شناسهٔ خبر: 22925360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

علم‌آفرینی، وظیفه اصلی دانشجویان

رئیس بنیاد امید ایرانیان، وظیفه اصلی دانشجویان را علم‌آفرینی بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ محمدرضا عارف در آیین بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه شهرکرد، با تبریک این روز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنبش دانشجویی گفت: وظیفه اصلی دانشجویان، علم آفرینی و تلاش تبدیل علم به ثروت و فناوری است.

وی با اشاره به اهمیت وحدت در جامعه افزود: از همان ابتدای انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) بر وحدت حوزه و دانشگاه، و حفظ وحدت در همه سطوح جامعه تاکید داشتند.

نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت تبیین برنامه راهبردی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی افزود: امروز جمعیت چهار و نیم میلیون نفری دانشجویان، سرمایه اصلی کشور است و این دانشجویان به عنوان مدیران آینده باید با تولید علم، در این زمینه و برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند.

عارف تأکید کرد: دانشجو باید تحول خواه و اعتدال گرا، پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلامی و حافظ قانون باشد.

وی، اعتدال را یک رویکرد سیاسی برشمرد و اظهار داشت: کشور امروز به اعتدال سیاسی به عنوان یک ضرورت نیاز دارد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: باید از ظرفیت همه جریان‌های سیاسی در راستای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کرد و هیچ جریان سیاسی را نباید نادیده گرفت.

عارف در ادامه با یادآوری سابقه رسمی ۷۴ ساله و همچنین نقش پررنگ جنبش دانشجویی و دانشجویان در ساختار‌های اجرایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از جمله سپاه، جهاد سازندگی، دفاع مقدس، صحنه‌های مختلف سیاسی و انتخابات گفت: جنبش دانشجویی ریشه در آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و امام (ره) دارد.

وی تأکید کرد: جنبش دانشجویی در دهه‌های گذشته نقش بی بدیل در اعتلای فرهنگی داشته است و اکنون در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی نیز نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت کشور دارد، بنابراین باید جایگاهی کلیدی برای خود قائل باشد تا استقلال، پویایی فرهنگی و رشد علمی آن حفظ شود.

عارف با بیان اینکه جنبش دانشجویی گاهی مشمول آسیب‌هایی از جمله عدم استقلال سیاسی در مقطعی از تاریخ شده است ادامه داد: این آسیب‌ها می‌تواند جنبش دانشجویی را با چالش روبرو کند.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت پرهیز از افراط و تفریط و تقابل درونی در جنبش دانشجویی خاطرنشان کرد: تشکلات دانشجویی علیرغم اختلاف نظر در روش‌ها و تاکتیک ها، در رویکرد‌های کلی و ملی، آرمان‌ها و ارزش ها، نظر و جهت گیری مشخص دارند، زیرا دانشجویان مقاطع مختلف، فرزندان انقلاب هستند.

عارف، بخشی از مشکلات کشور در سال‌های اخیر را ناشی از افراط و تفریط دانست و با بیان اینکه درک شرایط یک اصل ضروری برای جنبش دانشجویی است گفت: بی تفاوتی نسبت به مسائل ملی و فراملی و مطالبه گر نبودن، آسیب دیگری برای جنبش دانشجویی به شمار می‌رود.

وی، انتقاد سازنده را باعث اصلاح امور و توسعه و پیشرفت بیان و اضافه کرد: کشور هنوز با ایده آل‌ها فاصله دارد و باید با پذیرش واقعیت، برای پیشرفت کشور تلاش کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از برخی برخورد‌های امنیتی با دانشجویان و بیان اهمیت وجود فضای باز سیاسی در دانشگاه افزود: مبنای سنجش صلاحیت دانشجویان باید ملاک علمی باشد و با مشکلات آن‌ها با سعه صدر رفتار شود.

عارف همچنین در پاسخ به سوال یک دختر دانشجوی درباره حوادث سال ۸۸ و اینکه آیا فتنه را قبول دارید و باید سران فتنه محاکمه شوند؟ با بیان اینکه این بحث باید در یک فضای کارشناسی ارزیابی شود گفت: بله فتنه بوده است و باید هر کس خطایی کرده است، در دادگاه و بر اساس قانون محاکمه شود.

وی افزود: هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران به خود جرأت نمی‌دهد به امام حسین (ع) جسارت کند و حرمت شکنی ظهر عاشورا، خواسته دشمن بود و طبق اعلام مقام معظم رهبری، سران فتنه در خارج از کشور بودند.

۱۶ آذر به مناسبت سالروز شهادت مصطفی بزرگ‎نیا، احمد قندچی و مهدی (آذر) شریعت‎رضوی ۳ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ و در پی اعتراض به حضور معاون رئیس جمهور وقت آمریکا، به عنوان روز دانشجو نامگذاری گردید.

انتهای پیام/غ

دانشجو باید پاسدار ارزش‌ها و حافظ قانون باشد

نظر شما