شناسهٔ خبر: 22782530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید ترکیه بر همکاری های نظامی با جمهوری آذربایجان و پاکستان

باکو - ایرنا - وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه با پاکستان مبادله خرید و فروش هواپیمای جنگی و آموزشی داریم ، گفت: کشور ما و همچنین جمهوری آذربایجان طالب خرید هواپیماهای آموزش نظامی از پاکستان هستیم .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مولود چاوش اوغلو ، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری پس از پایان نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ترکیه ، جمهوری آذربایجان و پاکستان ، در باکو ، افزود: با توجه به ظرفیت های موجود سه کشور، قرار شد هم در زمینه تولید تجهیزات دفاعی همکاری داشته و هم در زمینه خرید به به یکدیگر اولویت بدهیم و به جای خرید از کشورهای دیگر از کشورهای دوست و برادر خرید کنیم .
وی تصریح کرد: در این نشست علاوه بر بررسی راهکارهای تقویت همکاری های اقتصادی ،تجاری و توسعه گردشگری بر همکاری های نظامی بویژه همکاری در زمینه صنایع دفاعی تاکید شد.
وی گفت: ترکیه بدنبال تقویت صنایع دفاعی خود است و هم اکنون نیز در زمینه ساخت بالگرد و هواپیمای جنگی به پیشرفت های خوبی نائل شده است .
چاوش اوغلو افزود: برای مثال ترکیه در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی به پشرفت های خوبی نائل شده است ، پاکستان نیز از گذشته در زمینه صنایع دفاعی فعال بوده و هم اکنون به تکنولوژی های جدیدی به خصوص در زمینه تولید هواپیماهای آموزشی دست پیدا کرده است ، از این رو ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان طالب خرید هواپیماهای آموزش نظامی از پاکستان هستیم .
وی تاکید کرد که در صنایع دفاعی سه کشور ترکیه ، جمهوری آذربایجان و پاکستان رقیب یکدیگر نیستند بلکه مکمل یکدیگرند.

** اجازه تجاوز و تهدید شهر افیون را نمی دهیم
وزیر امور خارجه ترکیه در مورد تهدیدات اخیر شهر افیون ، گفت: موضوع تهدید افیون و تعدی های مکرر به این شهر در شورای امنیت ملی ترکیه بررسی شد و نیروهای نظامی ما آماده دفع هر گونه تجاوز به این شهر هستند و اگر لازم باشد با عبور از مرز نسبت به دفع تجاوزهر گونه تجاوز اقدام خواهد شد همانگونه که کلیس را پاکسازی کردیم .

** ترکیه در مسئله قره باغ در کنار جمهوری آذربایجان و در موضوع جامو و کشمیر در کنار پاکستان است
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه ،در عرصه بین المللی نیز سه کشور دوست و برادر باید در کنار هم و هماهنگ با هم حرکت کنیم و از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنیم ، گفت : در زمینه مسئله قره باغ ، کشمیر و قبرس در کنار هم هستیم و ما بعنوان ترکیه در مسئله قره باغ و جامو و کشمیر در کنار آذربایجان و پاکستان هستیم و حمایت های خود را ادامه خواهیم داد .

** در مقابل دشمنان اسلام می ایستیم
وی با اشاره به مشکل تروریسم در منطقه گفت: ترکیه و پاکستان همزمان با چندین گروه تروریستی در حال مقابله هستند و در این مبارزه نیز در کنار هم و کمک کار یکدیگریم.
وی افزود: اجازه نخواهیم داد که تروریست ها با نام دین مقدس اسلام به اهداف خائنانه خود برسند همچنین با دشمنان اسلام نیز که به بهانه مقابله با تروریسم ، قصد مقابله با اسلام را دارند خواهیم ایستاد.

