شناسهٔ خبر: 22915470 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واردات گاز طبیعی چین افزایش می یابد

پکن - ایرنا - وزارت بازرگانی چین در تارنمای خود اعلام کرده است از این پس با مجوزهای ارایه شده به شرکت های چینی، واردات گاز طبیعی این کشور افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از این وزارتخانه، با توجه به اینکه خطوط لوله بیشتری بین چین و کشورهای دیگر در حال ساخت است و شماری از این خطوط هم راه اندازی شده است ، هر سال بر میزان واردات گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع افزوده خواهد شد.
وزارت بازرگانی در گزارشی که تارنمای یی سی چین هم به آن اشاره کرده از شرکت های نفت و گاز این کشور خواسته است تا تنوع فعالیت های خود را بیشتر کرده و برای افزایش واردات گاز طبیعی از کشورهای دیگر بسرعت اقدام کنند.
با نظر داشت اینکه میزان تقاضا و مصرف برای گاز طبیعی در چین در حال افزایش است و سامانه ها و زیرساخت های تازه ای در کشور ایجاد شده است، انتظار می رود واردات گاز طبیعی در چین در سال های آینده افزایش زیادی داشته باشد.
آمار اداره کل گمرک چین نشان می دهد در 10 ماه سال جاری میلادی میزان واردات گاز طبیعی چین با 24.9 درصد افزایش به 54 میلیون و 165 هزار تن رسیده است.
همزمان آمار این اداره حکایت از آن دارد که میزان واردات گاز طبیعی مایع ( ال ان جی ) در همین مدت 47.7درصد بیشتر شده و به 29 میلیون و 92 هزار تن رسیده است.
چین از سال 1993 میلادی یک وارد کننده صرف نفت خام بوده است و بیش از 60 درصد از نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر از جمله خاورمیانه تامین می کند.
چین اولین مسیر انتقال گاز طبیعی از آسیای مرکزی به این کشور را در سال 2009 میلادی مورد بهره برداری قرار داد و اکنون سه خط لوله برای انتقال گاز وجود دارد که از قزاقستان و ازبکستان گاز را به چین منتقل می کند.
از طریق این خطوط سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین منتقل می شود این اقدام علاوه بر اینکه باعث شده است 300 میلیون شهروند چینی از این انرژی منتفع شوند در آسیای مرکزی نیز 10 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
چین و آسیای مرکزی اکنون در حال ساخت یک خط لوله جدید به نام خط 'دی' هستند که وقتی تکمیل می شود می تواند 30 میلیارد متر مکعب گاز را سالانه از این منطقه به چین منتقل کند.
بر اساس گزارش های مرکز تحقیقات استراتژیک تحت نظارت وزارت منابع و اراضی چین این کشور به منظور کاهش وابستگی کشور به واردات انرژی به اکتشاف ذخایر نفت و گاز و توسعه منابع نامتداول می پردازد.
بر اساس این گزارش چین وابستگی به واردات نفت و گاز تا پایان سال 2035 را به ترتیب با نرخ 70 درصد و 50 درصد حفظ خواهد نمود.
سهم نفت و گاز در ساختار اولیه انرژی چین تا سال های 2035 و 2050 به ترتیب به 32 و 35 درصد خواهد رسید و طبق پیش بینی مرکز تحقیقات، مصرف نفت در سال 2030 به بالاترین میزان خواهد رسید.
آساق**231**1904**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما