شناسهٔ خبر: 22897580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امامان جمعه:تصمیم ترامپ برخلاف مصالح بین المللی و توطئه برای ضربه به جهان اسلام است

استانها-ایرنا-امامان جمعه سراسرکشوربا محکوم کردن تصمیم ترامپ مبنی بربه رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، آن را توطئه ای برای ضربه به جهان اسلام وبیانگر درماندگی آمریکا دانستند و گفتند:این اقدام برخلاف مصالح بین المللی، منطقه ای و جهان اسلام است.

صاحب‌خبر -

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.»
به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استانها محور اصلی خطبه های امامان جمعه در 17 آذر به موضوع آمریکا و تصمیم اخیر ترامپ اختصاص داشت.
آنان درسخنان خود در جمع نمازگزاران یادآور شدند که قدس نه مال فلسطین بلکه مال تمام مسلمانان جهان است و ترامپ با اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل با تمام مسلمانان اعلام جنگ کرده و عمدا می خواهد جنگ مذهبی در دنیا راه بیندازد.
امامان جمعه همچنین بر وحدت و هماهنگی مسلمانان جهان برای مقابله با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تاکید کردند و گفتند: همه مسلمانان جهان باید علیه استکبار جهانی و نظام صهیونیستی بسیج شوند.
دفاع از مردم مظلوم فلسطین، سکوت نکردن جهان اسلام مقابل این تصمیم نابخردانه ترامپ مطالبی بود که در خطبه های نماز جمعه سراسر کشور گفته شد.
گزیده ای از خطبه های امامان جمعه 30 مرکز استان به شرح ذیل می باشد:
**خراسان رضوی
آیت الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حرکتی که رئیس جمهوری ملعون آمریکا راه انداخت و قدس قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و پایگاه قدرت اشغالگران اعلام کرد چاه و چاله هلاک آوری است که صهیونیسم و استکبار جهانی برای خود ساخت و پرداخت.
**یزد
آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: وحدت امت اسلام و بیداری آزادیخواهان جهان توطئه های آمریکایی - صهیونیستی و حامیان آنها را علیه مقدسات جهان اسلام خنثی می کند.
**خراسان شمالی
حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی امام جمعه بجنورد گفت: انتخاب قدس به عنوان مرکز رژیم غاصب صهیونیستی علامت قدرت نیست بلکه نشانه از ضعف آمریکا است.
**آذربایجان شرقی
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با محکوم کردن اقدام اخیر رئیس جمهوری امریکا گفت: قدس قلب فلسطین است و این تصمیم ترامپ توهین به یک میلیارد مسلمان است.
**کهگیلویه و بویراحمد
حجت الاسلام سیدامان الله حسینی صدر امام جمعه موقت یاسوج گفت: مسلمان و غیرمسلمان این اقدام نابخردانه و مستبدانه ترامپ که نشان دهنده ضعف آمریکا و رژیم صهیونیستی است را به شدت محکوم کردند.
**کرمانشاه
آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، اعلام قدس به عنوان پایتخت جعلی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ را ناشی از ناتوانی و ضعف اسراییل غاصب و استکبار جهانی دانست.
**خراسان جنوبی
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با اشاره به حرکت جاهلانه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب افزود: رزمندگان اسلام فتنه داعش را خواباندند اما هر فتنه ای که بخوابد، فتنه جدید ایجاد می کنند که اکنون اقدام اخیر ترامپ فتنه جدید است.
**گلستان
حجت ‌الاسلام محمد قاسم لیوانی امام ‌جمعه موقت گرگان گفت: نحوه برخورد عملی و ایستادگی سران کشورهای عربی اسلامی در برابر دستور رییس جمهوری امریکا به جهت انتقال پایتخت رژیم اسرائیل به بیت المقدس یک امتحان بزرگ برای آنان محسوب می شود.
**سیستان و بلوچستان
حجت الاسلام احمد راهداری امام جمعه موقت زاهدان، تصمیم ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را شکست فاحش مستکبران در منطقه ذکر کرد.
**البرز
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج گفت که سخنان و تصمیم اخیر رییس جمهوری امریکا خبر از توطئه های جدید برای جهان اسلام دارد که باید در مقابل آن هوشیار بود.
**زنجان
حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت:آمریکای جنایتکار در صدد تثبیت رژیم غاصب و جعلی اسراییل است و حقی را برای مردم فلسطین قائل نمی شود.
**فارس
آیت الله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز گفت:رئیس جمهوری آمریکا با عمل به وعده خود برای انتقال سفارتخانه این کشور به قدس و امضای برنامه اجرایی مربوط به این انتقال، به دنبال جنگ و فساد در منطقه است.
**سمنان
آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: تصمیم سخیف دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا زمینه ریشه کن شدن صهیونیست در منطقه را ایجاد کرده است.
**همدان
آیت الله غیاث الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ضمن محکوم کردن اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس شریف به‌ عنوان پایتخت رژیم‌ صهیونیستی گفت:‌ بی تردید نقشه دشمنان در اجرای این طرح با هوشیاری جهان اسلام شکست می خورد.
**گیلان
حجت الاسلام اسماعیل پوررضا امام جمعه موقت رشت با اشاره به تأکیدات امام راحل عظیم الشأن و رهبر فرزانه انقلاب گفت: دفاع ازمردم مظلوم فلسطین، همواره مسئله اصلی امت اسلامی است و باید با آگاهی و با تمام توان، به این مهم توجه داشته باشیم.
