شناسهٔ خبر: 22860655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بمناسبت سالروز شهادت اهالی رسانه؛

رزمایش'عاشقان ولایت'، آخرین اطلاع رسانی شهدای رسانه در هواپیمای سی 130

تهران - ایرنا - دوازده سال از پرواز سبکبالان خبر درحادثه سقوط یک فروند هواپیمای سی - 130 ارتش جمهوری اسلامی می گذرد، خبرنگاران و تصویربردارانی که پیشتاز درعرصه خبر بودند و آخرین اخبار و تصاویر خود را در رزمایش عاشقان ولایت به پرده تصویر کشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این حادثه تلخ که درتاریخ 15 آذر 1384 اتفاق افتاد،جمعی از خبرنگاران ، تصویربرداران وعکاسان خبری از ایرنا ، خبرگزاری ها ، پایگاههای خبری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر اثر سقوط هواپیمای C130 به شهادت رسیدند.
این گروه برای پوشش خبری رزمایش 'عاشقان ولایت' در چابهار عازم بندرعباس بودند که هواپیمای آنان دچار نقص فنی شد و پس از برخورد با ساختمانی در مجتمع مسکونی توحید تهران، سقوط کرد و آتش گرفت.
این حادثه 281امین حادثهٔ هواپیمای سی-130 و از بابت تلفات چهارمین حادثه‌ای بود که تاکنون در سطح جهان برای این نوع هواپیما روی داده است.

** پرواز بی سرانجام هواپیما و خبرنگاران
در آن بعداز ظهر جانسوز ، هواپیمای سی 130 ؛ فرودگاه مهرآباد را به طرف بندرعباس ترک کرد. خلبان مشکل فنی را حدود هشت دقیقه پس از برخاستن اعلام و درخواست فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد را بیان می کند. به هنگامه نزدیک شدن به باند با استفاده از سامانه ابزار فرود، هواپیمای سی130 به یک مجتمع مسکونی 10 طبقه در منطقه مسکونی «آذری» برخورد کرد.
میدان دید در زمان حادثه در حدود 1500 متر گزارش شده است.»؛ این متن بخشی از گزارش کوتاه شبکه ایمنی هوانوردی ایران درباره سقوط مرگبار هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

** شرح واقعه
هواپیمای سی 130 پس از چندین ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی در ساعت 13 و 30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد برخاست اما بعد از هشت دقیقه از زمان پرواز، کاپیتان «بابک گوهری» خلبان نخست هواپیما متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد، به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به به این موتور، شرایط از کار افتادگی آن را نشان داد، در همین هنگامه افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد و به دنبال آن، خلبان پس از کنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری اعلام کرد و یادآور شد که به دلیل ایجاد مشکل فنی در هواپیما به این فرودگاه بازخواهد گشت.
خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما امری عادی در پرواز محسوب می شد و خلبانان همواره در پروازهای آموزشی به هنگام بروز این مشکل، این حرکت را تمرین می کنند، پس این موضوع، مشکلی نبود که خطر جانی در پی داشته باشد. بنابراین خلبان با مشاهده چنین شرایطی بهترین تصمیم را بازگشت به پایگاهی اصلی دانست.
هواپیما با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالای منطقه کهریزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید. مسئولان برج مراقبت در این هنگامه متوجه شدند که هواپیما از مسیر اصلی خود منحرف شده است. آنها کوشیدند تا با فرکانس ارتباطی، این موضوع را به اطلاع کاپیتان نخست هواپیما برسانند، اما این امر بسیار دیر صورت گرفت و فرود اضطراری در فضای خالی میان ساختمان های شهرک توحید در نزدیکی محله آذری تهران سبب شد تا بال راست هواپیما به یکی از ساختمان ها برخورد کند و منفجر شود. در این حادثه بیش از 100 تن از سرنشینان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که 67 تن از آنها خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های کشور بودند.

** پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی
آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در پیامی، جان باختن بزرگان عرصه خبر را در رویداد ناگوار سقوط هواپیمای سی 130، تسلیت گفت و فرمودند: «حادثه جانگداز سقوط هواپیما که در آن، دهها جان عزیز و دل وفادار از جامعه رسانه یی و نظامی کشور از دست رفتند، اینجانب را نیز همانند خانواده های عزادار و عموم ملت ایران داغدار کرد. جوانان خدوم و ارزشمندی که در این حادثه مصیبت بار، پرکشیدند، خاطره های به یاد ماندنی از خدمات خود را در حافظه همکاران و آشنایان خود به جای گذاشته اند. پاداش آن تلاش های با ارزش، امروز که ارواح آزاد شده آنان در پیشگاه پروردگار رحیم قرار گرفته، توشه گرانبهایی است که همه به امید آن و به خاطر آن زندگی می کنیم. اینجانب به خانواده های مصیبت دیده ی این عزیزان و نیز به همه همکاران آنان و به عموم ملت ایران تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای همگان و صبر و اجر برای بازماندگان و شفای عاجل برای بیماران و مجروحان این حادثه مسالت می کنم.»
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز در این رویداد دو تن از خبرنگاران توانمند خود به نام های «سپهدار ساجدی رییسی» و «سید مهدی میرافضلی» را از دست داد.

** شهدای ایرنا
**شهید سیدمهدی میرافضلی در 1347 هجری خورشیدی در یزد پای بر این دنیای خاکی گذاشت، او پس از فراگیری درس های مقدماتی و تحصیل در دانشکده خبر، فعالیت رسانه ای خود را در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار- عکاس آغاز کرد و در این زمینه از توانایی و مهارت بسیاری برخوردار شد.
وی به فعالیت های ارزشمندی در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی چون برگزاری نمایشگاه های گوناگون عکس برای معرفی رویدادهای مختلف، تشکیل کلاس های طراحی و انتشار کتاب عکس با عنوان «غم بم» همت گماشت و آثار وی در جشنواره های مختلف عکاسی بارها برگزیده شد. اینک از این شهید بزرگوار مجموعه های گوناگون عکس با موضوع های مختلف به ویژه اجتماعی به یادگار مانده است.

**شهید سپهدار ساجدی در 1347 هجری خورشیدی در روستای رییس کلای منطقه لفور شهرستان سوادکوه مازندران دیده به جهان گشود و پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان راهی بابل شد و با پذیرش در رشته تاریخ دانشگاه تهران به این شهر آمد.
او پس از پایان تحصیل در این دانشگاه، در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در گروه بولتن خبری مشغول به کار شد و در سال های بعد به عنوان خبرنگار در دفتر ریاض به فعالیت خویش ادامه داد. همچنین مدتی نیز مسئول دفتر خبرگزاری در شهرهای آستارا، گیلان و دماوند بود. سرانجام در 15 آذر 1384 هجری خورشیدی در سانحه سقوط هواپیمای سی 130 به مقام والای شهادت نایل آمد.

