شناسهٔ خبر: 22688312 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

الزام بیمه‌شدگان بیمه‌همگانی به پرداخت حق بیمه

معاون بیمه خدمات سلامت با بیان اینکه بیمه‌شدگان بیمه رایگان و همگانی باید حق بیمه بدهند گفت: وضعیت مالی افراد توسط وزارت رفاه ارزیابی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

تدوين بسته جديدى از خدمات بيمه پايه/ افزايش بيمه شدگان صندوق بيمه ايرانيانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناهيد كشاورزى معاون بيمه خدمات سلامت در برنامه نشست وزير بهداشتى، مقررات و همكارى هاى جمهورى اسلامى پاكستان با رئيس هيئت مديره و مسئولان سازمان بيمه سلامت كه امروز در سازمان بيمه سلامت برگزار شد، با اشاره به نظام تامين منابع مالى در حوزه سلامت، گفت: در ايران چند سيستم مالى در حوزه سلامت در كنار هم قرار دارند و عمده تامين منابع مالى كشور از طريق منابع عمومى، بيمه هاى پايه و پرداخت از جيب مردم و بيمه هاى خصوصى در قالب بيمه تكميلى و مازاد انجام می شود.

وى ادامه داد: منابع عمومى در دست وزارت بهداشت است و متولى بيمه هاى پايه چهار سازمان بيمه گر است كه بزرگترين سازمان بيمه گر، بيمه سلامت ايران رتبه نخست را در دست دارد و تامين اجتماعى، بيمه خدمات درمانى نيروهاى مسلح و كميته امداد سه سازمان بيه گر بزرگ كشور هستند.

كشاورزی عنوان کرد: صندوق بيمه كاركنان پوشش شاغلان در دولت را به عهده دارد و حق بيمه اين صندوق هفت درصد حقوق و دستمزد است كه ٢ درصد آن را بيمه شده، ٢ درصد دستگاه و سه درصد را دولت پرداخت مى كند.

وى افزود: صندوق ساير اقشار شامل نهادهاى دولتى بوده كه حق بيمه آن هفت درصد حقوق و دستمزد است و خانواده شهدا، طلاب، دانشجويان و افراد تحت پوشش بهزيستى در اين صندوق بيمه اى قرار دارند كه ميزان حق بيمه پرداختى آنها متفاوت است.

معاون بيمه خدمات سلامت عنوان كرد: صندوق بيمه همگانى مربوط به گروه هايى است كه تحت پوشش هيچ بيمه قرار نداشتند و مبلغ پرداختى حق بيمه هفت درصد تعيين شده است كه همه آن را دولت پرداخت مى كند و جمعيتى  ۱۰ ميليون و ٤٠٠ هزار نفرى را تشكيل مى دهند كه اين گروه امسال بايد براى دريافت خدمت به بخش هاى دولتى مراجعه كنند.

وى ادامه داد: از سال ٩٥ در صندوق بيمه ايرانيان جمعيت پنج ميليونى كاهش پيدا كرد و به چهار هزار نفر رسيد اما با مصوبه جديد جمعيت اين صندوق رو به افزايش است.

كشاورزی عنوان كرد: از همه جمعيت ٤٠ ميليونى، ٨٠ درصد رايگان بيمه شدند اما در مجموع بيش از ٩٠ درصد بودجه سازمان بيمه سلامت را دولت پرداخت مى كند.

۹۰ درصد منابع سازمان بیمه سلامت را دولت تامین می كند

معاون خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع سازمان بیمه سلامت را دولت تامین می كند، اظهار کرد: مردم مشارکت پایینی در پرداخت حق بیمه دارند و با توجه به کمبود منابع حوزه سلامت سال پیش قرار شد از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز به منابع این حوزه اضافه شود و از همان سال نیز بیمه به صورت درصدی از حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است.

وى افزود: در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده که بیمه شدگان در پرداخت حق بیمه مشارکت داشته باشند و به همین دلیل طبق آزمون وسع، توانایی‌های مالی بیمه شدگان سنجیده می‌شود تا بتوانند در این حق بیمه مشارکت کنند.

کشاورزی گفت: بنابراین بیمه‌شدگان بیمه رایگان و همگانی هم باید حق بیمه بدهند و توسط آزمون وسع که توسط وزارت رفاه اجرا می‌شود وضعیت مالی این افراد ارزیابی خواهد شد تا در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند.

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت، گفت: آیین‌نامه این برنامه در مراحل نهایی است و پس از تصویب توسط وزارت رفاه اجرا می‌شود و در حال حاضر مبنای پرداخت همان روال قبلی است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال تعریف جدیدی از بسته خدمات بیمه پایه سلامت هستیم، همچنین با همکاری وزارت بهداشت به دنبال وحدت رویه بین سازمان‌های بیمه‌گر مختلف هستیم و بسترسازی الکترونیک برای خدمات سازمان بیمه سلامت را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

بازنگرى بسته خدمات پايه بيمه اى با كمک كارشناسان بيمه

اوليايى منش دبير و رئيس دبيرخانه شوراى عالى بيمه سلامت با بيان اينكه هزينه هاى بهداشت و درمان پيش از طرح تحول سلامت ٥٦ درصد بود، گفت: با تلاش‌ها هزينه‌ها كاهش پيدا كرد و پيش از آن ١٧ درصد افراد بيمه نشده بودند و وضعيت به گونه‌اى بود كه خدمات در اختيار ثروتمندان قرار گرفت و در طرح تحول سلامت تلاش كرديم هزينه پرداختى از جيب مردم را كاهش دهيم و خدمات بيمه رايگان براى همه مردم ايجاد كرديم.

وى افزود: توانستيم سزارين را كاهش دهيم و پزشكان به مناطق محروم بفرستيم و خدمات بهترى به آحاد مردم بدهيم .

اوليايى منش عنوان كرد: قبل از طرح تحول سلامت به دليل تحريم هزينه بسيارى از خدمات مانند دارو و تجهيزات پزشكى بالا رفته بود و پوشش بيمه ناكافى بود و دسترسى به خدمات مناسب نبود.

دبير و رئيس دبيرخانه شوراى عالى بيمه سلامت عنوان كرد: سياست‌هاى وزارت بهداشت و دولت بر افزايش دسترسى مردم به خدمات بهداشت و درمانى بود و در سه سال گذشته بيش از ٣ ميليارد دلار به حوزه سلامت و ٤٥ درصد هزينه ها از محل هدفمندى يارانه تامين شد.

اوليايى منش گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های مردم به 40 درصد کاهش پيدا كرد و اکنون روی پایداری منابع تمرکز کرده‌ایم تا سیستم پایداری را دنبال کنیم.

وی گفت: ناکافی بودن منابع و توجه نكردن به ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و تضاد منابع در بسته سیاست‌های ساختاری و بودجه سازمان بيمه سلامت وجود دارد.

اولیایی‌منش گفت: نبود طرح در خصوص دستورالعمل‌‌های موجود يكى از چالش‌های بیمه سلامت است و آنچه می‌خواهیم انجام دهیم بازنگری بسته خدمات بر اساس روش‌های ارائه شده صاحبنظران و كارشناسان بیمه است تا از این طریق خدمات غیرمؤثر حذف شوند و خدمات باکیفیت و تخصصی جایگزین آن شود كه در این صورت سیستم نظام پرداخت هم دچار تغییرات خواهد داشت

انتهای پیام/

 

نظر شما