شناسهٔ خبر: 22901244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیامدهای اولین سفر مقام انگلیسی به تهران پس از طلاق از اروپا

خبرگزاری شبستان: پس از طلاق سیاسی و اقتصادی بریتانیا از اتحادیه اروپا با سفر امروز بوریس جانسون این اولین بار است که یک مقام انگلیسی به تهران سفر می کند .

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس امروز در حالی به تهران سفر می کند که سفر او حامل پیام های بسیار خواهد بود.

 

بنابراین گزارش، اولین مساله که این موضوع را از سفرهای قبلی مقامات انگلیسی به تهران ممتاز می کند این است که جانسون اولین مقامی است که پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا به ایران می آید. البته پیش از این رئیس جمهور کشورمان و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده اند اما سفری به تهران از سوی دولت می تا به حال صورت نگرفته بود.

 

دومین مساله نیز به نقش انگلیس در هم پیمانی سیاسی با آمریکا باز می گردد که این روزها با اعلام قدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل  مورد خشم جدی جمهوری اسلامی ایران واقع شده و جانسون می تواند حامل پیام های تند ایران و واکنش های جدی مقامات کشورمان به دولت ترامپ در این رابطه باشد.

 

سومین نکته ای که می توان به آن در این رابطه اشاره کرد پرداختن به برجام و کمیسیون مشترک برجام یعنی کمیسیونی که ایران و انگلیس هر دو عضو آن هستند.

 

از سویی دیگر هم روابط دو جانبه ایران و انگلیس نیز در سال های گذشته رو به افزایش گذاشته و بخشی از این سفر هم به این موضوع خواهد گذشت.

 

علاوه براین پایان عمر داعش و مواضع انگلیس در خصوص منطقه هم از دیگر مسائل مورد بررسی مقامات کشورمان با وزیر خارجه انگلیس خواهد بود.

 

بوریس جانسون با حسن روحانی رئیس جمهوری،‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

 

همه این ها در حالی است که در سال ۱۳۹۴ در پی سفر فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شد و از سال ۱۳۹۵ هم پروازهای شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، میان تهران و لندن پس از ۴سال وقفه از سرگرفته شد.  از همان سال هم روابط ایران و بریتانیا دوباره به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد.

نظر شما