شناسهٔ خبر: 22737549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران در چین: روابط تهران و پکن در همه حوزه ها رو به گسترش است

پکن- ایرنا- سفیر ایران با اشاره به این که چین حدود یک دهه شریک اول تجاری جمهوری اسلامی است، گفت: روابط دو کشور در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در حال گسترش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی اصغر خاجی روز سه شنبه در هشتمین همایش انجمن دوستی چین و ایران در پکن با اشاره به اینکه ایران به عنوان امن ترین کشور منطقه می تواند بهترین شریک برای چین باشد، گفت: ایران دارای دومین منابع نفت و گاز در دنیا است و می تواند نقش مهمی در تامین انرژی و امنیت آن برای چین داشته باشد.
او با بیان اینکه این نوع همکاری های بُرد-بُرد میان دو کشور را می توان به سایر عرصه گسترش داد، گفت: همکاری های علمی و دانشگاهی یکی دیگر از این عرصه هاست چرا که گسترش علم و دانش کلید اصلی توسعه هر کشوری است.
وی با اشاره به اینکه ایران و چین دو تمدن تاریخی کهن هستند که سابقه روابط و دوستی آنها به بیش از 2 هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم باز می گردد، گفت: جاده ابریشم پل ارتباط دوستانه میان دو کشور بوده و مردمان دو کشور نیز در اثر این مراودات تاریخی از یکدیگر تاثیر متقابل پذیرفته اند.
او ادامه داد: امروز نیز جاده ابریشم تاریخی در حال احیاست، ولی ارتباط مردم دو کشور تنها محدود به تجارت و بازرگانی نیست و به لطف پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات، بستر و ابزار گسترش روابط میان دو ملت بیش از پیش مهیاست.
وی گفت: در سال های اخیر نیز با سفر و بازدید متقابل روسای جمهوری ایران و چین از کشورهای یکدیگر، روابط و همکاری های دو کشور به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافته است.
او در خصوص آخرین وضعیت روابط فرهنگی دو کشور نیز به حضور امسال ایران، به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب پکن با مشارکت حدود 60 ناشر، نویسنده، هنرمند و گروه موسیقی اشاره کرد و گفت: همزمان نمایشگاه عکس خبری مشترک میان ایرنا و شینهوا نیز گوشه ای از فرهنگ و تاریخ دو کشور را با نمایش 100 قطعه عکس به بازدیدکنندگان معرفی نمود و هفته فیلم ایران نیز در موزه ملی فیلم چین برگزار شد.
به گفته وی، در سوی مقابل، هفته فرهنگی چین در شهرهای تهران و اصفهان برگزار شد که فرصت مناسبی برای آشنایی مردم ایران با فرهنگ کشور چین بود.
وی گفت: مراسم عید بهاره چین در تهران مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت و موسسه کنفسیوس در دانشگاه تهران در حال آموزش زبان چینی است همان طور که زبان فارسی در دانشگاه های چین در حال تدریس است.
سفیر ایران در چین گفت: به رغم این همه روابط، هنوز ابتدای کار هستیم و هنوز مردم دو کشور شناخت و ارتباط کافی با یکدیگر ندارند باید تلاش کنیم تا ملت هایمان با پیشرفت های دو کشور و وضعیت کنونی آنها آشنا شوند.
خاجی در بخش دیگری از سخنانش ایده یک کمربند یک جاده را فرصت مناسبی برای دو کشور و مردمانش عنوان کرد و گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور مهم مسیر جاده ابریشم باید با یکدیگر آشنا شوند در صورت شناخت صحیح، مردم خودشان در توسعه روابط دو کشور گام خواهند برداشت.
سفیر ایران در چین افزود: شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه های چین رو به افزایش است این دانشجویان می توانند سفیرانی برای معرفی ایران به جامعه چین باشند علاوه بر همکاری های علمی و دانشجویی، گسترش ارتباطات گردشگری نیز می تواند سهم بسزایی در ارتباطات مردم با مردم دو کشور داشته باشد.
به گفته وی، چین هم اکنون یکی مقاصد اصلی گردشگری ایرانیان می باشد و شمار گردشگران چین که به ایران سفر می کنند نیز در حال افزایش است افزایش پروازها و تسهیل در صدور روادید می تواند نقش بسزایی در افزایش روابط گردشگری دو کشور ایفا نماید کشور ما به نوبه خود این تسهیلات را برای گردشگران چینی فراهم آورده است.
خاجی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت تشکل های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: امروز در عصری زندگی می کنیم که ارتباطات مردم با مردم عامل سرنوشت سازی برای گسترش و پایداری روابط دوستانه بین کشورهاست انجمنهای دوستی چین و ایران نیز نقش بسزایی در برقراری و تعمیق این ارتباطات ایفا نموده که می توان تاثیرات آن را در عرصه های مختلف روابط دو کشور مشاهد نمود.
وی در پایان گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن همراه با شما و در کنار شما تلاش خود را برای گسترش روابط دوستانه دو ملت و دو دولت انجام خواهد داد.
در این همایش که با عنوان 'همکاری چین و ایران و ایجاد مشترک جاده ابریشم' برگزار شد 'علی مرادخانی' معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 'علی اصغر خاجی' سفیر ایران در چین و ' احد محمدی' رییس انجمن دوستی ایران و چین حضور داشتند.
انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال 1378 و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد.
این انجمن در طی حدود 2 دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان 2 کشور داشته است.
انجمن دوستی چین و ایران نیز در سال 1387 از سوی چینی ها تاسیس شد.
**آساق**1904*1144* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما