شناسهٔ خبر: 22919091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سعد ناجی

رویکرد «ایالات متحده» دربرابر قدس اشغالی؛ پرده از چهره نفاق کنار رفت

اگر رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داشت که با پاسخ رسمی و محکم حکام عرب مواجه می شود، هیچگاه جرأت اتخاذ چنین تصمیمی علیه قدس اشغالی را پیدا نمی کرد؛ این یک واقعیت انکارناپذیر است.

صاحب‌خبر -

تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تصمیم غافلگیرکننده و غیرقابل پیش‌بینی نبود. البته باید گفت که این تصمیم، واقعیتِ مسأله و اینکه شهر قدس، یک شهر اشغالی و متعلق به فلسطین است را تغییر نمی دهد. اما آنچه که در این میان، بیش از هر چیز دیگری موجب جریحه دار شدن احساسات اعراب و مسلمانان در سراسر جهان شده، این است که اقدام رئیس جمهوری آمریکا علیه قدس اشغالی، با پاسخ مناسبی مواجه نشد. اگر رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داشت که با پاسخ رسمی و محکم حکام عرب مواجه می شود، هیچگاه جرأت اتخاذ چنین تصمیمی علیه قدس اشغالی را پیدا نمی کرد؛ این یک واقعیت انکارناپذیر است. ترامپ به خوبی می دانست که حکام جهان عرب این جرأت را ندارند که به صورت جدی به تصمیم وی در خصوص بیت المقدس، اعتراض کنند.

کاری که حکام عربی و اسلامی نکردند

پر واضح است که تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا درقبال قدس اشغالی، تصمیمی ظالمانه و یکجانبه بود. لذا کشورهای عربی اقدام عملی و گام مناسبی را که در مقابله و مواجهه با این تصمیم باید برمی داشتند، نادیده گرفتند. حکام کشورهای عربی می بایست، سفرای ایالات متحده آمریکا در کشورهای خود را در اعتراض به اهانت به قدس شریف احضار می‌کردند. آن‌ها حتی می بایست فراتر از این اقدام، به اخراج سفرای ایالات متحده آمریکا از کشورهای خود مبادرت می ورزیدند. ترامپ در جریان دیدار با سران کشورهای عربی و اسلامی در شهر ریاض عربستان باید متوجه می‌شُد که قدس اشغالی، خط قرمز است. اما برعکس این اتفاق، رخ داد. ترامپ در جریان این نشست با حکام عربی و اسلامی به منافع و مصالحی دست پیدا کرده بود که خواب آنها را می‌دید.

انفعال آشکار اتحادیه عرب

اتحادیه عرب پس از اتخاذ تصمیم شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل توسط رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می بایست که اعضای خود را به اتخاذ رویکردهای سختگیرانه علیه واشنگتن، ملزم می کرد. اما با این حال، شاهد آن هستیم که اتحادیه عرب در انفعالی آشکار، مشغول امور ثانویه و فرعی شده است. این اتحادیه درحال حاضر برای تکه تکه کردن کشورهای عربی انسجام خود را حفظ کرده است! اما سؤال اینجاست. آیا اتحادیه عرب اساسا جرأت دعوت به برگزاری یک نشست فوق العاده برای رسیدگی به مسأله قدس اشغالی را دارد؟ پیگیری نه چندان طولانی رسانه های وابسته به دولت های عربی به خوبی نشان می دهد که این رسانه ها همچنان اولویت را به منازعات منطقه ای تنگ نظرانه و کوته بینانه می دهند و نه به تصیمم خطرناک و موهن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا.

در این شرایط فاجعه بار، نه کشورهای عربی ـ اسلامی که تنها خودِ ملت فلسطین است که می تواند بار دیگر نقشه های شوم رژیم صهیونیستی و متحدان آن برای قدس اشغالی را به شکست بکشاند؛ درست همانگونه که فلسطینیان اخیرا توطئه نصب «گیت‌های الکترونیکی» در مسجدالاقصی را خنثی و در نهایت تل آویو را وادار کردند تا آنها را برچیند.

ترامپ پشیمان می شود

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با تصمیم خود در خصوص قدس اشغالی، قطعنامه های بین المللی درباره این شهر را به چالش کشیده است. طبق قطعنامه هایی که در این زمینه وجود دارد، اراضی فلسطینیان در سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شده است و رژیم صهیونیستی حق ندارد در هچیک از سطوح، در این اراضی تغییری ایجاد کند. همانگونه که گفته شد، اقدام ترامپ، کار عجیب وغیرقابل انتظاری نبود اما آنچه که عجیب و تأمل برانگیز به نظر می رسد، سکوت در برابر این اقدام است؛ سکوت در برابر سلسله تجاوزهای مکرر اسرائیل در منطقه و فلسطین و حمایت آن از تروریسم و افراطی گری. بدون شک، خیزش گسترده مردمی در کشورهای عربی و اسلامی علیه آمریکایی ها و صهیونیست ها موجب خواهد شد تا دونالد ترامپ و بنیامین نتیاناهو از اقدامات خود علیه قدس اشغالی به شدت پشیمان شوند.

پرده از چهره منافقانه آمریکایی ها کنار رفت

مقامات ایالات متحده آمریکا ازجمله رئیس جمهوری آن «دونالد ترامپ» همواره مدعی بودند که به دنبال حل و فصل بحران های منطقه و همچنین مسأله فلسطین از طریق راهکارهای سیاسی و به شیوه ای کاملا عادلانه و منصفانه هستند. با این حال، تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی، پرده از چهره منافقانه واشنگتن کنار زد و این واقعیت را ثابت کرد که آمریکا نه تنها به دنبال حل و فصل عادلانه مشکلات منطقه و معضلات فلسطینیان نیست، بلکه هیچ توجهی به منافع کشورهای عربی و اسلامی ندارد. اکنون پاسخ حکام کشورهای عربی ـ اسلامی چیست؟ پاسخ آنانی که به صورت آشکارا با ایالات متحده آمریکا و به صورت پنهانی با رژیم صهیونیستی درحال «ائتلاف سازی» بوده و هستند، چه می تواند باشد؟

اخیرا یکی از تحلیلگران صهیونیست که برای بررسی تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا درخصوص قدس اشغالی سخن می گفت، تأکید کرده است: «تصمیم ترامپ در خصوص اورشلیم (قدس) پس از آن اتخاذ شد که رئیس جمهوری آمریکا موافقت رسمی کشورهای مهم عربی را دریافت کرد». این تحلیلگر صهیونیست همچنین افزود: «بنابراین، اظهاراتی که ما به صورت شفاهی از سوی حکام عرب در محکومیت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا می‌شنویم تنها برای فریب افکار عمومی کشورهای جهان اسلام و جهان عرب مطرح می شوند». حال باید منتظر ماند و دید که آیا شیخ نشینان عرب، پاسخی برای این اخبار دارند؟ خداوند متعال در سوره مبارکه «اسراء» از پیروزی بر قوم «بنی اسرائیل» سخن گفته است. ایمان به وعده خداوند و تکیه بر قدرتِ داخلی ملت فلسطین، بدون شک موجبات پیروزی نهایی بر اشغالگران را فراهم خواهد آورد.

سعید ناجی: نویسنده و تحلیلگر جهان عرب

مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

منبع: پایگاه «رأی الیوم»

انتهای متن/

نظر شما