شناسهٔ خبر: 22800655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر سیاسی پاکستان:

همکاری ایران و پاکستان در استقرار صلح در افغانستان ضروری است

اسلام آباد - ایرنا - تحلیلگر ارشد سیاسی و سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و هندوستان، دستاورد همکاری و تعامل ایران و پاکستان را استقرار صلح و ثبات در منطقه به ویژه افغانستان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

'عزیز احمد خان' روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت که ایران و پاکستان با افغانستان مرز طولانی دارند و می توانند نقش مهمی در استقرار صلح در افغانستان ایفا کنند.
وی گفت:'ما باید با یکدیگر همکاری کنیم، زیرا دو کشور ایران و پاکستان بیش از دیگران از بی ثباتی در افغانستان آسیب دیده اند.'
این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص اینکه چرا تاکنون همکاری های منطقه ای نتوانسته مسکلات افغانستان را حل کند، تصریح کرد: موضوع افغانستان بسیار پیچیده است و زمان زیادی برای حل این مساله نیاز است، ولی باید تلاش هایمان را ادامه داده و برای حل مسالمت آمیز مشکلات افغانستان تلاش کنیم.'
عزیز احمد خان ادامه داد: ایالات متحده آمریکا نیز باید رویکرد واقع بینانه در افغانستان اتخاذ کند و اکنون نیز زمان آن است که آنها نیز بیشتر تلاش کنند.
سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و هندوستان افزود: تحقق و استقرار صلح در افغانستان تنها در صورتی امکانپذیر است که تمامی احزاب داخل افغانستان با هم متحد شده و برای استقرار صلح و ثبات در کشور خود اقدام کنند.
این تحلیلگر ارشد سیاسی گفت:لازم است، کشورهای دیگر نیز به جای دخالت در امور داخلی افغانستان، از روند گفت و گوهای صلح حمایت کنند.
به گزارش ایرنا بسیاری از تحلیلگران منطقه و غرب، مهم‌ترین دلیل حل نشدن بحران افغانستان را در درک نکردن شرایط منطقه و نداشتن تفاهم با کشورهای همسایه افغانستان می دانند.
اما با وجود این، اتفاق نظر درباره ضرورت همکاری های منطقه‌ای برای حل بحران افغانستان، صرف نظر از سیاست آمریکا برای تجمیع مسائل افغانستان و پاکستان، نتایج اقدامات و همکاری های منطقه ای و بین المللی آنگونه که باید و شاید محسوس نبوده است.
پیش از این، دور نخست مذاکرات تهران و اسلام آباد در سطح مدیران کل وزازتخانه های امور خارجه دو کشور، دهم آبانماه در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، در این مذاکرات، دو طرف برای دستیابی به صلح و ثبات در کشور همسایه افغانستان توافق کردند.
'در این دیدار به سرپرستی منصور احمد خان مدیر کل (افغانستان) در وزارت امور خارجه پاکستان و رسول اسلامی مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران برگزار شد.
دو طرف در این دور از مذاکرات درباره حمایت پاکستان و ایران از تحقق صلح در افغانستان و تلاش جامعه بین المللی برای دستیابی به صلح پایدار، ثبات و پیشرفت در افغانستان گفت و گو و تبادل نظر کردند.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما