شناسهٔ خبر: 22912803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برگزاری کارگاه آموزشی چگونگی تولید و ساخت کتاب تصویری در رشت

خبرگزاری شبستان: کارگاه آموزشی چگونگی تولید و ساخت کتاب تصویری امروز (۱۸ آذر) در سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، کارگاه آموزشی چگونگی تولید و ساخت کتاب تصویری با حضور علی بوذری، تصویرگر ایرانی، امیر شعبانی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و فیلیپو جیوردانو، تصویرگر ایتالیایی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد.

 

علی بوذری، در پاسخ به چگونگی ارتباط یک تصویرگر با متن داستان گفت: تصویرسازی یک تصویر روایت گری برای بهتر دیده شدن متن است که در کنار متن معنا می یابد و همین تفاوت تصویرگری با نقاشی است.

 

وی با بیان اینکه در تصویرگری، متن و مخاطب بسیار مهم است افزود: باید دانست که تصویر برای چه نوع مخاطبی با چه سطح آگاهی خلق می شود و در چه گروه سنی قرار دارد.

 

بوذری با اشاره به دو نوع تصویرگری داستانی و غیر داستانی و کارکرد متفاوت آنها تصریح کرد: متن و مخاطب همواره نقشه راه تصویرگران است که از متن شروع کرده و به مخاطب می رسد تا آن را قابل فهم تر و جذاب تر کند. متن واقع گرا نیازمند تصاویر واقع گرا و متن افسانه ایی نیازمند تصاویر تخیلی است.

 

وی ادامه داد: تصویرگر باید با موضوع متن آشنا بوده تا بتواند یک جهانی را برای کتاب بیافریند،ا وقتی داستان محدودیت زمان و مکان دارد باید بدان پایبند بوده تا اثر قابل فهم بریا مخاطب شود.

 

بوذری با اشاره به عدم تناسب متن با تصویر در بسیاری از کتب چاپ شده در ایران گفت: متاسفانه در ایران این اتفاق نمی افتد و در تصویرگری های ایرانی بسیاری از متن ها با تصویر یک کل در هم تنیده و منسجم را ایجاد نمی کند.

 

وی تاکید کرد: تصویرگر نه تنها باید به المان های بصری مسلط باشد بلکه باید به مخاطب و کارکرد آن نیز توجه کند.

 

این تصویرگر ایرانی با بیان اینکه تصویرگری از کارهای سخت دنیاست افزود: برای موفقیت در این حرفه نه تنها باید با مبانی هنرهای تجسمی آشنا و ذوق هنری داشت بلکه باید گونه های مختلف ادبی و مخاطب را نیز شناخت.

 

امیر شعبانی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و تصویرگر نیز در این خصوص گفت: زمان در تصویرگری بسیار مهم است اینکه داستان در چه برهه ای از زمان روی داده است.

 

وی با بیان اینکه شخصیت ها باید اولویت بندی و یاداشت برداری شود گفت: همزمان باید برای متن کاراکترسازی کنیم و این یک اصل برای تصویرگری است.

 

وی تاکید کرد: نحوه برخورد با متن و شخصی سازی در هر تصویرگری مهم است تا فضای خوبی ایجاد و مخاطب همراه شود. امروز دارای مخاطب بازیگوشی هستیم و تصویر گر باید این مخاطب را با خود همراه کند و لازمه آن بروز بودن است.

 

فیلیپو جیوردانو، تصویرگر ایتالیایی با بیان اینکه باید متن را چند بار خواند تا تصویری از متن در ذهن ساخته شود گفت: باید متنی انتخاب کرد که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد تا مخاطب را جذب شود.

 

وی با اشاره به تصویرگری خود از یک کتاب افسانه ایی ژاپنی گفت: این یک داستان فولکور درباره شاهزاده خانمی از ماه بود که لازمه تصویرسازی آن انجام کارهای پژوهشی و تحقیقی بسیار بود.

 

جیوردانو با بیان اینکه داستان ها سفر کرده و در هر کشور تغییر می یابد مانند شنگول و منگول، خاطرنشان کرد: برخی از داستان ها جهانی است و با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی تغییر کرده و روایت می شود اما بن مایه آن همواره حفظ می شود.

 

نظر شما