شناسهٔ خبر: 22797020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

واکنش اردوغان
 به اظهارات رضا ضراب
رئیس‌جمهوري ترکیه به اظهارات اخیر رضا ضراب واکنش نشان داد و گفت: ما تحریم‌های ایران را نقض نکردیم. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در نشستی با برخی نمایندگان حزبش در واکنش به سخنان رضا ضراب، تاجر ایرانی- ترکیه‌ای، گفت: ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است.وی افزود: ما کار درست را انجام دادیم و تحریم‌های ایران را نقض نکردیم. بر اساس این گزارش، رضا ضراب قبل از این در دادگاه نیویورک مدعی شده بود که به ظافر شاجلیان وزیر اقتصاد پیشین ترکیه میلیون‌ها یورو رشوه داده است تا بتواند از ایران طلا قاچاق کند. در همین راستا، بکر بوزداغ معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت: به رضا ضراب فشار آوردند و او را مجبور به این اظهارات کردند، ما به وضوح می‌گوییم که این محاکمه سیاسی است و هیچ اساس قضائی ندارد، این یک توطئه علیه ترکیه است.

صالحی:
 نخریدن آب سنگین از ایران
مشکل آمریکایی‌هاست
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این‌که دولت جدید آمریکا نمی‌خواهد از ما آب سنگین بخرد مشکل خودشان است. به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه هفتمین سالگرد شهادت مجید شهریاری در امامزاده
صالح (ع) درباره توقف خرید آب سنگین از ایران از سوی آمریکا اظهار کرد: آمریکایی‌ها ۳۰ تن از ما خریدند و علاقه‌مند بودند به خرید آب سنگین از ایران ادامه دهند اما دولت جدیدشان گفته از ایران آب سنگین نخرند، این دیگر مشکل خودشان است. وی درباره برخی انتقادات ایران از تفاسیر متفاوت از متن برجام از سوی آژانس و انتقاد ایران و تقاضا برای اصلاح‌بندی از گزارش اخیر آمانو گفت: برخی برداشت‌هایی دارند که نماینده ما در آژانس هم گفتند برداشت‌ها نباید یک طرفه باشد و باید منطبق با متن صریح برجام باشد اما برخی علاقه‌مندند در برخی امور تفسیر خودشان را از متن کنند، اما ما گفتیم باید طبق برجام باشد.

تأکید وزیر خارجه آلمان بر لزوم
حفظ برجام در دیدار با مقامات آمریکا
وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با قانونگذاران و همتای آمریکایی خود بر لزوم پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کرد. به گزارش ایسنا، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و اعضای کنگره این کشور دیدار و درباره کره شمالی، توافق هسته‌ای با ایران، اوکراین و روابط اروپا و آمریکا گفت‌وگو کرد.گابریل پس از این دیدارها، گفت: انتقادات زیادی در واشنگتن نسبت به رفتارهای ایران وجود دارد اما درخصوص توافق هسته‌ای یک اختلاف‌نظر با واشنگتن وجود دارد. وی در ادامه بر لزوم حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید کرد. بنابراین گزارش، وی درحالی به واشنگتن سفر کرده است که روز چهارشنبه شبکه سی‌ان‌ان از ایجاد یک تیم مشترک از کشورهای اروپایی عضو برجام و سفر اعضای آن به آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای خبر داد. در این گزارش آمده بود که اعضای این تیم که متشکل از دیپلمات‌های ارشد انگلیس، آلمان و فرانسه است، در ادامه تلاش‌های اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای در سفر خود قرار است با قانونگذاران آمریکا، مقامات وزارت امور خارجه این کشور و در صورت امکان کاخ سفید دیدار کنند.

در هفتمین اجلاس قلب آسیا در باکو
ظریف: مناقشه در افغانستان
 راه‌حل نظامی ندارد
وزیر امور خارجه ایران، تأکید کرد که مناقشه در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و در این زمینه نیاز به یک استراتژی جامع ومفصل است. محمد جواد ظریف روز جمعه در هفتمین اجلاس قلب آسیا در باکو گفت: اگر استراتژی جامعی در این زمینه وجود نداشته باشد، رسیدن به صلح پایدار امکان‌پذیر نخواهد بود. وی افزود: افغانستان در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی در زمینه‌های مختلف داشته ولی با تجاوز خارجی و تهدید داعش روبه‌رو بوده است.
وی با اشاره به این‌که داعش تهدید جدی برای ثبات و امنیت منطقه و افغانستان است، افزود: جلوگیری از این تهدید با تلاش مشترک همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر است. وزیر خارجه ایران بر ضرورت ادامه تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان تأکید کرد. ظریف گفت: ایران در زمینه مقابله با قاچاق موادمخدر به اروپا، با افغانستان همکاری می‌کند.وی افزود: باید برای یافتن راه‌حل اساسی برای ریشه‌کنی موادمخدر تلاش و مردم را از قربانی‌شدن حفظ کنیم.
ظریف گفت: برای رسیدن به این هدف و
ریشه کنی موادمخدر، راهی جز تقویت اقتصاد افغانستان وجود ندارد. وی با اشاره به توسعه حمل‌ونقل ریلی در منطقه گفت: افغانستان با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده می‌تواند به بنادر بین‌المللی دسترسی پیدا کند.ظریف تصریح کرد که ایران در کنار افغانستان است و در برقراری ثبات در این کشور حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه ایران قرار است امروز با «المار محمد یارف» وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان و «خواجه محمد آصف» وزیر امورخارجه پاکستان دیدار کند.

برچسب‌ها:

نظر شما