شناسهٔ خبر: 22915111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای برنامه های حفاظت از خاک در دستور کار جهاد کشاورزی کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کشاورزی حفاظتی یکی از برنامه های ما برای حفاطت از خاک است و این برنامه اکنون در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

اجرای برنامه های حفاظت از خاک در دستور کار جهاد کشاورزی کرمانشاهرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ در جلسه که به مناسبت روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور همکاران و محققین در حوزه خاک و کشاورزان برگزار شد گفت:
خاک در تولید محصولات کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد و تاثیر خاک بر امنیت غذایی جامعه بر کسی پوشیده نیست.

وی هدف از برگزاری نشست را استفاده از مباحث صاحب نظران در حوزه خاک و تصمیم گیری برای حفظ این نعمت خدادادی دانست و افزود: کشاورزی حفاظتی را با طرح های خاک ورزی آغاز کردیم که در این راستا همکاری خوبی بین جهاد کشاورزی استان و موسسه بین المللی ایکاردا انجام شده است.

شهبازی اقلیم خشک و شرایط آب و هوایی را در فرسایش خاک تاثیرگزار دانست و خاطرنشان کرد: بارندگی ما یک سوم دنیا و تبخیر ما سه برابر است و زمان برای تشکیل خاک بسیار طولانی و در استان ما بیش از ۳۰۰ سال طول میکشد تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود.

وی به مزایای طرح حفاظتی خاک اشاره کرد و گفت: در خاک ورزی حفاظتی پس چر مزارع در اراضی باقی میماند تا ماده آلی خاک به خاک برگردد و از فرسایش خاک جلوگیری بعمل آید.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سایر برنامه ها در حفاظت از خاک را شامل استفاده از آبیاری نوین در مزارع بجای غرقاب کردن زمین انجام شده و ادامه دارد.

شهبازی کاهش شخم در زمین، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی با سوق دادن تولیدکنندگان به سمت استفاده از شهرک های صنعتی  از دیگر اقدامات در حوزه خاک برشمرد.

شهبازی ایجاد پوشش گیاهی، تعادل بین دام و مرتع و احیا جنگل را در حفاظت خاک مهم دانست که در دستور کار بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ماده آلی خاک های ما حدود یک درصد است گفت: با پوشش گیاهی مناسب، باقی گذاشتن پسچر مزارع و کود حیوانی فرسایش را کم کنیم.

 

انتهای پیام/ز

تعادل بین دام و مرتع و احیا جنگل  در حفاظت خاک  بسیار اهمیت دارد

نظر شما