** کنفرانس قلب آسیا با محوریت افغانستان فردا برگزار می شود
وی با اشاره به برگزاری اجلاس قلب آسیا به میزبانی جمهوری آذربایجان ، در باکو گفت : نشست فردا که برای حل مسائل و مشکلات افغانستان برپا می شود حائز اهمیت است و در اینجا از تلاش های پاکستان برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان تقدیر کنیم .
وی افزود: بزودی یک مکانیزم سه جانبه برای تقویت روابط سه کشور ترکیه ، پاکستان و افغانستان ترتیب داده خواهد شد و پس از فرموله کردن آن در سطح وزیران خارجه این مکانیزم در سطح سران کشورها نیز ادامه خواهد یافت .
وی از برگزاری نشست سه جانبه ترکیه ایران و آذربایجان در 20 آذر ماه در باکو نیز خبر داد .
زیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: پاکستان می تواند از امکانات دالان حمل و نقل شمال - جنوب بهره مند شود و محموله های تجاری خود را از طریق خاک ایران و جمهوری آذربایجان به اروپا برساند.

**پاکستان می تواند از امکانات دالان حمل و نقل -شمال جنوب بهره مند شود
به گزارش خبرنگار ایرنا ، المار محمدیاراف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت: در دیدار امروز استفاده از مسیر حمل و نقل شمال - جنوب و نیز خط ریلی باکو – تفلیس – قارص برای حمل و نقل محموله ها از پاکستان به کشورهای اتحادیه اروپا را بررسی کردیم .
المار محمدیاراف از سرگیری پروازهای مستقیم میان جمهوری آذربایجان و پاکستان ، گسترش همکاری در حوزه های انرژی ، گردشگری ، تقویت ارتباط پارلمانی میان سه کشور را از جمله موضوعات مورد مذاکره در این دیدار سه جانبه اعلام کرد .
وی همچنین همکاری سه کشور در حوزه صنایع دفاعی را رضایت بخش اعلام کرد و گفت: مناقشات موجود در منطقه و تهدیدات ناشی از آنها برای صلح و ثبات منطقه و نیز همکاری در مبارزه با ترورریسم را در این دیدار سه جانبه بررسی شد .
به گفته محمدیاراف ، دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان ، ترکیه و پاکستان افق های جدید برای گسترش همکاری سه جانبه ایجاد می کند .

**محمد آصف :دستاوردهای پاکستان در مبارزه با تروریسم نتیجه قدرت نظامی این کشور است
خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان هم با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم گفت : دستاوردهای پاکستان در مبارزه با تروریسم نتیجه قدرت نظامی این کشور است .
وی افزود: پاکستان تاکنون برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان تلاش کرده و درآینده نیز به این روند ادامه خواهد داد .
محمد آصف اظهار داشت: در نشست امروز مذاکرات مفصلی در حوزه حمل و نقل صورت گرفت و ما مایل به استفاده از ظرفیت ها ی بزرگ منطقه مانند دالان حمل و نقل شمال - جنوب و کریدرو باکو - تفلیس قارص هستیم .
وی دیدار سه جانبه امروز وزیران امور خارجه پاکستان ، ترکیه و جمهوری آذربایجان در باکو را ثمر بخش خواند و گفت سه کشور می توانند همکاری و تجارت در حوزه صنایع دفاعی را گسترش دهند .
خواجه محمد آصف افزود : حجم گردش تجاری سه کشور پاکستان ، ترکیه و جمهوری آذربایجان در مقایسه با ظرفیت های موجود اندک است و ما می توانیم تجارت در حوزه های مختلف از جمله در صنایع دفاعی را گسترش دهیم .
وی با اشاره به توسعه صنایع دفاعی پاکستان ، گفت : هر سه کشور حوزه های تخصصی در صنایع دفاعی دارند و ما می توانیم از امکانات یکدیگر بهرمند شویم و نیز محصولات صنایع دفاعی را به سایرکشورهای خارجی صادر کنیم .
خواجه محمد آصف در بخشی از سخنان خود دستاوردهای پاکستان در مبارزه با تروریسم را مورد اشاره قرار داد و آن را نتیجه قدرت نظامی این کشور عنوان کرد.
نشست سه جانبه امروز سه کشور جمهوری آذربایجان ، ترکیه و پاکستان مقدمه ای بر «اجلاس قلب آسیا - روند استانبول » بود که قرار است فردا جمعه با حضور، وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف و ۱۴ کشور مشارکت کننده ، ۱۷ کشور حمایت کننده ۱۲ سازمان منطقه ای و بی المللی در باکو برگزار شود .

آساق ** 1579* مرضیه فاتحی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما