعه به سایت قرارگاه متناسب با توانایی‌هایی که دارند ثبت‌نام کنند تا از آن ها در جای درست و متناسب با نیازهای منطقه استفاده شود.

تسنیم: از اتفاقات جالب و دیدنی در واقعه اخیر حضور گسترده مردم از اقشار مختلف باسلیقه‌های فکری متفاوت در منطقه زلزله‌زده بود درباره این توضیح دهید؟

عبدالعلی‌زاده: اگرچه زلزله اخیر سبب شد بسیاری از مردم عزیز ما داغدار شوند اما معتقدم این اتفاق برای باقی مردم یک اتفاق بابرکت بود چراکه سبب شد اقشار مختلف جامعه با هر فکر، سلیقه و تیپ شخصیتی برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان دورهم جمع شوند و یک اتحاد مناسب در بین آنها شکل گیرد.

ما آنجا یکی از فرماندهان ارتش آن‌هم با درجه سرتیپی را دیدیم که خودش محموله‌ها را از داخل ماشین‌ها خالی می‌کرد تا به دست مردم برساند و ما هر کاری کردیم نتوانستیم او را از این کار منصرف کنیم.

من آنجا "چهره شهید چیت‌سازیان" را در صورت این آقا دیدم. طلابی را دیدیم که عبا و عمامه خود را کنار گذاشته و مشغول ساختن جایی برای استراحت مردم بودند.حتی سردار باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تمامی امکانات ماشینی قرارگاه وارد منطقه شده و برای کمک به مردم آستین‌ها را بالا زده‌ بود.

تسنیم: به نکته خوبی اشاره کردید از حضور نظامیان در منطقه و از زحمات آن ها برای خدمت‌رسانی به مردم نیز بگویید؟

عبدالعلی‌زاده: شاید باورتان نشود وقتی ما وارد منطقه شدیم و به محل مأموریت تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان در منطقه از گله رفتیم با بچه‌های گردان 160 همدان که بیشترشان بسیجی هستند روبه‌رو شدیم.

تسنیم: به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین موضوعاتی که باید موردتوجه گروه‌های مردمی و دولتی قرار گیرند چیست؟

عبدالعلی‌زاده: اولین نکته توجه به بهداشت مردم است که برای آن باید چندین دستگاه کانکس جهت ایجاد سرویس بهداشتی و حمام در منطقه تهیه شود.

نکته مهم دیگر کودکان هستند. آن ها در این واقعه آسیب‌دیده و داغدار شده‌اند. این کودکان در حال حاضر درک درستی از این اتفاق ندارند و لازم است گروه‌های مشاوره در منطقه حاضر شوند و ازنظر روحی و روانی آن ها را التیام دهند در غیر این صورت اگر این کودکان بااین‌همه درد رها شوند ما در آینده باید بهای گزافی را برای این سهل‌انگاری و کم‌توجهی خود بپردازیم.

انتهای پیام/

نظر شما