** اسامی شهدای سانحه C130
باشگاه خبرنگاران: علیرضا افشار، جواد فراهانی‌، محمود ایل‌ بیگی‌
کارکنان‌ واحد مرکزی‌ خبر؛‌ داریوش‌ شاهینی‌، محمود توران‌ پشتی‌، مجید عسگری‌، ابراهیم‌ بقائی‌، سید یحیی‌ مهدوی‌‌
گروه‌ اجتماعی‌ شبکه‌ یک‌ سیمای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌؛ محمد‌رضا شادروح‌، حمید‌رضا خیرخواه‌، علیزاده‌، حسن‌ نجفی‌، رمامی‌، تاجیک، سید هادی‌ حسینی‌، جلیل‌ حیدری‌‌زاده‌‌
کاظم‌‌نژاد‌ از روزنامه کیهان
صادق نیلی و علیرضا برادران نجار از خبرگزاری فارس
ایسنا‌؛ اسماعیل عمرانی، حسن قریب
روزنامه‌ همشهری‌؛ کربلائی‌ احمد‌
مسعود جان‌ نثاری‌ و امیر صحرائی‌‌ از صدای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌
از مرکز مستند‌سازی‌ معاونت‌ سیما؛ بابک‌ غیاثوند، میرزائی‌ و فریس‌آبادی‌‌
عوامل‌ فنی‌ واحد سیار‌: نصرالله‌‌زاده‌، رحیمی‌، استوار سجاد اسعدی‌ و غلامرضا بیات‌‌،حسین‌ عرب‌ احمدی‌، مهدی‌ اناری‌، حسن‌ حیدری‌، محمد‌رضا احمدی‌، حبیب‌ اسدی‌، منصور محمودی‌، مهدی‌ یونسی‌، حسین‌ باباپورف حسین‌ خسروآبادی‌، سپهدار مهاجری‌ و مکی‌ آبادی‌، خداعفو عبدیانی‌، سید‌حسن‌ شیرازی‌‌
کارکنان‌ رسانه‌‌ای‌ نیروی‌ دریایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران: محمد‌علی‌ بخشی‌، ناوگان‌ یکم‌ علی‌‌رضا ارسطوئیان‌، ناوبان‌ دوم‌ مهدی‌ صادقی‌، ناوگان‌ دوم‌ محمدباقر بابارشانی‌، مقصودی‌، روح‌‌الله‌ احمد‌وند، ناو استوار وظیفه‌ علی‌ علیزاده‌، قمصری‌، علیرضا خدادادی‌، مهناو یکم‌ حسین‌ آزموده‌، ارمان‌ نسب‌، ستوان‌ بابایی، صفری‌، محمدیان‌، صوری‌، مهدی‌ ابراهیمی‌، حسین‌ مشکین‌، ناوسروان‌ علی‌‌اصغر سلیمانی‌، ستوان‌ یکم‌ قاسم‌ محمدی‌، محمد‌رضا سلیمانی‌، حجت‌‌الاسلام‌ محدث‌، سرتیپ‌ دوم‌ عباس‌ واعظی‌، خلبان کاپیتان بابک گوهری و کمک خلبان حسین جعفری.

** بدترین حادثه سال
درد و رنج ناشی از سقوط هواپیمای سی 130 و مرگ بزرگان عرصه خبر، رسانه و کارکنان رسانه ای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی سبب شد تا مجامع بین المللی این رخداد را بدترین حادثه سال لقب دهند.
در ادامه حواشی و علت اصلی بروز این واقعه ، کمیته 29 نفره‌‏ای متشکل از نمایندگان مجلس و کارشناسان بخش هواپیمایی که برای بررسی دقیق سانحه سقوط این هواپیما تشکیل شده بود ، در اسفندماه سال 1384، نتایج گزارش نهایی خود به بررسی احتمالات مختلف بروز این قضیه پرداختند .
کارشناسان امر دراین گزارش به نتیجه مشخصی پیرامون اعلام مقصر نرسیدند و در جریان بررسی این سانحه، گزینه های مختلفی برای مقصران احتمالی مطرح کردند . در همان حال که در جریان بررسی این پرونده ، برج مراقبت فرودگاه مهرآباد زیر سوال رفت و چند تن از مراقبان برج نیز بازداشت شده و قرار برای آنان صادر شد ، دراظهار نظر برخی مسئولان ، خلبان مقصر شناخته شد و در اظهار نظرهای دیگری نقص فنی عامل سقوط هواپیمای سی 130 ارتش مطرح شد .
'یادشان گرامی باد'
اجتمام / 1095 ** 1569
گزارش : رضا رضائی مجد ** انتشار: علی حبیبی
**آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/

انتهای پیام /*

برچسب‌ها:

نظر شما