**خوزستان
حجت الاسلام میر احمدرضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز اقدام اخیر آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را درس بزرگی برای حق طلبان دانست و گفت: تنها راه حفظ قدس مقاومت و روحیه شهادت طلبی است.
**چهارمحال و بختیاری
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس را طراحی جدید استکبار و صهیونیست ها برای ضربه به جهان اسلام و دهن کجی به مسلمانان جهان دانست.
**ایلام
حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: اقدام جنایتکارانه رئیس جمهوری آمریکا در معرفی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی روند نابودی و سقوط این دولت نامشروع را شتاب خواهد بخشید.
**بوشهر
حجت الاسلام یوسف جمالی امام جمعه موقت بوشهر گفت: به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سرپوش گذاشتن بر شکستهای پی درپی آمریکا در مقابل جبهه مقاومت و بیانگر درماندگی آمریکاست.
**کردستان
ماموستا سیداحسن حسینی امام جمعه موقت سنندج ضمن محکوم کردن اقدام اخیر رئیس جمهوری آمریکا گفت: به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی و برنامه ریزی برای انتقال سفارت آمریکا به قدس توطئه دیگر استکبار جهانی علیه اسلام است و مسلمانان نباید در مقابل این جنایت سکوت کنند.
**استان مرکزی
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: اقدام آمریکا در قدس شریف برخلاف مصالح بین المللی، منطقه ای و دنیای اسلام است.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: قدس متعلق به همه بشریت است و جهان اسلام با قاطعیت از آن حراست می کنند و دنیا باید بداند که مسلمانان با تصمیم سخیفانه رئیس جمهوری آمریکا به شدت مخالف هستند.
**اصفهان
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت شهر اصفهان گفت: آمریکا برای سرپوش گذاشتن روی شکست داعش در عراق و سوریه این بازی جدید را شکل داده که حتما شکست خواهد خورد همانطور که در بازی قبلی خود برای طرح خاورمیانه بزرگ به رهبری رژیم صهیونیستی شکست خورد.
**اردبیل
آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: قدس نه مال فلسطین بلکه مال تمام مسلمان جهان است و ترامپ با اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل با تمام مسلمان ها اعلام جنگ کرده و عمدا می خواهد جنگ مذهبی در دنیا راه بیندازد.
**لرستان
آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: آمریکا باید بداند فلسطین سرزمین اسلامی بوده و برای همیشه سرزمین اسلامی باقی خواهد ماند.
**هرمزگان
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که تنها مقاومت نتیجه می دهد و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که تا 25 سال آینده ریشه اسرائیل از بین خواهد رفت.
**کرمان
حجت الاسلام حسن علیدادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای اشغال قدس شریف در حالت نامتعادل گرفته شده است.
وی با بیان اینکه مسلمانان جهان وظیفه خود می ‌دانند از فلسطین و آرمان‌ های مسلمانان این منطقه دفاع کنند اظهار کرد: استکبار جهانی همواره با ایجاد توطئه در تلاش است برای این غده سرطانی حاشیه ای امن ایجاد کند.
**قم
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم گفت: دشمن در اثر سکوت و سازش برخی حکام کشورهای اسلامی، جرات پیدا کرده تا قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت جعلی رژیم اشغالگر صهیونیستی انتخاب کند و در این شرایط بر مسلمانان واجب است که سکوت را بشکنند.
**آذربایجان غربی
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: معرفی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی، مصیبت بزرگ است زیرا وقتی قبله اول مسلمین تحت سیطره رژیم جعلی باشد به معنای دهن کجی بزرگ به مسلمانان بوده و همه مردم مسلمانان باید به این امر عکس العمل نشان دهند.
**مازندران
آیت الله نور الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با تاکید بر ضرورت وحدت و هماهنگی مسلمانان جهان برای مقابله با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا گفت:همه مسلمین جهان باید علیه استکبار جهانی و نظام صهیونیستی بسیج شوند.
**قزوین
آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب نتایج زیانباری برای استکبار و صهیونیسم دارد و نابودی رژیم صهیونیستی را سرعت می بخشد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ دو روز گذشته (15 آذرماه) در سخنانی در کاخ سفید گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.
رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.
امروز جمعه در سراسر ایران اسلامی، نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه به صورت یـکپارچـه بر ضد تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام «بیت المقدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس تظاهرات کرده و اعتراض و انزجار و خشم انقلابی خود را بر سر استکبار جهانی به ویژه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس فریاد کشیدند.
1042
**تهیه و تنظیم: گروه اخبار استانها

انتهای پیام /*

نظر شما