شناسهٔ خبر: 22927796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تلنگری برای فرهنگ رانندگی - کبری علی آبادی**

آیا کسی که نمی تواند نسبت به وسیله نقلیه ای که از آن استفاده می کند دانش کافی داشته باشد و از قابلیت های آن استفاده کند راننده است؟! کسی که نمی داند بستن

صاحب‌خبر - آیا کسی که نمی تواند نسبت به وسیله نقلیه ای که از آن استفاده می کند دانش کافی داشته باشد و از قابلیت های آن استفاده کند راننده است؟! کسی که نمی داند بستن کمربند ایمنی جزو اصول رانندگی است راننده است؟! کسی که نمی داند استفاده از راهنمای وسیله نقلیه هنگام گردش ها، تغییر مسیرها و ... یک مهارت است راننده است؟! به نظر می آید کسانی که این اصول را رعایت نمی کنند راننده نیستند چون یا هیچ اطلاعی از وسیله نقلیه خود و تجهیزات آن ندارند یا اگر دارند از آن استفاده نمی کنند که صد برابر بدتر است و افراد بی فرهنگ و بی شعوری هستند.
چطور کسی که می داند که استفاده از تلفن همراه می تواند باعث بروز تصادف شود و باز هم از آن در هنگام رانندگی استفاده می کند را می توان یک انسان دارای شعور تلقی کرد؟!!
نادان کسی است که نمی داند پس البته که بی شعور نامیده می شود. کسانی که به جان کودکان اهمیت نمی دهند و کودک خود را بدون استفاده از صندلی کودک یا کمربند ایمنی یا کلاه ایمنی در وسیله نقلیه رها می کند کمتر از قاتلانی هستند که کودکان را به قتل می رسانند؟!! کسانی که با سرعت غیرمجاز خود، به جان انسان های دیگر می افتند یک پدر یا یک مادر را می کشند و خانواده ای را بی سرپرست رها می کنند کمتر از قاتل ها جنایتکارند؟!! کسانی که یک کودکی را می کشند چگونه جانیانی می توانند باشند؟!! کسانی که جوانی را معلول می کنند و یک زندگی را به ورطه نابودی می کشانند را چه می توان نامید؟!!
تصادفات رانندگی سهم قابل توجهی از تلفات و جراحات را در کشور ما به خود اختصاص داده و همه تنها نظاره گر هستند بدون آنکه کوچکترین دغدغه ای داشته باشند.
اما چه می شود کرد وقتی افراد اصولی ترین و پایه ای ترین اصل رانندگی یعنی بستن کمربند ایمنی را رعایت نمی کنند. چگونه کسانی که کمربند ایمنی را نمی بندند را می توان به رعایت سایر قوانین رانندگی هدایت نمود؟!! آیا نسبتن کمربند ایمنی به خاطر ندانستن اهمیت آن است یا نخواستن یا بی توجهی.
ندانستن عیب بزرگی است. انواع روش ها برای دانستن وجود دارد. مطالعه، استفاده از اینترنت، رسانه های جمعی و ... . پس بهانه ای برای ندانستن نیست مگر آنکه سطح شعور آنقدر پایین باشد که نادانی غلبه کند. اما عیب بزرگتر نخواستن است.
کسانی که نمی خواهند کمربند ایمنی را ببندند در حالی که اهمیت آنرا می دانند، همان قاتلان متحرک هستند.
خودکشی با به خطر انداختن جان دیگران و بیچاره کردن دیگران همان قتل است. کسانی که نه از روی نخواستن بلکه از روی بی توجهی به اهمیت موضوع کمربند ایمنی را نمی بندند یا آنقدر مشغله دارند که به این موضوع اهمیت نمی دهند تنها یک لحظه و تنها یک لحظه به این موضوع فکر کنند که آیا اگر بمیرند یا قطع نخاع شوند یا هر مشکل دیگری، آیا وضعیت بهتری برای خود و خانواده شان ایجاد خواهد شد؟!! یا اگر فرد دیگری را بکشند یا مجروح و معلول کنند از گرفتاری های آنها کاسته خواهد شد؟!!
به هر صورت بستن کمربند ایمنی گام اول و اساسی در شروع رعایت قوانین رانندگی است. از کسی که به اولین حقوق خود احترام نمی گذارد نمی توان انتظار داشت به حقوق دیگران احترام گذارد، در تقاطعات رعایت حق تقدم را داشته باشد، از چراغ قرمز عبور نکند، سبقت غیرمجاز نگیرد، با تلفن همراه صحبت نکند و ... .
این متن گلایه و شکایت نیست. درد دل است. درد دلی از یک عضو جامعه. از کسی که نگران تصادفات است. نگران فرهنگ بسیار ضعیف رانندگی در سطح جامعه. نگران آمارهای دروغین که در پس آن جان های واقعی که هر روز به خطر می افتند.
کاش کسی به این موضوع فکر کند، اهمیت دهد و اجرا کند. کاش تنها کمربند ایمنی را ببندیم که اگر یاد بگیریم به کمربند ایمنی فکر کنیم به بقیه موضوعات ایمنی نیز خواهیم اندیشید و یاد خواهیم گرفت که رانندگی چیست.
بر اساس اعلام پلیس راه خراسان شمالی، وقوع حوادث رانندگی در جاده های استان طی هفت ماه نخست امسال، 162 نفر قربانی داشته است.
در هفت ماه نخست امسال 130 حادثه رانندگی منجر به فوت، 995 حادثه جرحی و 493 تصادف خسارتی در جاده های استان گزارش شده است و در این حادثه ها 162 نفر فوت و یکهزار و 357 نفر مجروح شده اند.
در این مدت 49 فقره حادثه فوتی در محورهای فرعی و روستایی ثبت شده است که این رقم معادل 38 درصد از حادثه های رانندگی منجر به فوت در محورهای برون شهری استان است.
81 فقره حادثه فوتی در محورهای اصلی استان رخ داده است و بر این اساس 62 درصد از حادثه های منجر به فوت جاده های استان در محورهای اصلی به ثبت رسیده است.
در این مدت 45 درصد از حادثه های جرحی در محورهای فرعی و 55 درصد در محورهای اصلی به وقوع پیوسته است و 57 نفر در حوادث رانندگی محورهای فرعی و روستایی و 105 نفر در سانحه های ترافیکی محورهای اصلی جان باخته اند.
35 درصد از قربانیان حادثه های رانندگی جاده های استان در محورها فرعی و 65 درصد در محورهای اصلی قربانی این سانحه ها شده اند.
خبرنگار ایرنا در خراسان شمالی

نظر شما