شناسهٔ خبر: 22823860 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:

زبان هنر در ترویج فلسفه و روح نماز موثر است

خبرگزاری شبستان: سیدعباس صالحی گفت: حقیقت و کنه نماز به عنوان حقیقتی جمیل می تواند به زبان شعر، موسیقی، فیلم و سایر هنرها دیده و مکشوف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 12 آذر در سخنانی در مراسم تقدیر از فعالان اقامه نماز در سالن سینمایی وزارت ارشاد گفت: نماز در ادبیات دینی ما جایگاه خاص و ویژه ای دارد و با تفاسیر و کلمات خاصی مطرح شده است. نماز به عنوان عمود دین که خیمه دین بر آن متکی است در بین سایر رفتارهای دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در واقع نماز از اولین آموزه های دینی ما بوده است و همه شرایع دینی ما نیز بر آن متکی است.

 

وی در ادامه گفت: رفتارهای دینی متعددی داریم اما نماز به دلیل ویژگی هایی که دارد از سایر رفتارها متمایز است؛ اول اینکه به عنوان یک رفتار دینی در طول حیات بشر مستمر است، برخی رفتارها مثل روزه و یا حج زمان دارند اما نماز رفتار مستمری است بنابراین سهم بسیاری در اثرگذاری آموزه های دینی دارد، نماز رفتاری است که با زندگی انسان پیوند خورده و با رفتارهای دینی سالانه او تفاوت عمده ای دارد؛ دوم اینکه نماز ترکیبی از رفتار فردی و اجتماعی را با هم دارد، پاره ای از رفتارهای دینی فقط فردی و یا صرفا اجتماعی هستند در حالی که انسان دو نیاز فردی و اجتماعی را با هم دارد، نمازهای فرادی و جمعی مثل نماز جمعه دو ضلع پاسخگویی به نیازهای انسان در این حوزه هستند.

 

وزیر ارشاد با بیان اینکه انسان دو بخش وجودی دارد، افزود: زندگی با خود و زندگی با دیگران دو بخش وجودی انسان است که نماز تنظیم‌گر این دو بخش با یکدیگر است یعنی تنظیم‌گر خودشناسی، خودتعالی‌گری انسان و همچنین رابطه او با جمع، بنابراین نماز رفتار دینی دوگانه ای است که تکمیل‌گر بخش رفتار فردی و تنظیم‌گر رفتار جمعی است.

 

صالحی با تاکید بر اینکه ما در رفتارهای دینی کم‌طرفداری را داریم که اینگونه هر دو بعد را پیش ببرد، توضیح داد: نماز ترکیبی از ذکر و فعل است. برخی از رفتارها تنها بدنی و برخی تنها زبانی هستند اما در نماز ترکیب جمعی زبان و فعل با هم را داریم و این تاثیرش از نظر زبانی و وجودی بسیار متفاوت است از رفتارهایی که قولی و عملی هستند.

 

وی تصریح کرد: نماز رفتار دینی مستمر و دوگانه‌ای است که انسان با آن می‌تواند هم با ذکر، هم با فعل رابطه خود را با جهان هستی هماهنگ کند و این موضوع شانی به نماز داده که در هیچ رفتار دینی دیگری وجود ندارد.

 

صالحی اظهار کرد: وقتی از نماز صحبت می کنیم تنها از یک مناسک حرف نمی زنیم از اتفاق وجودی حرف می زنیم. نماز می تواند انسان را عوض کند، تغییر در رفتار و باور او بدهد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه اتفاقات رخ داده در حوزه اقامه نماز تا به امروز مغتنم و قابل تقدیر است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چندین زاویه می تواند به مسئله نماز تعلق خاطر داشته باشد، همه سازمان ها بر مبنای آیین نامه دولت وظایفی دارند که در این حوزه می توانند تحول بخش سازمانی باشد اما حوزه وزارت ارشاد متمایز است که می تواند اتفاقات را تسهیل بخشی و سامان بدهد و این مهم به وسیله قالب ها و رسانه هایی که در اختیار اوست، اتفاق می افتد. استفاده از زبان هنر می تواند در ترویج نماز و بالاتر از آن در ترویج فلسفه و روح نماز دیده شود. 

 

صالحی گفت: حقیقت و کنه نماز به عنوان حقیقتی جمیل می تواند به زبان شعر، موسیقی، فیلم و سایر هنرها دیده و مکشوف شود. اینکه جوانان فکر کنند که نماز چه می گوید، اینکه نماز چگونه در باورها تغییر آفریند، اینکه آسیب های اجتماعی را کم کند و رشد اجتماعی را افزایش بدهد.

 

وی اظهار داشت: بین نماز و احساس معنای زندگی ارتباطی است، بین نماز و روابط اجتماعی بهتر نیز رابطه ای است، مخاطبان خاص و عام هنر متعدد هستند و معتقدند هر رسانه ای با زبان خود باید در این حوزه فعالیت کنند.

 

گفتنی است در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حجت الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و رییس پیشین اداره ارشاد استان اصفهان ، تعدادی از مدیران موفق ارشاد در حوزه ترویج فرهنگ نماز در استان ها، حجت الاسلام حشمتی معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد و دو نفر از امامان جماعت و همچنین موسسه ریحانه النبی به خاطر فعالیت هایش در امر ترویج نماز تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما