شناسهٔ خبر: 22889136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ پایتخت شدن قدس، راه‌حل آمریکا برای فرار از سقوط

یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: امروز ترامپ در باتلاق پرونده های منطقه ای که روزگاری بر اوباما خرده می گرفت دست و پا می زند که این امر نشان دهنده عجز و ناتوانی مقامات آمریکایی در حل مسائل منطقه ای است که خود آن را ایجاد کرده اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

احمد زارعان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگوی 18:30 با بیان اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در عرصه داخلی و خارجی با چالش های زیادی روبرو است گفت: آمریکا از یک سو در صحنه بین الملل از وجاهت گذشته برخوردار نیست و از سوی دیگر در داخل با انتقادات زیادی روبرو است، بنابراین ترامپ به دنبال پیدا کردن یک قدرت منطقه ای است تا مشکلات آمریکا را مدیریت کند.

گفتگوی 18:30/ آمریکا در مدار سقوط 

او با اشاره به نقش عربستان برابر آمریکا به عنوان گاوی که باید دوشیده شود گفت: از آنجایی که عربستان یکی از متحدان آمریکاست، به آسانی می توان با تشویق آنها به خرید تسلیحات نظامی مشکلات اقتصادی این کشور را رفع کند و در مجموع، عربستان برای منافع آمریکا مفید ارزیابی می شود.

او گفت: از سوی دیگر ترامپ باید نظر لابی صهیونیستی را به سوی خود جلب کند تا با حمایت آنها در عرصه قدرت باقی بماند.

احمد زارعان با بیان اینکه نقشه های آمریکا در پرونده های مختلف منطقه ای یک به یک شکست خورده است گفت: این نکته قابل تاملی است؛ زیرا آمریکا در سوریه، عراق، لبنان و یمن شکست های تاریخی متحمل شده که در تاریخ آمریکا بی سابقه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه گفت: امروز ترامپ در باتلاق پرونده های منطقه ای که روزگاری بر اوباما خرده می گرفت دست و پا می زند که این امر نشان دهنده عجز و ناتوانی مقامات آمریکایی در حل مسائل منطقه ای است که خود آن را ایجاد کرده اند.

او با اشاره به جایگاه قدس شریف گفت: یکی از منابع هویتی مسلمانان، قدس شریف است که صهیونیست ها به دنبال غصب آن هستند که خود می تواند چالش های جدیدی را در منطقه ایجاد کند.

زارعان ادامه داد: صهیونیست ها به دنبال اجرای "طرح سازش" به معنای تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین هستند تا به این بهانه فلسطین را به طور کامل حذف کند.

او گفت: این طرح می تواند آغازگر انتفاضه ای جدید در منطقه به ویژه در قدس شریف باشد، زیرا رفتارهای نابخردانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ثابت کرده هرگونه سازش با آمریکا و صهیونیست ها بی فایده است، بنابراین جامعه اسلامی امروز باید متحدتر از پیش باشد و فلسطین هم به عنوان دغدغه نخست جهان اسلام باقی بماند.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا مهمترین دغدغه اسرائیل امنیت جامعه صهیونیستی است که نشئت گرفته از ماهیت جعلی این رژیم است.

گفتگوی 18:30/ آمریکا در مدار سقوط

حنیف غفاری کارشناس مسائل آمریکا دیگر میهمان برنامه، با اشاره به حذف مشکوک تدکروز از دور ریاست جمهوری آمرکا افزود: اینکه چطور تدکروز حمایت صهیونیست ها را به یکباره از دست داد و ترامپ جایگزین وی شد همچنان یک پازل بی جواب است؛ اما قطع به یقین ترامپ با صهیونیست ها معامله ای داشته که توانسته حمایت آنها را کسب کند.

او گفت: لابی صهیونیستی در موقعیت هایی توانسته به نفع ترامپ قدم بردارد؛ از جمله در غائله استیضاح وی که توسط این لابی رفع و رجوع شد.

او افزود: در اقدام اخیر ترامپ با چند نوع مخالفت روبرو هستیم از جمله عربستان و انگلیس که در جریان ماجرای تصمیم ترامپ بوده اند، اما به ظاهر مخالف کرده اند تا جلوی هرج و مرج احتمالی را بگیرند.

 او افزود: مخالفت دوم تبعی است که برخی از کشورهای اروپایی در این رده قرار می گیرند و در نهایت مخالف ماهوی که مخالفت واقعی و برخاسته از آرمان‌های فلسطین و جهان اسلام است که توانسته محاسبات آمریکا را به هم بریزد.


برچسب‌ها:

نظر شما