شناسهٔ خبر: 22893672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عطوان:اقدام ترامپ بیدارباش عظیمی به حکام عرب داد/ ملت مسلمان برای دفاع از قدس اشغالی به پا می ایستند

تهران- ایرنا- عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب با بیان اینکه اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یک شوک بزرگ بود برای کشورهای عربی– اسلامی که در غفلت و رویا بسر می بردند، افزود: ملت های مسلمان در صف مقاومت و در کنار ملت فلسطین برای دفاع از مقدسات خود خواهند ایستاد.

صاحب‌خبر -

عطوان در تحلیل خود که روز جمعه در روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' چاپ لندن منتشر شد ، نوشت که ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دستمزد خوبی به همپیمانان عرب خود بخصوص در حاشیه خلیج فارس داد و تیر خلاص را به سرهای آنها خالی کرد، کشورهایی که در تلاش برای عادی سازی روابط با این رژیم بودند.
** یهودی سازی قدس اشغالی، شوک بزرگ برای کشورهای عربی- اسلامی
این تحلیلگر می نویسد: آمریکا در زمان دونالد ترامپ قصد دارد اولین دولتی در جهان باشد که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد. اما دولت آمریکا و رئیس نژادپرست آن شوکی را که امت ها عربی و اسلامی برای بازیافتن هوشیاری و بیداری از سستی و رخوتی که در آن به سر می بردند، لازم داشتند، به آنها وارد کرد.
ترامپ پایتخت اسرائیل را از تل آویو به قدس اشغالی انتقال داد و تیر خلاص را نه فقط به عملیات متزورانه صلح بلکه بر سر حکام عرب همپیمان خود بخصوص مصر و عربستان شلیک کرد. دو کشوری که در جهت هدف ترامپ به او کمک رساندند و در هیمن راستا خیلی دیرتر و ضعیف تر از همه کشورها به این مساله واکنش نشان دادند.
رئیس جمهوری آمریکا هیچ گاه از میان کشورهای عربی همپیمان نخواسته است بلکه خدمت گذاران و فرمانبرانی می خواهد که با زورگویی و قلدری با آنها رفتار کند.
وی پس از اینکه 550 میلیارد دلار پس از اولین نشست با آنها در ریاض که 460 میلیارد آن را از عربستان به تنهایی دوشید و نیز قراردهای تسلیحاتی پس از آن که با قطر، امارات و بحرین داشت ، به خوبی مزد آنها را کف دستشان گذاشت و قدس اشغالی را بعنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد.
وی می افزاید: ترامپ نقاب ها را کنار زد و چهره کریه همپیمانان عرب خود را اشکار ساخت و آتش جنگ مذهبی را روشن کرد که آمریکا و همپیمان اسرائیلی آن هیزم این جنگ خواهند بود چرا که دیگر زمانه هیمنه نفت و درآمدهای نفتی بر تصمیم گیری های رسمی عرب ها نفس های آخر خود را می کشد.
عطوان در ادامه گفت: باید از ترامپ تشکر کنیم اگر چه مستحق قدردانی و تشکر نیست اما او فتیله بیداری عربی و اسلامی را بدون اینکه خود بخواهد روشن کرد. بیداریی که ترتیب اوضاع منطقه را بار دیگر براساس پایه های و اصول جدید تحت عنوان مقاومت پی ریزی خواهد کرد.
اما ترامپ از سوی دیگر انگیزه کافی برای افراط گرایی و تندوروی را نیز فراهم کرد. رئیس جمهوری امریکا و همپیمانان آن باید منتظر ظهور گره های تندروتر و خطرناکتری باشند که انگیزه کافی برای انتقامجویی به آنها داده اند.
**موضعگیری خفت بار تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر اقدام ترامپ
وی در ادامه مطلب خود تصریح کرد: درحالی که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از غزه محصور در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس برای یهودی سازی شهر قدس اعلام شروع انتفاضه می کند و فراخوان عمومی برای تظاهرات روز خشم می دهد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان واکنش خود را به سخنانی خجالت آمور و تمسخر آمیز خلاصه کرده و اعلام می کند که در واکنش به تصمیم ترامپ به سازمان های بین المللی مراجعه خواهد کرد و به مشورت با دوستان پیش از اتخاذ هر تصمیمی، خواهد پرداخت گویا او اصلا رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین نیست.
وی با بیان اینکه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرصتی طلایی برای محمود عباس و تشکیلات خودگردان است تا خود را از اشتباهات پیمان اسلو و هماهنگی های ننگین امنیتی با این رژیم و 23 سال مذاکرات خجالت بار تطهیر دهند افزود: عباس این را نکرده و نخواهد کرد و موضع گیری های خود را که بسیار تاسف بار و تراژدیک است اعلام کرد و بسیار دردناک است که در اطراف او کسانی هستند که این موضع گیری ها را برای او توجیه و آنها را مطلوب جلوه می دهند.

** ملت مسلمان به دفاع از مقدسات خود به پا خواهند خواست
عطوان در ادامه نوشت: ما چندان به نشست شورای امنیت که قرار است روز جمعه در واکنش به اهانت آمریکا تشکیل جلسه دهد، امیدی نداریم بلکه به ساحت مساجد در 56 کشور عربی و اسلامی که نماز جمعه را به عرصه ای برای بیان خشم و غضب و سردادن شعارهایی ضد آمریکایی و اسرائیلی و دعوت به انتقام تبدیل خواهند کرد، امید داریم.
برخی صداهای خفه شده ای در کشورهای عربی وجود دارند که عادی سازی روابط با اسرائیل را در سردارند و این رژیم را همپیمان موثقی برای خود می دادند. این صداها فرهنگ تسلیم شدن و سرسپردگی را انتشار می دهند و در ارزش تظاهرات خشم شک دارند، همانطور به نتایج انتفاضه ها شک داشتند.
وی افزود: به آنها یادآوری می کنیم که این موج های خشم بودند که انتفاضه اول سنگ را شعله ور کردند و انتفاضه مسلحانه دوم را و باعث شکست اسرائیل در سه مرتبه حمله آن به نوار غزه در کمتر از سه سال شدند و باعث خوار و خفیف شدن اسرائیل در جنوب لبنان شده و باعث شدند تا از جنوب لبنان سرشکسته یکبار در سال 2000 عقب نشینی کند و بار دیگر در سال 2006 در جریان جنگ 33 روزه دماغش به خاک مالیده شد.
رئیس جمهوری آمریکا هرگز نمی توانست چنین اشتباه و حماقتی را مرتکب شود اگر عراق امروز قوی بود و سوریه گرفتار توطئه های هفت ساله نبود و لیبی در حالت آشوب و گسست به سر نمی برد و مصر یک تکه نان خود را از قارون های عصر جدید عربی گدایی نمی کرد و الجزایر زخم هایش ترمیم یافته و یمن مورد تجاوز ظالمانه قرار نمی گرفت.
عطوان تصریح کرد: پروژه آمریکا برای نابودساختن دولت های مرکزی عربی تحت عنوان دمکراسی و حقوق بشر و تمرکز قدرت برای اسرائیل در منطقه، ما را به این نقطه از خواری رسانده و اخرین آن نیز معامله ترامپ و مقدمه سازی برای یک معامله بزرگ برای برپایی دولت فلسطینی در سینای مصر و حضور نتانیاهو به شکل رسمی در اتحادیه عرب جدید است.
وی افزود: همیشه روی مردم کشورهای عربی و اسلامی و نه نظام های حاکم بر آنها حساب بازکرده ایم و به آنها یقین داریم و هیچ وقت شعارهای دورغین و گمراه کننده ما را نفریفته است.
این تحلیلگر اظهار داشت: به مردم فلسطین اطمینان داریم که همان هایی هستند که به مقاومت در ساحات مسجدالاقصی درحالی که کفن های شهادت برتن پوشیده بودند ادامه دادند و نتانیاهو را مجبور کردند که درهای الکترونیکی را از مسجدالاقصی جمع کند. همین مردم شارون را مجبور کردند که از نوار غزه فرار کند و همین مردم فلسطین کسانی هستند که قافله شهدا را در دفاع از کرامت امت اسلامی و شرف و عقیده آن در طول صد سال با جهاد و مبارزه تقدیم کردند.
اطمینان داریم که ملت های عرب و نه حکام و حکومت های آن با انقلاب خشم و غضب حقیقی خود همه آنچه در طول هفت سال گذشته بر سر کشورها شان آمده را جبران خواهند کرد و در کنار سنگر مقاومت خواهند ایستاد.
قدس همیشه پایتخت همه فلسطین است و همانطور که مبارزان در جنوب آفریقا و زیمبابوه و الجزایر با قدرت خود به استعمارگری پایان دادند ، فلسطینیان نیز با حمایت برادران عرب و مسلمان خود پیروز خواهند شد.
شبک**خاورم**9366**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی
مترجم:صغری رحیمی

انتهای پیام /*

نظر شما