شناسهٔ خبر: 22797218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

وزیرخارجه آمریکا بین آسمان و زمین مانده است

بودن یا نبودن تیلرسون

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: شایعات درباره استعفا یا برکناری وزیر امور خارجه آمریکا تمامی‌ندارد.پایان هفته گذشته(پنجشنبه) بار دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گزارش‌ها درباره برکناری «رکس تیلرسون» از مقامش نادرست بوده و او همچنان وزیر خارجه می‌ماند.تیلرسون پیش از این نیز  خبرهای منتشر شده مبنی بر استعفایش را انکار کرده است.
«دونالد ترامپ» پس از حضور در کاخ سفید فردی را به عنوان وزیر خارجه آمریکا انتخاب کرد که هیچ سابقه دیپلماتیکی را در پرونده خود نداشت.تیلرسون هم مانند ترامپ در دنیای سیاست تازه وارد بود، اما طرفداران دولت ترامپ معتقد بودند که سوابق مدیریتی او در شرکت نفتی عظیم «اکسون» برای تصدی پست دیپلمات ارشد کشور کافی بوده است.او حدود چهل سال فعالیت حرفه‌ای خود را در شرکت «اکسون موبیل» گذرانده است.تیلرسون شاید نه سابقه دولتی داشت و نه سابقه دیپلماتیک، اما با بسیاری از سران کشورها دیدار و قراردادهای زیادی را در بسیاری از کشورهای دنیا منعقد کرده بود.اکسون موبیل نیز دست‌ کمی‌از یک کشور نداشته است؛ شرکتی ۳۷۰ میلیارد دلاری که صنایع نفت و گاز، ساختمان، تکنولوژی، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و بسیاری دیگر از بخش های صنعت و تجارت در حداقل پنجاه کشور دنیا حضور دارد.تیلرسون به عنوان یک مذاکره کننده ماهر و موفق شناخته شده است، دونالد ترامپ او را «بازیگری در سطح جهانی» توصیف کرده است.
دیپلمات ارشد آمریکا مدتی است که با اظهارات شاذ ترامپ ناسازگاری می‌کند همین امر نیز موجب شده است که بارها خبربرکناری یا استعفای وی منتشر و مجددا تکذیب شود.
یکی از جبهه گیری های تیلرسون در خصوص موضع گیری ترامپ در مورد حوادث شارلوتسویل بود که به جای محکوم کردن خشونت طلبی گروه های نژادپرست، هر دو طرف درگیری را مقصر دانست.تیلرسون بدون کوچکترین دفاعی از رئیس جمهور، تاکید کرد که «ترامپ از جانب خودش حرف زده است» و موضع او موضع دیگر دولتمردان نیست.او صراحتا گفته بود که «خشم و نفرت جایگاهی در آمریکا ندارد».
اختلاف دیگری که بین ترامپ و وزیر خارجه اش آشکار شد، مواضع متضاد آنها در خصوص راهبرد جدید آمریکا در افغانستان بود، به طوری که رئیس جمهور آمریکا را واداشته به صراحت از این اختلاف نظر پرده بردارد.
پایبندی به برجام و یا خروج از آن موضوع تنش دیگر این دو شخصیت آمریکایی بوده است، دو روز بعد از آن که ترامپ، اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تأیید نمی‌کند، تیلرسون تأکید کرد که آمریکا از برجام خارج نشده و به دنبال رفع نقایص آن است.رکس تیلرسون تاکید کرده بود که از نظر او ماندن در برجام به نفع آمریکا است.
دیگر اختلاف آشکار رئیس جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور زمانی شکل گرفت که تیلرسون از وجود کانال های ارتباطی مستقیم با کره شمالی برای حل دیپلماتیک مناقشات واشنگتن-پیونگ یانگ سخن گفت.ترامپ نیز بلافاصله موج حملات توئیتری خود را متوجه رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا کرد و گفت: تیلرسون با این رویکرد وقت خود را تلف می‌کند.
مسبب یکی دیگر از چالش های لفظی ترامپ و تیلرسون گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی بوده است، این شبکه گزارش داد بود که تیلرسون، دونالد ترامپ را «کودن» خوانده است.دونالد ترامپ در حالی که این اخبار را دروغ دانسته بود اما، وزیر خارجه کشورش را به چالش آزمون هوش دعوت کرده بود. دونالد ترامپ بارها آشکارا از تیلرسون انتقاد کرده و گفته است که او نظرات کاخ سفید را به تمامی‌منعکس نمی‌کند.انتشار اخبار متعدد مبنی بر استعفا و برکناری تیلرسون حاکی از این است که وزیرخارجه آمریکا مدت زمان زیادی در این سمت باقی نخواهد ماند.انتشار خبر احتمال حضور «مایک پومپئو»، رئیس سازمان سیا به جای رکس تیلرسون توسط رسانه‌های آمریکایی تحقق اخباری که تکذیب شده و شایعه خوانده می‌شود را افزایش می‌دهد.
 

نظر شما