شناسهٔ خبر: 22928494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

چالشی به نام "دانشگاه ناکارآمد " موضوع گفت و گوی دیده بان ایران با معاون وزیر علوم دوره اصلاحات: موسسات پرحاشیه و مقصرانی که سپرده گذاران را مقصر می دانند؛

برگزاری حدود هزار مراسم روز دانشجو/ برگزاری مراسم بدون تنش و مسائل حاشیه‌ای در سراسر کشور

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: تاکنون 738 برنامه مرتبط با مراسم 16 آذر برگزار شده است و 262 برنامه دیگر نیز در دست اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  اسماعیل جبارزاده در نشست خبری امروز خود درباره مراسم 16 آذر اظهار کرد: روز 16 آذر پنجشنبه بود که به همین دلیل مراسم این روز به هفته یا دهه تبدیل شد. تاکنون 738 برنامه اجرا شده و 262 برنامه نیز در روزهای آینده در دست اجرا است. این در حالی است که در سال گذشته فقط 376 برنامه روز دانشجو برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: خوشحالیم هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت برنامه های روز دانشجو به خوبی برگزار شد. خود دانشگاه‌ها مسئولیت برگزاری مراسم را بر عهده گرفتند که این قدم ارزشمندی است و جا دارد از همه دست اندرکاران برگزاری این  مراسم تشکر کنم.

جبارزاده ادامه داد: دغدغه ما ایجاد فضای امن و آرام همراه با همدلی و صمیمیت برای بزرگداشت شهدای 16 آذر بود و هدف ما هم برگزاری مراسمی با شکوه‌تر از سالهای گذشته بود. به خاطر همین در هفته‌های قبل جلسات مختلفی برای هماهنگی برگزاری مراسم در وزارت کشور و کمیسیون دانشجویی برگزار شد که نتیجه آن مصوباتی بود که ابلاغ شد.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطر نشان کرد: ما ابلاغ کردیم که همه مکلفند رویکردی قانونمند و عادلانه برای برگزاری مراسم 16 آذر در پیش بگیرند. ما همچنین دستگاه‌های خارج از دانشگاه را از دخالت در برگزاری این مراسم منع کردیم و مسئولیت این مراسم را برعهده خود دانشگاه گذاشتیم و تاکید کردیم حتما هیئت نظارت دانشگاه ها مسئولیت برگزاری مراسم را برعهده بگیرند.

جبارزاده با اشاره به اینکه ما دانشگاهی زنده، در صحنه همراه با آرمان‌های امام و رهبری می خواهیم، گفت: دانشگاهی بدون حرکت سیاسی را قطعا هیچکدام از مسئولان قبول ندارند. دانشجو با روحیه آزادی خواهی می تواند نقش ارزشمندی در نقد مسئولان و آرمان‌خواهی داشته باشد.

 در ادامه جبارزاده در پاسخ به این پرسش که آیا این خبر صحت دارد که دانشگاه آزاد مانع حضور اصلاح طلبان در مراسم 16 آذر شده است، اظهار کرد: مطلبی که شما اشاره کردید در آخرین جلسه کمیسیون دانشجویی به ما رسید که موضوع در آن جلسه مطرح شد و نماینده دانشگاه آزاد موضوع را تکذیب کرد. هنوز مراسم 16 آذر به  پایان نرسیده و ما فعلا آماری به لحاظ حضور گرایش‌های سیاسی در دانشگاه ها نداریم. گزارشی هم تا امروز به ما نرسیده است که از حضور جریان اصلاح  طلب در دانشگاه ممانعت شده است. ولی اگر گزارشی به ما برسد حتما بررسی می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای به دلیل دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه لغو شده است، تصریح کرد: ما ورود نهادهای بیرون از دانشگاه را به برگزاری این مراسم منع کرده بودیم و بر این اساس هیچ برنامه‌ای توسط این نهادها لغو نشد، اما برخی مراسم‌ها به دلیل لغو یا تاخیر پرواز مدعوین یا عدم هماهنگی برنامه ها لغو شده است. هیچ برنامه‌ای هم نداشته‌ایم که نیازی به ورود شورای تامین باشد. این مراسم بدون تنش، رویکرد و مسائل حاشیه‌ای در سراسر کشور برزار شد.

خبرنگاری درباره حواشی برنامه 16 آذر دردانشگاه سیستان و بلوچستان که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد پرسید که معاون سیاسی وزیر کشور خاطر نشان کرد: همه مسئولیت برگزاری این برنامه بر عهده هیئت نظارت دانشگاه بوده است و ما ورودی به محتوای مراسم 16 آذر در هیچ کجا نداشته ایم. از طرف مسئولان سیاسی استان نیز به این برنامه ورودی نشده است. ما فقط سیاستهای کلی را ابلاغ می کنیم.

در ادامه خبرنگاری این پرسش را مطرح کرد که آیا درخواست مجوزی بوده است که وزارت کشور با آن موافقت نکرده باشد که وی در پاسخ گفت: برای برگزاری مراسم 16 آذر وزارت کشور یا استانداری ها مجوز نمی دهند بلکه درخواستها به هیئت نظارت دانشگاه می رود و این هیئت مرجع تشخیص و بررسی درخواستها است.

جبارزاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص لغو برنامه 16 آذر در دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما ابلاغ کرده‌ایم. دانشگاه ها و هیئت نظارت مسئولیت برگزاری مراسم را برعهده دارند. مطلبی در این باره رسما به ما گزارش نشده اما اگر گزارشی به ما برسد علت آن را حتما بررسی می کنیم.

وی در پایان درباره ادامه جابجایی استانداران گفت:در حد دو سه استان دیگر تغییر استاندار داریم و دیگر این پرونده بسته می شود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما